آیا با افزایش سن دچار مشکلات قلبی خواهیم شد؟

آیا با افزایش سن دچار مشکلات قلبی خواهیم شد؟

قلب و عروق خونی شما پس از رسیدن به سن 65 سالگی بیشتر مستعد آسیب هستند. تغییراتی که با افزایش سن رخ می‌دهد می‌تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش دهد. بیماری قلبی زمانی اتفاق می‌افتد که خون غنی از اکسیژن نتواند به‌راحتی به سمت قلب برود.

با تجمع پلاک در عروق کرونر، جریان خون به عضلات قلب کاهش می‌یابد. خوشبختانه، اگر اقدامات درست در مراحل اولیه انجام شود، می‌توان آن را معکوس و از آن جلوگیری کرد. حفظ یک سبک زندگی سالم، ترک سیگار و کاهش مصرف الکل با افزایش سن به بهبود سلامت قلب شما کمک می‌کند.

آیا با افزایش سن قلب تغییر می‌کند؟

قلب یک ماهیچه است. با گذشت زمان می‌تواند ضعیف شود. اگر با افزایش سن فعالیت کمتری داشته باشید، بطن چپ قلب شما سفت‌تر می‌شود. این بدان معنی است که خون غنی از اکسیژن کمتری به بدن شما پمپ می‌شود.

قلب مسن‌تر در مقایسه با زمانی که شما جوان‌تر بودید، با ضربان قلب کمتری استراحت می‌کند. این بدان معنی است که ضربان قلب شما در طول ورزش زیاد افزایش نمی‌یابد که می‌تواند منجر به ضخیم‌تر شدن دیواره‌های شریان و بافت الاستیکی کمتر در آن‌ها شود.

در نتیجه فشارخون شما به این سرعت تثبیت نمی‌شود. آیا وقتی خیلی سریع بلند می‌شوید احساس سرگیجه یا ضعف می‌کنید؟ این‌ها می‌توانند نشانه‌هایی از این باشند که قلب شما در حال تغییر است.

خطرات قلبی با افزایش سن

با افزایش سن، بیشتر در معرض خطر سایر مشکلات قلبی قرار می‌گیرید. این بیماری‌ها شاید علائم مشابهی داشته باشند. همچنین شناسایی آن‌ها ممکن است دشوار باشد مگر اینکه توسط پزشک تشخیص داده شود و می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

آترواسکلروز. این وضعیت زمانی ایجاد می‌شود که پلاک در دیوارهٔ داخلی شریان‌ها تجمع یابد و در نهایت رگ‌ها را سخت و باریک می‌کند. این می‌تواند جریان خونِ غنی از اکسیژن را به سایر قسمت‌های بدن و اندام‌های شما محدود کند. افزایش سن و فشارخون بالا خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد.

آنژین. این وضعیت با احساس فشار در قفسهٔ سینه مشخص می‌شود. ممکن است در اثر استرس فیزیکی یا عاطفی ایجاد شود که علامتی شایع‌تر در افراد مسن است. ممکن است شبیه حملهٔ قلبی باشد؛ اما خطرناک نیست. بااین‌حال، می‌تواند نشانه‌ای از شروع یک بیماری قلبی باشد.

نارسایی قلبی. این عارضه که با تنگی نفس، خستگی و تورم پاها مشخص می‌شود می‌تواند در افراد مسن کشنده باشد. این زمانی اتفاق می‌افتد که قلب دیگر قادر به پمپاژ صحیح خون نباشد. نارسایی قلبی می‌تواند در طول زمان و به‌آرامی اتفاق بیفتد و با افزایش سن بدتر شود. اقدامات پیشگیرانه مانند انتخاب سبک زندگی سالم بهترین راه برای معکوس کردن شروع این بیماری است.

علائم دیگری که می‌تواند نشان‌دهندهٔ بیماری قلبی باشد عبارت‌اند از:

• درد شدید قفسهٔ سینه
  • خستگی غیرقابل‌توضیح
  • تغییر ناگهانی در توانایی شما برای ورزش
  • تپش قلب
  • گیجی و سرگیجه

اگر این علائم را تجربه کردید، فوراً به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید.

چگونه بعد از 50 سالگی سلامت قلب را مدیریت کنیم؟

انتخاب‌های سالمی داشته باشید. با حفظ یک سبک زندگی سالم می‌توان خطر بیماری قلبی را کاهش داد. انجمن قلب آمریکا (AHA) راه‌هایی را برای حفظ سلامت قلب و عروق ایده‌آل شناسایی کرده‌است. این انتخاب‌های سبک زندگی می‌تواند به شما در بهبود سلامت قلب کمک کند:

• هر روز حداقل 30 دقیقه فعالیت بدنی داشته باشید. این کار را 5 روز یا بیشتر در هفته انجام دهید.
  • دخانیات مصرف نکنید.
  • از یک رژیم غذایی سالم، شامل مقدار زیادی میوه و سبزیجات استفاده کنید. مصرف غذاهای فراوری‌شده یا فست‌فودها را محدود کنید.
  • سعی کنید شاخص تودهٔ بدنی (BMI) کمتر از 25 داشته باشید.

سلامتی هرکس متفاوت است. عوامل مختلفی خطر و احتمال ابتلا به بیماری قلبی و سایر مشکلات قلبی را تعیین می‌کند. بااین‌حال، پیروی از این دستورالعمل‌ها و انتخاب‌های سالم برای قلب می‌تواند خطر ناشی از عوامل خارجی را کاهش دهد.

ورزش. هیچ‌وقت برای شروع بهبود سلامت قلب دیر نیست. تمرینات بدنی اولین قدم عالی برای داشتن قلبی بهتر است. نشان داده شده است که دویدن به‌تنهایی باعث کاهش فشارخون و افزایش جریان خون به قلب شما می‌شود. همراه با نکات AHA که در بالا ذکر شد، ورزش بدنی می‌تواند به شما کمک کند تا سلامت قلب خود را بعد از 50 سالگی به طور مؤثری مدیریت کنید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟

هر فرد بالای 50 سال باید در مورد این علائم مرتبط با قلب احتیاط کند:

• احساس تنگی نفس
  • خستگی غیرطبیعی
  • تجربهٔ ضربان قلب سریع، آهسته یا نامنظم
  • داشتن درد یا ناراحتی در سمت چپ سینهٔ چپ
  • سرگیجهٔ شدید

اگر هر یک از این علائم را دارید، فوراً به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید. این موارد ممکن است نشانهٔ یک بیماری جدی قلبی باشند که نیاز به تشخیص مناسب و درمان سریع دارد.

حتی اگر در مورد علت درد یا بی‌نظمی‌های قلبی خود مطمئن نیستید، بهتر است در مورد آن‌ها با پزشک خود صحبت کنید. منتظر ماندن برای حل مشکلات قلبی می‌تواند خطرناک یا کشنده باشد.