علت تپش قلب در شبها چیست؟

علت تپش قلب در شبها چیست؟

بیشتر مردم متوجه ضربان قلب خود نمی‌شوند. اما برخی از افراد ممکن است تپش قلب را تجربه کنند، احساسی شبیه کوبش قلب یا ضربان شدید قلب.

ممکن است در هر زمانی از روز تپش قلب را تجربه کنید. بااین‌حال برخی از افراد بیشتر یا فقط در شب متوجه آن می‌شوند. با ما همراه باشید تا در مورد تپش قلب در شب بیشتر بدانید.

چرا من فقط شب‌ها تپش قلب دارم؟

تپش قلب در شب شامل احساس نبض قوی در قفسهٔ سینه، گردن یا سر پس از درازکشیدن برای خواب است. اگرچه این‌ها ممکن است آزاردهنده به‌نظر برسند، اما معمولاً نشانه‌ای از چیزی جدی نیستند.

تپش قلب هنگام درازکشیدن در شب

اگر به پهلو می‌خوابید، به دلیل خم‌شدن بدن و افزایش فشار درونی، ممکن است بیشتر مستعد تپش قلب در شب باشید.

نکتهٔ دیگری که باید درنظر گرفت این است که ممکن است در تمام طول روز هم تپش قلب داشته باشید ولی متوجه آن نشوید. اما شب‌هنگام به دلیل سروصدای کمتر و کاهش حواس‌پرتی هنگام خواب متوجه تپش قلب خود می‌شوید.

علائم تپش قلب چیست؟

علائم تپش قلب اگر ناگهانی باشند یا قبلاً آن‌ها را تجربه نکرده باشید می‌توانند نگران‌کننده باشند. این علائم عبارت‌اند از:

• احساس نبض نامنظم یا توقف قلب برای مدتی کوتاه
  • احساس لرزش در قفسهٔ سینه
  • ضربان قلب سریع یا تپنده

تپش قلب کوتاه و گه‌گاه در شب معمولاً دلیلی برای نگرانی نیست. به‌طورکلی تپش قلب معمولاً بی‌ضرر است.

بااین‌حال اگر تپش قلب همراه با هر یک از علائم زیر را تجربه کردید، باید فوراً به پزشک مراجعه کنید:

• غش یا ازدست‌دادن هوشیاری
  • درد قفسهٔ سینه
  • احساس سبکی سر

علت تپش قلب در شب چیست؟

عوامل متعددی می‌توانند باعث تپش قلب شوند که ممکن است هر روز با برخی از آن‌ها در تماس باشید، از جمله:

• محرک‌هایی مانند کافئین، نیکوتین، داروهای بدون نسخه حاوی سودوافدرین یا داروهایی مانند کوکائین یا آمفتامین‌ها
  • بیماری‌های پزشکی مانند کم‌خونی، فشارخون پایین، قند خون پایین یا بیماری تیروئید
  • شکلات
  • الکل
  • خستگی یا کمبود خواب
  • افسردگی یا اضطراب
  • فشار و استرس
  • ورزش سنگین
  • تغییرات هورمونی ناشی از بارداری، یائسگی یا قاعدگی

چگونه تپش قلب در شب را متوقف کنم؟

تپش قلب معمولاً نیازی به درمان ندارد، مگر اینکه قبلاً به پزشک مراجعه کرده باشید و تشخیص داده شده‌ باشد که یک بیماری زمینه‌ای قلبی دارید. علائم معمولاً در عرض چند ثانیه از بین می‌روند.

دوری از محرک‌های تپش قلب مهم‌ترین راه پیشگیری از آن است. برای نمونه اگر زیاد سیگار می‌کشید یا الکل مصرف می‌کنید، مصرف دخانیات یا الکل خود را ترک کنید یا کاهش دهید.

یکی از روش‌های شناسایی محرک‌ها، توجه به شب‌هایی است که تپش قلب را تجربه می‌کنید و و پرسیدن این سؤالات است:

• تپش قلب کی اتفاق افتاد؟
  • چقدر طول کشید؟
  • قبل و بعد آن چه حسی داشتید؟
  • آیا بیش‌ازحد نگران چیزی هستید؟
  • آیا زمانی که این اتفاق افتاد فعالیتی انجام می‌دادید؟
  • آیا پیش از خواب رفتاری غیرمعمول مانند مصرف غذایی که معمولاً نمی‌خورید داشته‌اید؟

به اشتراک گذاشتن این اطلاعات با پزشک نیز به آن‌ها در شناسایی هرگونه بیماری زمینه‌ای که ممکن است نیاز به درمان داشته باشد کمک می‌کند.

تپش قلب چگونه تشخیص داده می‌شود؟

اگر در شب دچار تپش قلب مکرر می‌شوید به پزشک مراجعه کنید. آن‌ها می‌توانند سابقهٔ پزشکی شما را بررسی کرده و ممکن است معاینهٔ فیزیکی و آزمایش‌هایی را توصیه کنند، مانند:

• الکتروکاردیوگرام
  • آزمایش خون
  • سونوگرافی قلب
  • تست استرس ورزش در صورت وجود درد در قفسهٔ سینه
  • هولتر مانیتور برای نظارت بر فعالیت قلب شما در یک دورهٔ زمانی، اگر احتمال ضربان قلب نامنظم وجود داشته باشد

اگر پزشک مشکوک به بیماری زمینه‌ای باشد ممکن است به انجام مطالعات تهاجمی‌تری نیاز باشد.

آیا تپش قلب من نشان‌دهندهٔ چیز خطرناکی است؟

در موارد نادر، تپش قلب ممکن است نشانه‌ای از بیماری‌های جدی‌تر قلبی یا تیروئید باشد. این‌ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• پرکاری تیروئید
  • ریتم نامنظم قلب (آریتمی)
  • ضربان قلب غیرمعمول سریع (تاکی‌کاردی)
  • ضربان قلب غیرمعمول آهسته (برادی‌کاردی)
  • حملهٔ قلبی یا نارسایی قلبی
  • کاردیومیوپاتی
  • بیماری دریچهٔ قلب

خلاصهٔ نوشتار

درحالی‌که تپش قلب در شب ممکن است نگران‌کننده باشد، اما احتمالاً هیچ‌چیز جدی‌ای نیست.

اگر علائم شما بدتر شد یا برای مدتی طولانی ادامه داشت به پزشک مراجعه کنید. آن‌ها می‌توانند تشخیص دهند که آیا بیماری جدی‌تری دارید یا اینکه آیا بیماری‌تان شما را مستعد بزرگ‌شدن قلب می‌کند یا خیر.