دکتر شیرین جوان‌گروه

متخصص بیماری‌های قلب و عروق

آیا نوشیدن آب برای قلب مفید است؟

نویسنده: دکتر شیرین جوان‌گروه

اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در print
آیا نوشیدن آب برای قلب مفید است؟

آیا نوشیدن آب برای قلب مفید است؟

با افزایش دما نوشیدن آب به مقدار کافی، چه در هنگام ورزش یا مسافرت و یا نشستن زیر نور خورشید، اهمیت بالایی می‌یابد.

آبرسانی یا هیدراته نگه داشتن بدن برای سلامت قلب بسیار مهم است.

هیدراته نگه داشتن بدن به قلب کمک می‌کند تا خون را از طریق رگ‌های خونی راحت‌تر به ماهیچه‌ها پمپاژ کند و عملکرد ماهیچه‌ها را نیز بهبود ببخشد.

به گفتهٔ دکتر جان باتسون، با آبرسانی کافی به بدن، قلب شما دیگر مجبور نخواهد بود که به‌سختی کار کند.

کم‌آبی بدن ممکن است خطرناک باشد و منجر به مشکلاتی از تورم پاها یا سردرد گرفته تا بیماری‌های تهدیدکنندهٔ زندگی مانند گرمازدگی شود.

 

مقالات مرتبط:

 

به چه مقدار آب نیاز دارید؟

به گفتهٔ دکتر باتسون میزان آب موردنیاز برای هر فرد به شرایط آب‌وهوایی، لباس پوشیدن و شدت و مدت زمان ورزش بستگی دارد.

فردی که به‌شدت عرق می‌کند نسبت به کسی که دچار تعریق شدید نمی‌شود نیاز به آب بیشتری دارد. برخی از بیماری‌های پزشکی، مانند دیابت یا بیماری قلبی نیز ممکن است به این معنی باشند که شما نیاز به آب بیشتری دارید. افراد مبتلا به فیبروز کیستیک غلظت بالایی از سدیم در تعریق خود دارند و باید برای جلوگیری از کم‌آبی اقدامات لازم را انجام دهند. همچنین برخی از داروها ممکن است به‌عنوان دیورتیک یا ادرارآور عمل کنند و باعث شوند که بدن مایعات بیشتری را از دست بدهد.

تشنگی بهترین نشانهٔ نیاز به نوشیدن آب نیست. به گفتهٔ دکتر باتسون در صورت تشنه شدن، شما در حال حاضر دچار کم‌آبی شده‌اید.

به گفتهٔ دکتر باتسون آسان‌ترین کار این است که به رنگ ادرار خود توجه کنید. ادرار کم‌رنگ و شفاف به این معنی است که شما به‌خوبی هیدراته شده‌اید. چنانچه ادرار شما به رنگ تیره است، مایعات بیشتری بنوشید.

اگر می‌خواهید بدانید که به چه مقدار مایعات نیاز دارید، دکتر باتسون توصیه می‌کند که قبل و بعد از ورزش خود را وزن کنید تا ببینید که چقدر مایعات از طریق تعریق از دست داده‌اید. این کار به‌ویژه راهنمای خوبی برای ورزشکارانی است که در ماه‌های گرم تابستان تمرین می‌کنند.

به گفتهٔ دکتر باتسون به‌ازای هر 453 گرم عرقی که از دست می‌دهید، باید نیم لیتر آب بنوشید. او می‌افزاید که برای یک فوتبالیست دبیرستانی که هنگام تمرین می‌دود، غیرعادی نیست که در طول تمرین تابستانی حدود ۲ کیلوگرم عرق یا بیشتر از دست بدهد.

عرق نکردن در حین فعالیت بدنی شدید می‌تواند زنگ خطر و نشانه‌ای از کم‌آبی بدن باشد تاحدی‌که ممکن است دچار گرمازدگی شوید.

 

آب بهترین نوشیدنی است

برای بیشتر مردم، آب بهترین نوشیدنی برای هیدراته ماندن است. میوه‌ها و سبزیجاتی که حاوی درصد بالایی از آب‌اند نیز منبع مناسبی برای هیدراته نگه داشتن بدن به شمار می‌آیند. نوشیدنی‌های ورزشی حاوی الکترولیت ممکن است برای افرادی که در هوای بسیار گرم ورزش شدید انجام می‌دهند مفید باشد، اگرچه این نوشیدنی‌ها قند و کالری بالایی دارند.

به گفتهٔ دکتر باتسون نوشیدن آب در حین ورزش سالم‌تر است و پس از پایان ورزش، بهتر است میان‌وعده‌ای سالم مانند برش‌های پرتقال، موز یا تعداد کمی از مغزیجات بدون نمک بخورید.

او نسبت به مصرف آب‌میوه یا نوشیدنی‌های قنددار مانند نوشابه هشدار داد و گفت: اگر دچار کم‌آبی شده باشید، مصرف این‌گونه نوشیدنی‌ها ممکن است برای معدهٔ شما ضرر داشته باشد.

همچنین بهتر است از نوشیدنی‌های حاوی کافئین که به‌عنوان ادرارآور عمل می‌کنند و باعث از دست دادن مایعات بیشتری می‌شوند خودداری کنید.

به گفتهٔ دکتر باتسون نوشیدن آب پیش از ورزش کردن یا بیرون رفتن زیر آفتاب اولین قدم مهم است و با این کار به قلب خود فشار کمتری می‌آورید.

 

 

آبرسانی به بدن تنها برای ورزشکاران یا هنگام ورزش مهم نیست

آبرسانی به بدن تنها در طول فعالیت بدنی مهم نیست. نشستن زیر نور خورشید در یک روز گرم یا مرطوب، حتی اگر ورزش نمی‌کنید، ممکن است باعث شود که بدن شما به مایعات بیشتری نیاز پیدا کند. همچنین افرادی که بیماری قلبی یا اضافه‌وزن دارند و یا سن‌شان بیشتر از ۵۰ سال است باید اقدامات احتیاطی بیشتری را انجام دهند. در هنگام مسافرت نیز خوب است مراقب آبرسانی به بدن خود باشید. به گفتهٔ دکتر باتسون در آب‌وهوای متفاوت، ممکن است به‌طور متفاوتی عرق کنید.

 

 

منبع: