پس از جراحی قلب چه کارهایی باید انجام دهم؟

پس از جراحی قلب چه کارهایی باید انجام دهم؟

نخستین مرحلهٔ بهبودی از جراحی قلب ممکن است بین ۶ تا ۸ هفته طول بکشد. هنگامی که از بیمارستان مرخص می‌شوید، مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها را برای مراقبت‌های پس از جراحی دریافت خواهید کرد. این دستورات به شما کمک می‌کنند تا از نظر جسمی بهبود یافته و احساس بهتری داشته باشید. در صورتیکه تحت جراحی قلب قرار گرفته باشید حتما این سوال برای شما پیش آمده است که پس از جراحی قلب چه کارهایی باید انجام دهم؟ برای پاسخ به این سوال با ما همراه باشید.

مراقبت از جراحت

برشی را که جراح ایجاد کرده‌است تمیز و خشک نگه دارید. شما باید بتوانید در عرض چند روز حمام بروید.

همچنین مهم است که:

• برای شستن محل جراحت فقط از آب و صابون استفاده کنید.
  • برای کمک به بهبودی، رژیم غذایی سالم داشته باشید.

در صورت داشتن هرگونه علائم عفونت با پزشک تماس بگیرید. علائمی از قبیل:

• ترشح یا تراوش بیش‌از حد معمول
  • از هم باز شدن لبه‌های زخم
  • قرمزی یا گرمی در اطراف برش
  • تب بیشتر از ۱۰۰ درجهٔ فارنهایت (37.7 درجهٔ سانتی‌گراد)

همچنین زمانی که به‌نظر می رسد استخوان‌های سینه جابه‌جا می‌شوند، یا هنگام حرکت کردن صدای ترکیدن یا ترک خوردن می‌دهند، باید با پزشک خود تماس بگیرید.

تسکین درد

پزشک احتمالاً پیش از اینکه بیمارستان را ترک کنید برای شما داروهای ضددرد تجویز می‌کند.

احساس ناراحتی در اطراف برش و در عضلات – از جمله خارش، سفتی و بی‌حسی در امتداد برش – طبیعی است. اما نباید به‌اندازهٔ پیش از جراحی احساس درد داشته باشید.

چنانچه عمل بای‌پس داشته‌اید و جراح از وریدهای پا به‌عنوان پیوند استفاده کرده‌است، ممکن است پاهای شما بیشتر از قفسهٔ سینه درد داشته باشند. درد و سفتی با گذشت زمان از بین می‌رود. ورزش ملایم و فعالیت‌های روزانه نیز به کاهش ناراحتی و سفتی پای شما کمک می‌کند.

فعالیت و رانندگی

در ۶ تا ۸ هفتهٔ نخست، فعالیت خود همچون انجام کارهای خانه را به‌تدریج افزایش دهید. به‌طورکلی، پزشکان موارد زیر را توصیه می‌کنند:

• بیش از ۱۵ دقیقه در یک مکان نایستید.
  • وسایلی را که بیش از ۴.۵ کیلوگرم وزن دارند بلند نکنید.
  • چیزهای سنگین را هل ندهید یا آن‌ها را به سمت خود نکشید.
  • هر روز پیاده‌روی کنید. از دستورالعمل‌هایی که پزشک یا متخصص توان‌بخشی قلبی به شما می‌دهد پیروی کنید. در صورت نبود منع می‌توانید از پله‌ها بالا بروید. اما انجام این کار چندین بار در روز فکر خوبی نیست.

پزشک معمولاً حدود یک ماه پس از جراحی به شما اطلاع می‌دهد که چه موقع دوباره می‌توانید رانندگی کنید. چنانچه جراح تنها با یک برش کوچک عمل را انجام داده باشد، این مدت ممکن است زودتر باشد. برای سوار شدن به‌عنوان مسافر نیازی به صبر کردن نیست.

رژیم غذایی

انتخاب غذای سالم به روند بهبودی کمک می‌کند. پزشک به شما اطلاع خواهد داد که آیا غذاهای خاصی را باید مصرف کرده یا از آن‌ها اجتناب کنید.

ممکن است تا مدتی پس از جراحی تمایل به غذا خوردن نداشته باشید. کم‌اشتهایی در ابتدا امری رایج است. وعده‌های غذایی کوچک‌تر را در دفعات بیشتر امتحان کنید.

اشتهای شما باید ظرف چند هفته بازگردد. در غیر این صورت، موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید.

سلامت عاطفی

احساس اندوه یا افسردگی پس از جراحی قلب امری رایج است، اما این احساسات باید پس از چند هفتهٔ نخست از بین بروند. در غیر این صورت، موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید.

برای حفظ روحیهٔ خود:

• روزانه پیاده‌روی کنید.
  • سرگرمی‌ها و فعالیت‌های اجتماعی خود را دوباره از سر بگیرید.
  • احساسات خود را با دیگران به اشتراک بگذارید.
  • خواب شبانهٔ خوبی داشته باشید.
  • به یک برنامهٔ توان‌بخشی قلبی یا گروه حمایتی بپیوندید.

در ابتدا دیدارها را به ۱۵ دقیقه محدود کنید. هنگامی که احساس ضعف و خستگی کمتری می‌کنید، زمان بیشتری را با بازدیدکنندگان خود بگذرانید.

استراحت و خواب

بسیاری از افراد پس از جراحی قلب با مشکل خواب مواجه می‌شوند. شما باید ظرف چند ماه به روال عادی خواب بازگردید.

چنانچه درد شما را بیدار نگه می‌دارد، حدود نیم‌ساعت پیش از خواب دارو مصرف کنید. بالش‌ها را طوری تنظیم کنید تا بتوانید در موقعیتی راحت بمانید.

احتمالاً بعد از فعالیت به استراحت نیاز خواهید داشت، اما سعی کنید در طول روز زیاد نخوابید.

در طول شب، از مصرف کافئین، از جمله شکلات، قهوه، چای و برخی نوشابه‌های گازدار خودداری کنید.

پیش از خواب، روالی همیشگی را برای خود مقرر کنید، برای نمونه می‌توانید به موسیقی آرامش‌بخش گوش دهید. بدن شما این کار را به‌عنوان نشانه‌‌ای برای خواب تلقی خواهد کرد.

چنانچه کمبود خواب بر خلق‌وخو یا رفتار شما تأثیر می‌گذارد یا چنانچه مشکلات مربوط به خواب برطرف نمی‌شوند، با پزشک خود تماس بگیرید.