دکتر شیرین جوان‌گروه

متخصص بیماری‌های قلب و عروق

روش پیشگیری از بیماری قلبی چیست؟

نویسنده: دکتر شیرین جوان‌گروه

اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در print
روش پیشگیری از بیماری قلبی چیست؟

روش پیشگیری از بیماری قلبی چیست؟

با داشتن شیوهٔ زندگی سالم، می‌توانید فشارخون، کلسترول و قند خون خود را در حد طبیعی نگه دارید و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکتهٔ قلبی را کاهش دهید.

به‌منظور حفظ وزن سالم و کاهش فشارخون، کلسترول و سطح قند خون، به‌طور منظم فعالیت بدنی داشته باشید. امروز سعی داریم مسائلی که از نظر یک پزشک قلب مهم است را برای شما تشریح کنیم، با ما همراه باشید.

 

 

عادات سالم داشته باشید

شما می‌توانید برای کمک به پیشگیری از بیماری‌های قلبی عادت‌های سالم را اتخاذ کنید.

 

 

غذاها و نوشیدنی‌های سالم مصرف کنید

غذاها و میان‌وعده‌های سالم را مصرف کنید تا از بیماری‌های قلبی و عوارض ناشی از آن جلوگیری نمایید. اطمینان حاصل کنید که مقدار زیادی میوه و سبزیجات تازه، و مقدار کمتری غذاهای فراوری‌شده مصرف می‌کنید.

  • خوردن غذاهای غنی از چربی اشباع و چربی ترانس ممکن است به ابتلا به بیماری‌های قلبی کمک کند.
  • خوردن غذاهای سرشار از فیبر و حاوی مقدار پایینی از چربی اشباع، چربی ترانس و کلسترول از کلسترول بالا جلوگیری می‌کند.
  • محدودکردن نمک (سدیم) در رژیم غذایی فشارخون را کاهش می‌دهد.
  • محدودکردن قند در رژیم غذایی سطح قند خون شما را کاهش می‌دهد و از دیابت جلوگیری یا به کنترل آن کمک می‌کند.
  • بیش‌ازحد الکل مصرف نکنید، زیرا ممکن است فشارخون شما را افزایش دهد. مردان نباید بیش از دو نوشیدنی در روز و زنان بیش از یک نوشیدنی در روز بنوشند.

 

 

وزن سالم داشته باشید

افراد دارای اضافه‌وزن یا چاقی، بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی‌اند. تحمل وزن اضافی فشارِ بیش‌از اندازه‌ای بر قلب و عروق خونی وارد می‌کند.

برای اینکه بدانید وزن شما در محدودهٔ سالم است یا خیر، می‌توانید شاخص تودهٔ بدنی (BMI) خود را محاسبه کنید.

 

 

فعالیت بدنی منظم داشته باشید

فعالیت بدنی به شما در حفظ وزن سالم و کاهش فشارخون، کلسترول خون و سطح قند خون کمک می‌کند. برای بزرگسالان، جراح عمومی هر هفته دو ساعت و سی دقیقه ورزش با شدت متوسط، مانند پیاده‌روی سریع یا دوچرخه‌سواری را توصیه می‌کند. کودکان و نوجوانان باید روزانه یک ساعت فعالیت بدنی داشته باشند.

 

 

سیگار نکشید

سیگارکشیدن خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را تا حد زیادی افزایش می‌دهد. اگر سیگار نمی‌کشید، آن را شروع نکنید. اگر سیگار می‌کشید، ترک آن خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد. پزشک می‌تواند راه‌هایی را برای ترک سیگار به شما پیشنهاد دهد.

 

 

مراقب شرایط پزشکی خود باشید

اگر کلسترول بالا، فشارخون بالا یا دیابت دارید، می‌توانید اقدامات لازم را برای کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی انجام دهید.

 

 

کلسترول خود را بررسی کنید

پزشک باید سطح کلسترول خون شما را حداقل هر چهار تا شش سال یک‌بار بررسی کند. اگر پیش‌ازاین کلسترول بالا در شما تشخیص داده شده‌است یا سابقهٔ خانوادگی این بیماری را دارید، ممکن است لازم باشد کلسترول خود را بیشتر بررسی کنید. در مورد این آزمایش سادهٔ خون با پزشک خود صحبت کنید. اگر کلسترول بالا دارید، داروها و تغییر شیوهٔ زندگی به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی کمک می‌کند.

 

 

فشارخون خود را کنترل کنید

فشارخون بالا معمولاً علائمی ندارد، بنابراین به‌طورمرتب آن را اندازه‌گیری کنید. اگر هرگز فشارخون بالا یا سایر عوامل خطر بیماری قلبی را نداشته‌اید، پزشک شما باید حداقل هر دو سال یک‌بار فشارخون شما را اندازه‌گیری کند.

اگر فشارخون بالا در شما تشخیص داده شده‌است، پزشک فشارخون شما را بیشتر اندازه‌گیری می‌کند تا اطمینان حاصل کند که بیماری تحت کنترل است. با پزشک خود در مورد اینکه هرچند وقت یک‌بار باید فشارخون خود را بگیرید صحبت کنید. فشارخون خود را می‌توانید در مطب پزشک، داروخانه یا خانه بررسی کنید.

اگر فشارخون بالا دارید، پزشک ممکن است تغییراتی را در شیوهٔ زندگی شما مانند کاهش سدیم در رژیم غذایی توصیه کند. پزشک همچنین ممکن است دارویی برای کاهش فشارخون شما تجویز کند.

 

 

دیابت خود را مدیریت کنید

در صورت ابتلا به دیابت، سطح قند خون خود را بادقت زیر نظر داشته باشید. با پزشک خود در مورد گزینه‌های درمانی صحبت کنید. پزشک ممکن است برخی از تغییرات سبک زندگی را برای کنترل قند خون شما توصیه کند. این اقدامات به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی کمک می‌کند.

 

 

داروهای خود را طبق دستور مصرف کنید

اگر از داروهایی برای درمان کلسترول بالا، فشارخون بالا یا دیابت استفاده می‌کنید، دستورات پزشک خود را بادقت دنبال کنید. اگر چیزی را نفهمیدید همیشه سؤال بپرسید. هرگز بدون مشورت با پزشک، پرستار یا داروساز خود، مصرف دارو را متوقف نکنید.

 

 

با پزشک خود همکاری کنید

شما و پزشک می‌توانید برای پیشگیری یا درمان شرایطی که منجر به بیماری قلبی می‌شوند، با یکدیگر همکاری کنید. به‌طورمنظم در مورد برنامهٔ درمانی خود بحث کنید و فهرستی از پرسش‌ها را هنگام مراجعه به پزشک همراه خود داشته باشید. با پزشک خود در مورد نحوهٔ ارتباط بیماری‌های قلبی و اختلالات روانی صحبت کنید.

اگر پیش‌تر سکتهٔ قلبی داشته‌اید، پزشک با شما همکاری می‌کند تا از سکته‌ای دیگر جلوگیری کنید. برنامهٔ درمانی شما ممکن است شامل داروها یا جراحی و تغییر شیوهٔ زندگی باشد تا خطر شما کاهش یابد. اطمینان حاصل کنید که داروهای خود را طبق دستور مصرف کرده و از دستورات پزشک خود پیروی می‌کنید.

 

 

منبع: