دکتر شیرین جوان‌گروه

متخصص بیماری‌های قلب و عروق

برای داشتن قلبی سالم چه مقدار مایعات بنوشیم؟

نویسنده: دکتر شیرین جوان‌گروه

اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در print

ازآنجایی‌که هوا شروع به گرم‌شدن می‌کند، اکنون زمان خوبی است تا به راه‌هایی که تشنگی خود را رفع می‌کنیم و بهترین نوشیدنی‌ها برای قلبمان فکر کنیم. دریافت مایعات کافی در هر روز نه تنها برای مغز، خلق‌وخو و هضم غذا مفید است، بلکه برای قلب شما نیز ضروری است.

 

 

کم‌آبی چیست؟

بدن ما برای هضم و جذب غذا، دفع مواد زائد و کنترل دمای داخلی به آب نیاز دارد.

وقتی آب کافی دریافت نمی‌کنیم دچار کم‌آبی می‌شویم. بیشتر آب موجود در رژیم غذایی ما از مایعاتی است که می‌نوشیم، اما حدود 20 درصد از مواد غذایی که می‌خوریم به دست می‌آید. 1 میوه، سبزیجات، محصولات لبنی مانند ماست و وعده‌های غذایی مانند سوپ و اسموتی، همه غذاهایی هستند که آب را به رژیم غذایی ما کمک می‌کنند.

خیار، لیموترش، فلفل‌دلمه‌ای، گوجه‌فرنگی، گیلاس، کیوی، سیب، ماندارین، هندوانه. کاهو، لیمو، کدوتنبل، توت‌فرنگی

احساس تشنگی یکی از راه‌هایی است که می‌دانیم باید آب بیشتری بنوشیم، اما این نیز نشانه‌ای است که بدن شما کمی کم آب شده است. سایر علائم اولیه کم‌آبی شامل دهان خشک یا چسبنده، ادرار تیره‌رنگ، خستگی یا سردرد است.

اگر کم‌آبی ادامه داشته باشد و بدتر شود (کم‌آبی متوسط تا شدید)، ممکن است طیف وسیعی از علائم را تجربه کنید، مانند کم‌ادراری، ضعف، احساس خواب‌آلودگی یا گرفتگی عضلات. در صورت تجربه هر یک از این موارد مهم است که فوراً از یک متخصص بهداشت مشاوره بگیرید.

 

 

چگونه آب بر قلب شما تأثیر می‌گذارد

کم‌آبی بدن می‌تواند بسیاری از قسمت‌های بدن ما از جمله قلب شما را تحت‌تأثیر قرار دهد. قلب شما دائماً خون را از طریق بدن پمپاژ می‌کند و هنگامی که دچار کم‌آبی می‌شوید میزان گردش خون در بدن کاهش می‌یابد. برای جبران، ضربان قلب شما سریع‌تر می‌شود، ضربان قلب و فشارخون شما افزایش می‌یابد

با هیدراته نگه‌داشتن بدن، به قلب خود کمک می‌کنید تا کار خود را انجام دهد و تحت استرس کمتر خون را به طور مؤثرتری پمپاژ کند

 

 

روزانه به چه مقدار مایعات نیاز داریم؟

یک بدن بالغ با اندازه متوسط حدود 35 تا 45 لیتر آب دارد. یعنی آب حدود 60 درصد وزن کلی بدن ما را تشکیل می‌دهد!

به‌عنوان یک راهنما، مردان و زنان به حدود 8 تا 10 فنجان مایعات در روز (حدود 2 تا 2.5 لیتر) نیاز دارند که شامل آب و سایر مایعات مانند شیر و چای است.

آنچه از همه مهم‌تر است گوش‌دادن به بدن خود و آنچه که نیاز دارد است. همه ما شکل‌ها و اندازه‌های متفاوتی داریم و در طول روز سطح فعالیت‌های متفاوتی داریم. برخی از ما ممکن است بیرون کار کنیم و در معرض گرمای بیشتری قرار بگیریم و برخی دیگر ممکن است زمان بیشتری را در داخل خانه بگذرانند. مایعاتی که هر روز باید بنوشیم از فردی به فرد دیگر متفاوت است و حتی ممکن است از یک روزبه‌روز دیگر متفاوت باشد.

ساده‌ترین راه برای حفظ آب بدنتان این است که مراقب رنگ ادرار خود باشید. این یکی از روش‌های بدن ما برای متعادل‌کردن خروجی با ورودی است. اگر ادرار شما تیره به نظر می‌رسد، نشانه آن است که آب بیشتری بنوشید تا زمانی که رنگ‌پریده‌تر و شفاف‌تر شود.

برخی از داروهای قلبی مانند فوروزماید ممکن است باعث شوند بدن شما آب بیشتری را از طریق ادرار از دست بدهد و برخی شرایط پزشکی مانند نارسایی قلبی ممکن است نیاز به محدودیت در مصرف مایعات داشته باشند. توصیه‌های پزشک یا متخصص خود را دنبال کنید تا به شما در تعیین هدفی در موردنیازهای شخصی خود به مایعات کمک کند.

 

 

آب بهترین راه برای آبرسانی است

درحالی‌که تمام مایعات می‌توانند در کل روزانه شما برای هیدراته نگه‌داشتن بدن حساب شوند، آب بهترین انتخاب است.

بدن ما به تمام قند موجود در نوشیدنی‌های انرژی‌زا، نوشابه‌های گازدار، نوشیدنی‌های ورزشی، آب‌میوه، چای سرد و شیر طعم‌دار نیاز ندارد. این نوشیدنی‌ها انرژی (کالری) بالایی دارند و ارزش غذایی ندارند یا ارزش غذایی بسیار کمی دارند.

قهوه و چای سیاه می‌توانند به مصرف روزانه آب شما کمک کنند، اما هر دو حاوی کافئین هستند که به‌عنوان یک ادرارآور عمل می‌کند و می‌تواند باعث ازدست‌دادن مایعات بیشتر شود. مقدار کافئین موجود در چای سیاه معمولاً بسیار کمتر از قهوه است (بنابراین مشکل کمتری دارد) و بیشتر چای‌های گیاهی یا کم هستند یا کافئین بسیار کمی دارند. نوشیدنی‌های حاوی الکل نیز ادرارآور هستند. اگر به طور منظم قهوه یا الکل می‌نوشید، دلیل بیشتری برای نوشیدن آب فراوان است.

نوشیدنی انرژی‌زا – 250 میلی لیتر 7 قاشق غذاخوری، نوشابه – 750 میلی لیتر 11 قاشق چایخوری، آب میوه – 300 میلی لیتر، 6.5 قاشق چایخوری، نوشابه – 355 میلی لیتر 9 قاشق چایخوری، قهوه سرد – 500 میلی لیتر 12 قاشق چایخوری، چای سرد – 500 میلی لیتر 5.5 قاشق چایخوری

زمان‌هایی که ممکن است به آب بیشتری نیاز داشته باشید

 

بدن شما آب خود را به طرق مختلف از دست می‌دهد، از جمله از طریق تعریق. ممکن است در شرایط زیر نیاز به نوشیدن آب بیشتر از حد معمول داشته باشید:

  • در روزی که فعالیت بدنی شما بیشتر است، یعنی ممکن است بیشتر از حد معمول پیاده‌روی، باغبانی یا کارهای خانه انجام دهید.
  • زمانی که تمرین ساختاری انجام می‌دهید، به‌خصوص اگر یک جلسه تمرینی طولانی یا شدید باشد.
  • زمانی که هوا گرم و مرطوب است و بیشتر از حد معمول عرق می‌کنید.
  • در روزی که زمان بیشتری را در خارج از منزل زیر نور آفتاب می‌گذرانید، یعنی زمانی که در ساحل هستید.
  • زمانی که در سفر هستید یا از خانه دور می‌مانید، طبق عادت‌های معمول شما قطع می‌شود.

 

 

شش راه برای نوشیدن آب بیشتر

این نکات را برای حفظ مایعات مصرفی خود امتحان کنید:

  • عادت کنید روز خود را با یک یا دو لیوان آب شروع کنید. سعی کنید این کار را قبل از خوردن غذا یا نوشیدنی دیگری در روز انجام دهید تا روی پای راست خود بلند شوید.
  • اگر از طعم آب لوله‌کشی لذت نمی‌برید، آن را جذاب‌تر کنید. آب سرد را در یخچال نگه دارید، در یک جریان نوشابه سرمایه‌گذاری کنید یا یخ یا یک‌تکه لیمو اضافه کنید.
  • یک بطری آب در ماشین یا کیف خود نگه دارید تا همیشه آب در دسترس شما باشد.
  • از یک بطری نوشیدنی قابل‌استفاده مجدد استفاده کنید که از نوشیدن آن لذت می‌برید و برای خود هدف قرار دهید که محتویات آن را بنوشید و آن را چند بار در روز پر کنید.
  • آب خود را هم بخور! میوه‌ها و سبزیجات می‌توانند به شما کمک کنند تا نیازهای مایعات خود را برآورده کنید و همچنین به بدن شما مواد مغذی مفیدی می‌دهد. نمونه‌هایی از میوه‌ها و سبزیجات آبرسان عبارت‌اند از خیار، گوجه‌فرنگی، هندوانه، کاهو و توت‌فرنگی.
  • برنامه‌ای را دانلود کنید تا به شما یادآوری کند که آب بیشتری بنوشید.

 

 

نه فقط یک چیز

یک رژیم غذایی و سبک زندگی سالم برای قلب به تعادل بستگی دارد. نوشیدن آب فراوان بخشی از معما است که بدن و قلب ما را در بهترین حالت نگه می‌دارد. خوردن مقدار زیادی مواد غذایی کامل، به‌ویژه میوه‌ها و سبزیجاتی که نزدیک به آنچه در طبیعت یافت می‌شوند، نه‌تنها برای قلب شما مفید است، بلکه به هیدراته نگه‌داشتن شما نیز کمک می‌کند.

 

 

منبع: