علائم مشکلات قلبی در حین ورزش

سبک زندگی کم‌تحرک یکی از عوامل خطر اصلی بیماری قلبی است. طبق اعلام فدراسیون جهانی قلب، ورزش‌نکردن می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را تا 50 درصد افزایش دهد. سایر عوامل خطر عبارت‌اند از:

• رژیم غذایی سرشار از چربی اشباع
  • دیابت نوع 2
  • فشارخون بالا
  • سیگارکشیدن
  • کلسترول بالا
  • سابقهٔ خانوادگی بیماری قلبی

کاهش این عوامل خطر می‌تواند احتمال حمله قلبی یا سکته مغزی و نیاز شما را به روش‌های پزشکی مرتبط با قلب، از جمله جراحی بای‌پس، کاهش دهد.

فعال ماندن راهی عالی برای کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی است. ثابت شده است که ورزش‌های هوازی منظم مانند پیاده‌روی، سلامت قلب را بهبود می‌بخشند. حتی می‌توانند برخی از عوامل خطر بیماری‌های قلبی عروقی را با کمک به کاهش وزن و کاهش فشارخون معکوس کنند.

بااین‌حال، ورزش گاهی اوقات می‌تواند خطر حمله قلبی را افزایش دهد، به‌ویژه در کسانی که بیماری قلبی دارند و فعالیت خود را به‌درستی کنترل نمی‌کنند.

چرا باید اقدامات احتیاطی انجام دهید

ورزش برای کمک به پیشگیری از بیماری قلبی حیاتی است. به‌طورکلی برای بیشتر افراد بی‌خطر است، اما باید اقدامات احتیاطی را انجام دهید، به‌ویژه اگر:

• پزشک به شما گفته باشد که یک یا چند مورد از عوامل خطر بیماری قلبی را دارید
  • به‌تازگی یک حمله قلبی یا سایر مشکلات قلبی را تجربه کرده‌اید
  • قبلاً تحرک نداشته‌اید

افراد مبتلا به بیماری قلبی اگر از قبل ارزیابی شوند، تقریباً همیشه می‌توانند با خیال راحت ورزش کنند. بااین‌حال، ورزش برای همهٔ افراد مبتلا به بیماری قلبی مناسب نیست. اگر تازه شروع به ورزش کرده‌اید، نکتهٔ کلیدی این است که برای جلوگیری از عوارض جانبی آهسته شروع کنید. پیش از شروع یک برنامهٔ ورزشی جدید با پزشک خود صحبت کنید. همچنین ممکن است لازم باشد تمرین خود را تحت نظارت پزشک شروع کنید.

با وجود این اقدامات احتیاطی، ممکن است پیش‌بینیِ مشکلات سلامتی‌ای که احتمال دارد در حین ورزش با آن مواجه شوید برای پزشک دشوار باشد. برای ایمن بودن، با علائمی که ممکن است نشان‌دهندهٔ عوارض مضر باشد، آشنا شوید. آگاهی از برخی علائم هشداردهندهٔ رایج در مشکلی قلبی می‌تواند نجات‌دهنده باشد.

علائم ناراحتی قلبی

حتی اگر قبلاً یک حمله قلبی داشته‌اید، یک حمله قلبی دیگر می‌تواند علائم کاملاً متفاوتی داشته باشد. در صورت مشاهدهٔ هر یک از علائم زیر فوراً به پزشک مراجعه کنید.

• ناراحتی قفسه سینه

بسیاری از افراد درد ناگهانی و شدید قفسه سینه را با حمله قلبی مرتبط می‌دانند. برخی از حملات قلبی ممکن است از این طریق شروع شوند. اما بسیاری با احساس ناراحتی خفیف، فشار ناخوشایند، فشرده شدن یا پری در مرکز قفسه سینه شروع می‌شوند. درد می‌تواند ظریف باشد و ممکن است بیاید و برود، بنابراین تشخیص اینکه چه چیزی اشتباه است دشوار است. اگر این علامت‌ها بیش از چند دقیقه طول کشید، ورزش را متوقف کنید و به پزشک مراجعه کنید.

احساس تنگی نفس غیرمعمول همراه با ناراحتی قفسه سینه در طول فعالیت ورزشی، اغلب پیام‌آور حمله قلبی است. این علامت می‌تواند قبل از ناراحتی قفسه سینه یا حتی بدون احساس ناراحتی در قفسه سینه رخ دهد.

• سرگیجه یا سبکی سر

درحالی‌که فعالیت بدنی ممکن است باعث ایجاد احساس خستگی در شما شود، به‌ویژه اگر به آن عادت ندارید، هرگز نباید هنگام ورزش احساس سرگیجه یا سبکی سر داشته باشید. این علامت هشدار را جدی بگیرید و بلافاصله ورزش را متوقف کنید.

• اختلالات ریتم قلب

احساس پرش یا تپش قلب می‌تواند نشان‌دهندهٔ مشکلی مرتبط با قلب باشد. در صورت مشاهدهٔ هرگونه ریتم غیرعادی قلب در طول تمرین، به پزشک مراجعه کنید.

• ناراحتی در سایر نواحی بدن

مشکلات قلبی می‌تواند باعث ایجاد احساسات در سایر نواحی بدن به جز قفسه سینه شود. علائم می‌تواند شامل ناراحتی، درد یا فشار در بازوها، پشت، گردن، فک یا معده باشد. همچنین ممکن است احساس ناراحتی‌ای داشته باشید که از یک قسمت بدن به قسمت دیگر گسترش می‌یابد، مانند از قفسه سینه، فک یا گردن به شانه، بازو یا پشت.

• عرق‌کردن غیرمعمول

اگرچه عرق‌کردن در حین ورزش طبیعی است، اما حالت تهوع و عرق سرد از علائم هشداردهنده برای مشکلی احتمالی است. برخی از افرادی که حملات قلبی را تجربه کرده‌اند، احساس عذابی قریب‌الوقوع را گزارش کرده‌اند.

با ۱۱۵ تماس بگیرید

وقتی نوبت به مقابله با یک مشکل قلبی احتمالی می‌رسد، زمان‌بندی بسیار مهم است. هر ثانیه ارزشمند است. صبر را در پیش نگیرید یا سعی نکنید تمرین خود را ادامه دهید. اگر فکر می‌کنید یکی از علائم هشداردهندهٔ بالا را دارید، به دنبال کمک پزشکی باشید.

انجمن قلب آمریکا توصیه می‌کند برای تماس با ۱۱۵ بیش از چند دقیقه صبر نکنید، حداکثر پنج دقیقه. پرسنل اورژانس دانش و تجهیزات مورد نیاز برای مقابله با آن را دارند.

اگر علائم حمله قلبی را دارید و نمی‌توانید با ۱۱۵ تماس بگیرید، از شخص دیگری بخواهید فوراً شما را به بیمارستان برساند. تنها درصورتی‌که گزینهٔ دیگری وجود نداشته باشد، خودتان پشت فرمان بنشینید.

آماده‌ باشید

اگر پس از مشاهدهٔ علائم دردسرساز در حین ورزش به اورژانس رفتید، برای پاسخگویی به سؤالات زیر آماده باشید:

• ناراحتی یا درد شما از چه ساعتی شروع شد؟
  • وقتی ناراحتی یا درد شما شروع شد، چه می‌کردید؟
  • آیا درد بلافاصله در شدیدترین سطح خود بود یا به‌تدریج به اوج خود رسید؟
  • آیا علائم دیگری مانند حالت تهوع، تعریق، سبکی سر یا تپش قلب را در ارتباط با این ناراحتی مشاهده کردید؟
  • در مقیاس 1 تا 10 که 10 بدترین است، از چه عددی برای توصیف ناراحتی خود در این زمان استفاده می‌کنید؟

پاسخ‌دادن به این سؤالات به بهترین شکل ممکن به تیم پزشکی کمک می‌کند تا بهترین مراقبت ممکن را به شما ارائه دهند که می‌تواند جانتان را نجات دهد.

چشم‌انداز

سالانه حدود 600000 آمریکایی بر اثر بیماری قلبی جان خود را از دست می‌دهند. ورزش یکی از راه‌های مبارزه با این آمار است، اما مهم است که این کار را بادقت انجام دهید. استفاده از دستگاه سنجش ضربان قلب هنگام ورزش می‌تواند مفید باشد – 60 تا 80 درصد حداکثر ضربان قلب خود را هدف قرار دهید. در حین تمرین حتماً علائم هشداردهندهٔ مشکلات قلبی را گزارش دهید.