دکتر شیرین جوان‌گروه

متخصص بیماری‌های قلب و عروق

یائسگی و بیماری قلبی چه ارتباطی دارند؟

نویسنده: دکتر شیرین جوان‌گروه

اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در print
یائسگی و بیماری قلبی چه ارتباطی دارند؟

یائسگی و بیماری قلبی چه ارتباطی دارند؟

بسیاری از زنان بر این باوراند که بیماری قلبی مختص مردان است. اما این‌طور نیست. بیماری قلبی قاتل شمارهٔ یک زنان است. در واقع پس از ۵۰ سالگی، تقریباً نیمی از مرگ‌ومیر در زنان به دلیل نوعی بیماری قلبی عروقی است.

هنگامی که زنان به سن ۵۰ سالگی یا سن یائسگی طبیعی می‌رسند، خطر ابتلا به بیماری قلبی در آن‌ها به‌طور چشمگیری افزایش می‌یابد. همچنین احتمال ابتلا به بیماری قلبی در زنان جوانی که دچار یائسگی زودرس شده یا عمل برداشتن هر دو تخمدان را انجام داده‌اند و استروژن نیز مصرف نمی‌کنند بیشتر است. زنانی که یائسگی را پشت سر گذاشته‌اند، در صورت داشتن هر یک از شرایط زیر در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری قلبی قرار دارند:

  • دیابت
  • سیگار کشیدن
  • فشارخون بالا
  • مقدار بالای LDL (لیپوپروتئین با چگالی کم) یا کلسترول «بد»
  • مقدار پایین HDL (لیپوپروتئین با چگالی بالا) یا کلسترول «خوب»
  • چاقی
  • سبک زندگی غیرفعال
  • سابقهٔ خانوادگی ابتلا به بیماری قلبی

 

به‌نظر می‌رسد که نژاد نیز در خطر ابتلا به بیماری قلبی نقش دارد. سیاه‌پوستان بیشتر از سفیدپوستان به فشارخون بالا و همچنین بیماری قلبی مبتلا می‌شوند. خطر ابتلا به بیماری قلبی همچنین در میان آمریکایی‌های مکزیکی تبار، بومیان آمریکا، بومیان هاوایی و برخی از آمریکایی‌های آسیایی تبار بیشتر است. این امر ممکن است تا حدی به دلیل میزان بالای ابتلا به چاقی و دیابت باشد.

 

مقالات مرتبط:

 

زنان یائسه چگونه می‌توانند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش دهند؟

سبک زندگی سالم نقش بسزایی در پیشگیری از بیماری قلبی در زنان دارد. گنجاندن نکات زیر در برنامهٔ روزانه به کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی در دوران یائسگی و پس از آن کمک می‌کند:

  • از سیگار کشیدن خودداری کرده یا آن را ترک کنید. خطر حملهٔ قلبی در افراد سیگاری نسبت به افراد غیرسیگاری دو برابر (یا بیشتر) است. در کنار ترک سیگار از دود دست‌دوم سیگار نیز دوری کنید، زیرا دود دست‌دوم نیز خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد.
  • وزن خود را در محدودهٔ سالم نگه دارید. هرقدر وزن شما از حالت ایده‌آل خود بیشتر باشد، قلب برای تأمین مواد مغذی بدن باید سخت‌تر کار کند. تحقیقات نشان داده‌است که اضافه‌وزن در شروع بیماری قلبی نقش دارد.
  • در طول هفته ورزش کنید. قلب مانند هر عضلهٔ دیگری است و برای قوی و سالم نگه داشتن آن باید از آن کار کشید. فعالیت یا ورزش منظم (به‌طور ایده‌آل، حداقل ۱۵۰ دقیقه در هفته) به بهبود میزان پمپاژ خون توسط قلب کمک می‌کند. فعالیت و ورزش همچنین باعث کاهش بسیاری از عوامل خطرساز دیگر می‌شود. برای نمونه فشارخون بالا، کلسترول بالا و استرس را کاهش می‌دهد، به کم کردن وزن کمک می‌کند و سطح قند خون را بهبود می‌بخشد. چنانچه تاکنون فعالیت بدنی نداشته‌اید، پیش از اینکه میزان فعالیت خود را افزایش دهید با پزشک خود مشورت کنید.
  • تغذیهٔ سالم داشته باشید. رژیم غذایی خود را به‌گونه‌ای تنظیم کنید که مقدار کمی چربی اشباع و چربی ترانس (چربی‌های نیمه هیدروژنه) داشته باشد و سرشار از فیبر، غلات کامل، حبوبات (مانند لوبیا و نخودفرنگی)، میوه‌ها، سبزیجات، ماهی، غذاهای سرشار از فولات و سویا باشد.
  • بیماری‌هایتان را درمان و کنترل کنید. دیابت، کلسترول بالا و فشارخون بالا احتمال ابتلا به بیماری قلبی را افزایش می‌دهند.

 

 

آیا درمان جایگزینی هورمونی ممکن است خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش دهد؟

درمان جایگزینی هورمونی (HRT) و خطرات مرتبط با قلب موضوع بسیاری از مطالعات بوده‌است. بسته به سن شما نشانه‌هایی از برخی مزایای احتمالی وجود دارد.

در زنانی که حداکثر ۱۰ سال قبل از شروع درمان جایگزینی هورمونی یائسه شده‌اند، خطر بالای حمله قلبی وجود ندارد. همین امر در مورد زنانی که بین ۵۰ تا ۵۹ سال سن داشتند و در این بازهٔ زمانی هورمون دریافت می‌کردند صدق می‌کند.

در زنان جوان‌تر نیز هیچ خطری مشاهده نشده و حتی ممکن است خطر ابتلا به بیماری قلبی در آن‌ها کاهش یابد. بااین‌حال زنان بالای ۶۰ سال یا زنانی که بیشتر از ۱۰ سال از زمان یائسگی آن‌ها گذشته‌است، ممکن است کمی بیشتر در معرض خطر حملهٔ قلبی باشند.

 

 

منبع: