تفاوت سکته قلبی و حمله پانیک چیست؟

تفاوت سکته قلبی و حمله پانیک چیست؟

حمله پانیک و سکته قلبی می‌توانند علائم مشابهی داشته باشند. در مواقعی که شک دارید، همیشه باید به دنبال مراقبت‌های پزشکی اورژانسی باشید.

علائم حمله پانیک می‌تواند به طرز شگفت‌انگیزی مشابه علائم سکته قلبی باشد:

• درد قفسهٔ سینه
  • مشکل در تنفس
  • عرق سرد در کل بدن

در واقع، این علائم به‌قدری شبیه هستند که مطالعه‌ای در سال 2019 نشان داد که از 1300 نفری که با درد قفسهٔ سینه غیرقلبی به اورژانس مراجعه کردند، بیش از 77 درصد از آن‌ها به دلیل درد قفسهٔ سینه پس از حمله پانیک به اورژانس مراجعه کرده بودند.

به همان اندازه که حمله پانیک می‌تواند شبیه سکته قلبی باشد، گاهی اوقات علائمی مانند درد قفسهٔ سینه، تعریق و مشکل تنفسی نشان می‌دهد که اتفاق جدی‌تری در حال رخ‌دادن است.

بنابراین اگر در مورد تفاوت‌های بین این دو تردید دارید، در این نوشتار تمام چیزهایی که باید در مورد علائم حمله پانیک و سکته قلبی بدانید، از جمله اینکه چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید، آورده شده‌است.

حمله پانیک چیست؟

حمله پانیک احساسی ناگهانی و قوی از اضطراب شدید است که می‌تواند باعث علائم حاد جسمی و روحی شود. هنگامی که فردی دچار حمله پانیک می‌شود، اغلب نگرانی و ترس شدیدی را احساس می‌کند که با ضربان قلب، عرق‌کردن کف دست و سایر علائم جسمی همراه است. درحالی‌که حملات پانیک ممکن است ترسناک و ناخوشایند باشند، اما در واقع خطرناک نیستند.

علائم حمله پانیک

حمله پانیک می‌تواند علائم جسمی و روانی مختلفی را ایجاد کند، از جمله:

• ضربان قلب تند
  • سبکی سر یا سرگیجه
  • گرگرفتگی یا احساس سرما
  • لرزیدن
  • عرق‌کردن، از جمله کف دست
  • حالت تهوع، ناراحتی معده یا اسهال
  • درد قفسهٔ سینه یا مشکل در تنفس
  • احساسی ناگهانی از فاجعه‌ای قریب‌الوقوع
  • احساس شدید نگرانی، اضطراب و ترس
  • احساس عدم ارتباط با خویشتن (خوددگربینی) یا دنیای اطراف (مسخ واقعیت)

سکته قلبی چیست؟

سکته قلبی، یا انفارکتوس میوکارد، زمانی اتفاق می‌افتد که جریان خون به قلب، معمولاً به دلیل لخته‌شدن خون، مسدود می‌شود. بدون جریان خون مناسب، عضلهٔ قلب نمی‌تواند اکسیژن کافی دریافت کند و شروع به مرگ می‌کند. اگر سکته قلبی در سریع‌ترین زمان ممکن درمان نشود، می‌تواند منجر به آسیب شدید به قلب و احتمالاً مرگ شود.

علائم سکته قلبی

سکته قلبی یک وضعیت پزشکی جدی است و می‌تواند طیف گسترده‌ای از علائم را ایجاد کند که ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• تنگی نفس یا مشکل در تنفس
  • ناراحتی قفسهٔ سینه، معمولاً در سمت چپ یا در مرکز قفسهٔ سینه
  • احساس فشار یا درد در قفسه سینهٔ که مداوم است یا از بین می‌رود و برمی‌گردد
  • ناراحتی، فشار یا درد در گردن، فک یا قسمت بالای کمر
  • ناراحتی، فشار یا درد در بازوها یا شانه‌ها
  • سبکی سر، سرگیجه یا ضعف
  • تعریق، حالت تهوع یا استفراغ
  • خستگی غیرقابل‌توضیح

باتوجه‌به انجمن قلب آمریکا (AHA)، زنان بیشتر از مردان علائم خاصی مانند موارد زیر را تجربه می‌کنند:

• گردن درد
  • درد فک
  • کمردرد
  • مشکل در تنفس
  • حالت تهوع یا استفراغ

در هنگام حمله پانیک چه اتفاقی برای قلب شما می‌افتد

حمله پانیک باعث ایجاد حالتی می‌شود که به‌عنوان حالت «جنگ یا گریز» شناخته می‌شود، واکنش طبیعی بدن ما به تهدیدی احتمالی. هنگامی که بدن وارد حالت جنگ یا گریز می‌شود، در جریان خون آدرنالین ترشح شده و باعث ایجاد مجموعه‌ای از تغییرات فیزیولوژیکی می‌شود که به آمادگی بدن برای مبارزه یا فرار کمک می‌کند.

در طول حمله پانیک، ترشح آدرنالین می‌تواند به روش‌های مختلف بر قلب و ریه‌ها تأثیر بگذارد، از جمله:

• افزایش سرعت ضربان قلب
  • افزایش مقدار خون پمپاژشده
  • افزایش سطح فشارخون
  • افزایش تعداد تنفس (تنفس)

اگرچه ممکن است احساس کنید که حمله پانیک خطرناک است، اما علائمی مانند درد قفسهٔ سینه و مشکل در تنفس، ناشی از تأثیر آدرنالین بر قلب، ریه‌ها و سایر اندام‌ها است.

چگونه حمله پانیک و سکته قلبی شبیه هم هستند؟

یکی از دلایلی که گاهی اوقات افراد حمله پانیک را با چیزی ترسناک مانند سکته قلبی اشتباه می‌گیرند این است که بین علائم این دو هم‌پوشانی وجود دارد. برای نمونه، هر دو حمله پانیک و سکته قلبی می‌توانند باعث موارد زیر شوند:

• درد قفسهٔ سینه
  • سبکی سر
  • تعریق
  • سایر علائم جسمی ناراحت‌کننده

بسیاری از اوقات، ترس از اینکه حمله پانیک، سکته قلبی است نیز از خود حمله پانیک ناشی می‌شود. همان احساس عذابی قریب‌الوقوع، احساسی قوی که مشکلی وجود دارد. البته، این احساسات در هنگام حملات پانیک رایج‌اند، اما در حمله پانیک، احساس اینکه چیزی اشتباه است همیشه به معنی درست بودن این احساس نیست.

حمله پانیک و سکته قلبی چه تفاوتی دارند؟

در حال حاضر، ممکن است تشخیص اینکه آیا علائم ناراحت‌کنندهٔ شما چیزی بیش از یک حمله پانیک است یا خیر غیرممکن به نظر برسد. در ادامه چند راه برای تفکیک این دو از هم وجود دارد.

در بیشتر افراد، حمله پانیک معمولاً فقط حدود 10 دقیقه طول می‌کشد. هنگامی که شروع می‌شود، به‌طور ناگهانی و گاهی اوقات در پاسخ به یک محرک رخ می‌دهد و اغلب در حدود ۱۰ دقیقه به اوج خود می‌رسد. بیشتر علائم حمله پانیک در عرض 30 دقیقه ناپدید می‌شوند، اگرچه گاهی اوقات ممکن است چند ساعت طول بکشد تا به‌طور کامل از بین بروند.

بااین‌حال، زمانی که فردی دچار حملهٔ قلبی می‌شود، علائم ممکن است به‌تدریج یا ناگهانی و معمولاً پس از انجام فعالیت‌های سنگین ذهنی یا جسمی ظاهر شوند. حمله قلبی می‌تواند باعث دردی شود که از درد شدید تا احساس له‌شدن متغیر است و این درد اغلب به فک، گردن یا پشت سرایت می‌کند. علائم حمله قلبی به‌جای ناپدیدشدن در مدت کوتاهی، ممکن است ساعت‌ها ادامه داشته باشد.

چه زمانی باید به دنبال مراقبت‌های اورژانسی بود

اگر هر یک از علائم زیر را تجربه می‌کنید، به‌ویژه علائمی که از بین نمی‌روند یا بدتر می‌شوند، باید فوراً به پزشک مراجعه کنید:

• درد شدید قفسهٔ سینه، ناراحتی یا فشار
  • دردی که به فک، گردن، کمر یا شانه‌ها گسترش می‌یابد
  • مشکل در تنفس یا به‌سختی نفس کشیدن
  • لرز یا عرق سرد
  • حالت تهوع یا استفراغ

در صورت تردید داشتن، منتظر نمانید تا ببینید آیا علائم برطرف می‌شوند یا خیر، درعوض فوراً با اورژانس تماس بگیرید.

سؤالات متداول

معمولاً افراد علائم حمله پانیک را با سکته قلبی اشتباه می‌گیرند، بنابراین در ادامه چند نکتهٔ دیگر وجود دارد که باید درنظر داشته باشید.

آیا حمله پانیک می‌تواند باعث سکته قلبی شود؟

حمله پانیک در فردی که مبتلا به بیماری عروق کرونر است ممکن است در برخی موارد باعث سکته قلبی شود. این به این دلیل است که هجوم آدرنالین در حین حمله پانیک می‌تواند باعث فعالیت بیشتر قلب و منجر به سکته قلبی شود. تحقیقات همچنین نشان می‌دهد که استرس و اضطراب مزمن ممکن است تأثیر منفی بر سلامت قلب و عروق، به‌ویژه در افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی عروقی داشته باشد.

چگونه می‌توان فهمید که دچار سکته قلبی نشده‌ایم؟

اگر هر نوع درد شدید قفسهٔ سینه را تجربه می‌کنید که به‌طور ناگهانی شروع شده و بیش از چند دقیقه طول می‌کشد، همیشه باید دراسرع‌وقت به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید.

چه چیز دیگری می‌تواند علائمی مانند سکته قلبی داشته باشد؟

حمله پانیک تنها چیزی نیست که می‌تواند شبیه سکته قلبی باشد. گاهی اوقات، بیماری‌های رایج مانند سوزش سردل، رفلاکس یا حتی کشیدگی عضلات قفسه سینه می‌تواند باعث درد و ناراحتی قفسهٔ سینه شود. سایر بیماری‌هایی که ممکن است علائمی مشابه سکته قلبی ایجاد کنند عبارت‌اند از آمبولی ریه، پانکراتیت و پنومونی.

سخن پایانی

هنگام بروز این علائم، زمانی که احساس ناراحتی و ترس می‌کنید، تشخیص تفاوت بین حمله پانیک و چیزی که به‌طور بالقوه تهدیدکننده زندگی است، مانند سکتهٔ قلبی دشوار است. اما علائم خاص، به‌ویژه درد شدید قفسهٔ سینه یا دردی که به فک، گردن یا پشت گسترش می‌یابد، می‌تواند نشان‌دهندهٔ زمان مراجعه به پزشک باشد.

هنگامی که شک دارید و نگران هستید که چیزی بیش از یک حمله پانیک را تجربه می‌کنید، هرگز برای مراقبت‌های اضطراری تردید نکنید، این کار می‌تواند زندگی شما را نجات دهد.