دکتر شیرین جوان‌گروه

متخصص بیماری‌های قلب و عروق

آیا افسردگی روی قلب اثر دارد؟

نویسنده: دکتر شیرین جوان‌گروه

اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در print
آیا افسردگی روی قلب اثر دارد؟

آیا افسردگی روی قلب اثر دارد؟

هنگامی که احساس بی‌حالی و افسردگی می‌کنید، احتمال اینکه به سراغ غذاهای مضر بروید یا از ورزش صرف‌نظر کنید بیشتر می‌شود. اما توجه به سلامت قلب، حتی زمانی که چندان شاد و سرحال نیستید مهم است.

هنگامی که افرادْ مضطرب، نگران یا افسرده‌اند، ممکن است احساس درماندگی کنند و درنتیجه تمایلی به انتخاب سبک زندگی سالم نداشته باشند. آن‌ها ممکن است بیشتر سیگار بکشند، فعالیت بدنی نداشته باشند، خیلی کم یا خیلی زیاد بخوابند، الکل زیاد بنوشند و داروهای تجویزشدهٔ خود را مصرف نکنند. با گذشت زمان، این رفتارهای ناسالم خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهند.

آسیب روحی، افسردگی، اضطراب و استرس ممکن است منجر به تغییراتی شوند که بر سلامتی شما تأثیرگذاراند، و نه فقط به این دلیل که ممکن است دچار عادت‌هایی شوید که برای قلب شما مضراند. تحقیقات نشان می‌دهد که سلامت روان نیز اثرات فیزیولوژیکی بر بدن دارد.

افسردگی در بیش از ۷ درصد از آمریکایی‌های ۱۸ سال به بالا گزارش شده‌است و این رقم برای بیماران پس از حملهٔ قلبی ممکن است تا ۲۰ درصد باشد.

 

 

مقالات مرتبط:

 

آیا افسردگی می‌تواند باعث بیماری قلبی یا حملهٔ قلبی شود؟

زمانی که افسردگی، اضطراب یا استرس را تجربه می‌کنید ضربان قلب و فشارخون شما افزایش می‌یابد، جریان خون به قلب کاهش یافته و بدن سطوح بالاتری از کورتیزول (هورمون استرس) را تولید می‌کند. با گذشت زمان، این اثرات ممکن است منجر به بیماری قلبی شوند. افسردگی و اضطراب همچنین ممکن است پس از عارضه‌های قلبی، از جمله نارسایی قلبی، سکته و حملهٔ قلبی رخ دهند.

 

 

برای رفع استرس، اضطراب یا افسردگی چه کارهایی را می‌توان انجام داد؟

چنانچه با افسردگی، استرس یا اضطراب دست‌وپنجه نرم می‌کنید، انجام سه مرحلهٔ زیر کمک‌کننده است.

 

۱. علت افسردگی، استرس یا اضطراب خود را شناسایی کرده و آن را برطرف کنید.

در صورت لزوم به روانشناس یا تراپیست مراجعه کنید.

گاهی اوقات ممکن است به مدت چند روز احساس بی‌حالی و افسردگی کنید، اما چنانچه این حالت دو هفته یا بیشتر ادامه یابد، ممکن است نیاز به کمک داشته باشید. افسردگی زمانی یک مشکل است که باعث احساس اندوه و یا از دست دادن علاقه به فعالیت‌هایی شود که زمانی از انجام آن‌ها لذت می‌بردید. افسردگی ممکن است منجر به انواع مشکلات جسمی و عاطفی شود و کارکرد شما در خانه و محل کار را کاهش دهد.

 

۲. عادت‌های سالم را انتخاب کرده و عجله نکنید.

چنانچه به ورزش کردن عادت ندارید، به‌تدریج آن را شروع کنید.

فعالیتی ساده همچون پیاده‌روی به مدت ۳۰ دقیقه در روز، حتی اگر هر بار فقط به مدت ۱۰ دقیقه انجام شود، به قلب شما کمک می‌کند. فعالیت بدنی باعث بهبود خلق‌وخوی شما هنگام انجام آن می‌شود، اما فعالیت بدنی منظم همچنین سلامت روانی را بهبود می‌بخشد، خطر دچار شدن به افسردگی را کاهش داده و کیفیت کلی زندگی را افزایش می‌دهد.

چنانچه مصرف غذاهای ناسالم به یک عادت تبدیل شده‌است، سعی کنید از روش‌های آشپزی سالم‌تر یا جایگزین کردن مواد اولیه برای کاهش چربی، قند افزوده، سدیم و کالری استفاده کنید. میان‌وعده‌های سالم مانند میوه‌ها و سبزیجات تازه بخورید یا هنگام صرف غذا در بیرون از خانه، سالادهای بدون سس و سایر غذاهای کم‌چرب را انتخاب کنید.

 

۳. تغییرات مرتبط با سبک زندگی سالم را به‌تدریج در برنامهٔ خود بگنجانید.

سعی نکنید همه چیز را به یکباره و به طور هم‌زمان درست کنید. این امر به‌ویژه در مورد ترک سیگار صدق می‌کند.

ترک سیگار ممکن است دشوار باشد. چنانچه سیگار می‌کشید، با پزشک خود درمورد اینکه آیا برای ترک سیگار به دارو یا کمکی دیگر نیاز دارید یا خیر صحبت کنید. درمان‌ها ممکن است شامل جایگزینی نیکوتین یا داروهای تجویزی باشد. شما همچنین می‌توانید برای یک برنامهٔ ترک سیگار درخواست دهید.

در پایان، شما باید از خود مراقبت کنید تا چرخهٔ احساس بی‌حالی و افسردگی را متوقف نمایید. این می‌تواند انجام فعالیتی هدفمند باشد، مانند کلاس یوگا یا تمرین تای‌چی، یا کاری که در هر جا می‌توان آن را انجام داد، مانند مدیتیشن، گوش دادن به موسیقی یا خواندن کتاب.

 

 

منبع: