دکتر شیرین جوان‌گروه

متخصص بیماری‌های قلب و عروق

آیا بین اختلال نعوظ و بیماری قلبی ارتباطی وجود دارد؟

نویسنده: دکتر شیرین جوان‌گروه

اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در print
آیا بین اختلال نعوظ و بیماری قلبی ارتباطی وجود دارد؟

آیا بین اختلال نعوظ و بیماری قلبی ارتباطی وجود دارد؟

بسیاری هنوز اختلال نعوظ (ED) را ‌مسئله‌ای کاملاً جنسی می‌دانند، اما تحقیقات نشان می‌دهد که بسیار بیشتر از این است. در واقع به‌نظر می‌رسد که بین اختلال نعوظ و بیماری قلبی ارتباطی وجود دارد. همان‌طور که چندین مطالعه گزارش کرده‌اند، اختلال نعوظ ممکن است یکی از اولین علائم مشکلات قلبی عروقی در بسیاری از مردان باشد.

 

اختلال نعوظ و قلب شما

نعوظ نتیجهٔ جریان خون اضافی به آلت تناسلی است و رگ‌های خونیِ آن را پر و متورم می‌کند. هر زمان که چیزی در جریان خون به رگ‌های آلت تناسلی اختلال ایجاد کند، نعوظ به‌سختی به‌دست می‌آید یا حفظ می‌شود. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که در بیماری‌ای به نام تصلب شرایین، عروقْ مسدود یا سخت می‌شوند. رگ‌های خونی کوچک و شریان‌های بدن، مانند رگ‌های آلت تناسلی، اغلب تحت‌تأثیر تصلب شرایین قرار می‌گیرند. در نتیجه اختلال نعوظ می‌تواند نشانه‌ای از بیماری قلبی باشد.

 

 

عوامل خطر برای اختلال نعوظ و بیماری قلبی

اختلال نعوظ و بیماری قلبی در بسیاری از عوامل خطر مشترک‌اند از جمله:

  • سن
  • فشارخون بالا
  • کلسترول خون بالا
  • سیگارکشیدن
  • چاقی بیش‌ازحد
  • دیابت
  • افسردگی
  • سن

 

با افزایش سن، خطر ابتلا به اختلال نعوظ و بیماری قلبی افزایش می‌یابد. اما به گفتهٔ کلینیک مایو، ارتباط بین این دو بیماری در میان مردان جوان قوی‌تر است. اگر زیر ۵۰ سال هستید و اختلال نعوظ دارید، به‌احتمال زیاد نشانه‌ای از مشکلات قلبی زمینه‌ای است. اگر بعد از ۷۰ سالگی آن را تجربه کنید احتمال کمتری وجود دارد که با بیماری قلبی مرتبط باشد.

 

مقالات مرتبط:

 

فشارخون بالا

هنگامی که فشارخون شما برای مدتی طولانی بالا باشد، می‌تواند به پوشش شریان‌ها آسیب برساند و جریان خون شما را مختل کند. به‌نظر می‌رسد که این بر توانایی شما برای ایجاد و حفظ نعوظ تأثیر می‌گذارد. مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۲ منتشرشده در مجلهٔ نظر کنونی در نفرولوژی و فشارخون بالا نشان داد که تقریباً ۳۰ درصد از مردان مبتلا به فشارخون از اختلال نعوظ شکایت دارند.

 

کلسترول خون بالا

کلسترول خون بالا نیز می‌تواند به شریان‌های شما آسیب برساند. انباشته‌شدن کلسترول در شریان‌ها آن‌ها را مسدود کرده و جریان خون شما را محدود می‌کند و در نتیجه منجر به اختلال نعوظ و همچنین بیماری قلبی می‌شود.

 

سیگارکشیدن

سیگارکشیدن به شریان‌های شما آسیب می‌رساند و خطر تصلب شرایین را افزایش می‌دهد. مصرف تنباکو با اختلال نعوظ نیز مرتبط است. مطالعه‌ای در سال ۲۰۰۶ که در مجلهٔ کنترل تنباکو منتشر شد، داده‌های نظرسنجی ۸۳۶۷ مرد استرالیایی ۱۶ تا ۵۹ ساله را بررسی کرد. محققان ارتباط قابل‌توجهی بین سیگارکشیدن و اختلال نعوظ پیدا کردند.

 

چاقی بیش‌ازحد و اضافه‌وزن

حمل وزن اضافی نیز با بیماری قلبی، تصلب شرایین، مشکلات گردش خون و اختلال عملکرد جنسی مرتبط است.

 

دیابت

مطالعه‌ای که در مجلهٔ کالج آمریکایی قلب و عروق منتشر شد نشان داد که وجود اختلال نعوظ در مردان مبتلا به دیابت نوع ۲ و نبود علائم واضح بیماری قلبی عروقی، بیماری عروق کرونر قلب را پیش‌بینی می‌کند. افراد مبتلا به دیابت بیشتر در معرض خطر بیماری قلبی هستند. آن‌ها همچنین نسبت به افراد بدون دیابت بیشتر در معرض ابتلا به اختلال نعوظ هستند.

 

افسردگی

افسردگی هم با اختلال نعوظ و هم با بیماری قلبی مرتبط است. بر اساس مقاله‌ای که در ژورنال طب جنسی منتشر شده‌است، مردانی که اختلال عملکرد جنسی و علائم شدید افسردگی دارند ممکن است در معرض خطر بیشتری برای مشکلات قلبی عروقی باشند.

 

 

چه کاری می‌توان انجام داد؟

بسیاری از مردان مبتلا به اختلال نعوظ صحبت‌کردن در مورد این موضوع را حتی با پزشکان خود سخت می‌دانند. اما صحبت با پزشک در مورد علائمتان بسیار مهم است. پزشک می‌تواند به شما کمک کند تا بدانید که آیا اختلال نعوظ شما به دلیل بیماری قلبی است یا خیر.

پزشک همچنین می‌تواند گزینه‌های درمانی را برای اختلال نعوظ و بیماری‌های مرتبط توصیه کند. تشخیص زودهنگام به شما در دریافت درمان موردنیاز کمک می‌کند. اگر بیماری قلبی دارید، درمان زودهنگام به‌طور بالقوه می‌تواند سال‌ها به زندگی شما اضافه کند.

همراه با داروهای تجویزی، پزشک ممکن است تغییرات سبک زندگی را پیشنهاد دهد. این تغییرات ممکن است اختلال نعوظ شما را بهبود بخشد و به کنترل سلامت قلبتان کمک کند.

 

برای نمونه پزشک ممکن است به شما توصیه کند:

  • رژیم غذایی خود را تغییر دهید.
  • فعالیت بدنی خود را افزایش دهید.
  • وزن اضافی خود را کم کنید.
  • کمتر الکل بنوشید.
  • سیگار را ترک کنید.

 

این تغییرات آسیب به عروق خونی و شریان‌ها را محدود کرده و در نتیجه به بهبود سلامت قلب و عملکرد جنسی شما کمک می‌کنند.

 

 

منبع: