دکتر شیرین جوان‌گروه

متخصص بیماری‌های قلب و عروق

فواید و عوارض قلبی آرژنین چیست؟

نویسنده: دکتر شیرین جوان‌گروه

اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در print
فواید و عوارض قلبی آرژنین چیست؟

فواید و عوارض قلبی آرژنین چیست؟

داروهای جدید و قدرتمند زیادی برای کمک به پیشگیری و درمان مشکلات مزمن سلامتی وجود دارد. اما ما همچنین می‌دانیم که برخی از مواد مغذی نیز ممکن است کمک کنند. برای مثال آرژنین را در نظر بگیرید. آرژنین اخیراً به دلیل فواید قلبی بالقوه آن موردتوجه قرار گرفته است. این مهم است؛ زیرا امروزه بیش از 85 میلیون آمریکایی به‌نوعی بیماری قلبی عروقی مبتلا هستند.

کمبود آرژنین نادر است. در بسیاری از انواع غذاها به‌وفور یافت می‌شود و بدن شما نیز می‌تواند آن را بسازد. غذاهای غنی از آرژنین شامل گوشت قرمز، ماهی، مرغ، جوانه گندم، غلات، آجیل و دانه‌ها و محصولات لبنی است. اما آرژنین برای قلب چه می‌کند و آیا عوارض جانبی احتمالی وجود دارد؟

 

چرا به آرژنین نیاز داریم؟

آرژنین، همچنین به‌عنوان ال آرژنین شناخته می‌شود، در تعدادی از عملکردهای مختلف در بدن نقش دارد. آنها عبارت‌اند از:

  • التیام زخم
  • کمک به کلیه‌ها در حذف مواد زائد از بدن
  • حفظ عملکرد سیستم ایمنی و هورمونی
  • عروق را گشاد و شل می‌کند

 

به‌عنوان یک مکمل غذایی طبیعی، آرژنین به دلیل فواید قلبی احتمالی آن توجه خاصی را به خود جلب کرده است.

 

فواید آرژنین برای قلب چیست؟

در بدن، اسیدآمینه آرژنین به اکسید نیتریک (NO) تبدیل می‌شود. اکسید نیتریک یک انتقال‌دهنده عصبی قدرتمند است که به آرامش عروق خونی کمک می‌کند و همچنین گردش خون را بهبود می‌بخشد.

برخی شواهد نشان می‌دهد که آرژنین ممکن است به بهبود جریان خون در شریان‌های قلب کمک کند. این ممکن است علائم گرفتگی عروق، درد قفسه سینه یا آنژین و بیماری عروق کرونر را بهبود بخشد. بااین‌حال، در حال حاضر هیچ داده‌ای در مورد اینکه چگونه استفاده طولانی‌مدت از آرژنین بر کلسترول یا سلامت قلب تأثیر می‌گذارد، وجود ندارد.

ازآنجایی‌که آرژنین ممکن است به آرامش عروق و بهبود جریان خون کمک کند، ممکن است به اختلال نعوظ نیز کمک کند.

مزایای بالقوه دیگری برای سلامتی آرژنین وجود دارد، مانند کاهش احتمالی فشارخون در برخی افراد و بهبود مسافت پیاده‌روی در بیماران مبتلا به گرفتگی و ضعف متناوب پا که به‌عنوان لنگش متناوب شناخته می‌شود. بااین‌حال، مطالعات علمی به‌اندازه کافی قطعی نیست تا کارشناسان بتوانند هر گونه توصیه قاطعی را ارائه دهند.

همه مطالعات روی آرژنین مثبت نبوده‌اند. یک مطالعه در سال 2006 نشان داد که آرژنین برای درمان حملات قلبی در ترکیب با درمان استاندارد مفید نبود – و ممکن است مضر باشد.

 

 

آیا مکمل آرژنین بی‌خطر است؟

در کارآزمایی‌های بالینی، آرژنین به طور ایمن با عوارض جانبی جزئی تا سه ماه استفاده شده است. عوارض جانبی احتمالی شامل درد و نفخ شکم، اسهال و نقرس است. همچنین ممکن است باعث بدتر شدن تنفس در افراد مبتلا به آسم شود.

آرژنین ممکن است با داروهای خاصی که فشارخون را کاهش می‌دهند تداخل داشته باشد. همچنین ممکن است با برخی از داروهای قلبی و داروهایی مانند ویاگرا که اختلال نعوظ را درمان می‌کنند تداخل داشته باشد.

زنان باردار و زنان شیرده نباید بدون مشورت با پزشک خود مکمل مصرف کنند.

 

 

روزانه چه مقدار آرژنین موردنیاز است؟

هیچ مقدار توصیه شده روزانه برای آرژنین وجود ندارد؛ زیرا بدن انسان به طور معمول به‌اندازه کافی تولید می‌کند. قبل از مصرف، خطرات و فواید آن را با پزشک خود در میان بگذارید.

 

 

منبع: