دکتر شیرین جوان‌گروه

متخصص بیماری‌های قلب و عروق

آیا فشار خون باعث بیماری‌های قلبی می‌شود؟

نویسنده: دکتر شیرین جوان‌گروه

اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در print
آیا فشار خون باعث بیماری‌های قلبی می‌شود؟

آیا فشار خون باعث بیماری‌های قلبی می‌شود؟

فشارخون بالا (که به آن HBP نیز گفته می‌شود) زمانی است که فشار خون یا همان نیروی جریان خون در رگ‌ها، به‌طور پیوسته بیش از اندازه بالا باشد.

 

 

فشارخون بالا «قاتلی خاموش» است

  • بیشتر اوقات، فشار خون بالا هیچ علائم واضحی ندارد.
  • برخی از ویژگی‌های جسمی و روش‌های زندگی ممکن است شما را در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به فشارخون بالا قرار دهند.
  • هنگامی که فشارخون بالا درمان نشود، آسیبی که توسط آن به دستگاه گردش خون وارد می‌شود، عامل مؤثری در ابتلا به حملهٔ قلبی، سکتهٔ مغزی و سایر عوامل تهدیدکنندهٔ سلامتی به شمار می‌رود.

 

مقالات مرتبط:

 

اعداد فشارخون به چه معناست؟

تنها راه برای تشخیص فشار خون بالا یا HBP اندازه‌گیری فشارخون است. درک نتایج به‌دست‌آمده، کلید کنترل فشارخون بالاست.

 

 

اعداد فشارخون و معنای آن‌ها

فشارخون شما به صورت دو عدد ثبت می‌شود:

  • فشارخون سیستولیک (عدد اول) نشان می‌دهد که خون شما در هنگام تپش قلب چه فشاری را بر دیوارهٔ شریان‌ها وارد می‌کند.
  • فشارخون دیاستولیک (عدد دوم) نشان می‌دهد که خون شما هنگام استراحت قلب در بین ضربان‌ها چه فشاری را بر دیوارهٔ شریان ها وارد می‌کند.

 

 

کدام عدد مهم‌تر است؟

به‌طور معمول، فشارخون سیستولیک (عدد اول) به عنوان عامل خطر مهم در ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی در افراد بالای ۵۰ سال بیشتر مورد توجه است. در بیشتر افراد، فشارخون سیستولیک با افزایش سن به‌طور پیوسته افزایش می‌یابد که علل آن عبارت‌اند از: سفتی فزایندهٔ شریان‌های بزرگ، تجمع درازمدت پلاک و افزایش بروز بیماری‌های قلبی و عروقی.

با این حال، می‌توان از اعداد هر یک از فشارخون سیستولیک بالا یا دیاستولیک بالا برای تشخیص فشارخون بالا استفاده کرد. براساس مطالعات اخیر، خطر مرگ ناشی از بیماری ایسکمیک قلبی و سکتهٔ مغزی با افزایش هر ۲۰ میلی‌مترِ جیوه سیستولیک یا ۱۰ میلی‌مترِ جیوه دیاستولیک در بین افراد ۴۰ تا ۸۹ ساله دو برابر می‌شود.

 

 

انواع فشارخون

پنج محدودهٔ فشارخون که توسط انجمن قلب آمریکا به رسمیت شناخته شده‌است عبارت‌اند از:

 

معمولی: اعداد فشارخون کمتر از ۱۲۰/٨٠ میلی‌متر جیوه در محدودهٔ طبیعی قرار می‌گیرند. چنانچه نتایج شما در این دسته قرار می‌گیرد، عادت‌های مفید برای قلب مانند پیروی از رژیم غذایی متعادل و ورزش منظم را رعایت کنید.

 

افزایش‌یافته: افزایش فشارخون زمانی است که اعداد به‌طور پیوسته بین ۱۲۹-۱۲۰ سیستولیک و کمتر از ۸۰ میلی‌متر جیوه دیاستولیک باشد. افرادی که در این دسته قرار می‌گیرند در معرض ابتلا به فشارخون بالا هستند، مگر اینکه اقدامات لازم برای کنترل آن انجام شود.

 

مرحلهٔ ۱ فشارخون بالا: مرحلهٔ ۱ فشارخون بالا زمانی است که فشارخون به‌طور پیوسته بین ۱۳۹-۱۳۰ سیستولیک یا ۸۹-۸۰ میلی‌متر جیوه دیاستولیک باشد. در این مرحله از فشارخون بالا، پزشکان احتمالاً تغییر سبک زندگی را تجویز می‌کنند و ممکن است براساس خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی آترواسکلروتیک (ASCVD) مانند حملهٔ قلبی یا سکته، داروهای فشارخون را اضافه کنند.

 

مرحلهٔ ۲ فشارخون بالا: مرحلهٔ ۲ فشارخون بالا زمانی است که فشارخون به‌طور پیوسته در محدودهٔ ۱۴۰/۹۰ میلی‌متر جیوه یا بالاتر باشد. در این مرحله از فشارخون بالا، پزشکان احتمالاً ترکیبی از داروهای فشارخون و تغییر سبک زندگی را تجویز می‌کنند.

 

بحران فشارخون بالا: این مرحله از فشارخون بالا نیاز به مراقبت پزشکی دارد. چنانچه اعداد فشارخون شما به‌طور ناگهانی از۱۸۰/۱۲۰ میلی‌متر جیوه فراتر برود، پنج دقیقه صبر کنید و سپس دوباره فشارخون خود را اندازه بگیرید. چنانچه اعداد شما همچنان به‌طور غیرعادی بالاست، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید. ممکن است به بحران فشارخون بالا دچار شده باشید.

چنانچه فشارخون شما بالاتر از ۱۸۰/۱۲۰ میلی‌متر جیوه است و نشانه‌هایی از آسیب احتمالی اندام مانند درد قفسهٔ سینه، تنگی نفس، کمردرد، بی حسی/ضعف، تغییر در بینایی یا دشواری در صحبت کردن را تجربه می کنید، منتظر نمانید که آیا فشار شما به‌خودی‌خود پایین می‌آید یا خیر. بلافاصله با اورژانس تماس بگیرید.

 

 

فشارخون بالا چگونه منجر به حملهٔ قلبی می‌شود

فشار بیش‌ازحد و آسیب ناشی از فشار خون بالا یا HBP باعث می‌شود عروق کرونری که در خدمت قلب هستند به‌تدریج در اثر تجمع چربی، کلسترول و سایر موادی که با هم پلاک نامیده می‌شوند، باریک شوند. این روند آهسته به عنوان آترواسکلروز یا تصلب شرایین شناخته می‌شود.

با سفت شدن شریان‌ها توسط پلاک، احتمال تشکیل لخته‌های خون بیشتر می‌شود. هنگامی که یک شریان به دلیل تجمع پلاک یا لختهٔ خون مسدود می‌شود، جریان خون در عضلهٔ قلب قطع شده و ماهیچه از رسیدن اکسیژن و مواد مغذی محروم می‌ماند. آسیب یا مرگِ بخشی از عضلهٔ قلب که در نتیجهٔ آن رخ می‌دهد، حملهٔ قلبی (سکتهٔ قلبی) نامیده می‌شود.

 

 

آیا ارتباطی میان فشارخون بالا و نارسایی قلبی وجود دارد؟

ممکن است سال‌ها طول بکشد تا نارسایی قلبی، بیماری‌ای که در آن قلب شما قادر به تأمین خون کافی برای بدن نیست، در بدن رخ دهد. باریک شدن و مسدود شدن رگ‌های خونی ناشی از فشارخون بالا یا HBP خطر ابتلا به نارسایی قلبی را افزایش می‌دهد.

  • فشارخون بالا به میزان کار قلب می افزاید: شریان‌های باریک که خاصیت ارتجاعی کمتری دارند، حرکت روان و آسان خون را در سراسر بدن دشوارتر می‌کنند و باعث می‌شوند که قلب شما سخت‌تر کار کند.
  • با گذشت زمان، کارِ بیشتر منجر به بزرگ شدن قلب می شود: برای پاسخگویی به افزایش نیاز بدن، قلب ضخیم و بزرگ‌تر می‌شود. در حالی که قلب همچنان قادر به پمپاژ خون است، کارایی آن کمتر می‌شود. هرچه قلب بزرگ‌تر شود، برای برطرف کردن نیاز بدن به اکسیژن و مواد مغذی سخت‌تر کار می‌کند.

 

اجازه ندهید فشار خون بالا به نارسایی و حملهٔ قلبی منجر شود.

 

 

 منبع: