دکتر شیرین جوان‌گروه

متخصص بیماری‌های قلب و عروق

درمان بیماری قلبی در بارداری چیست؟

نویسنده: دکتر شیرین جوان‌گروه

اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در print
درمان بیماری قلبی در بارداری چیست؟

درمان بیماری قلبی در بارداری چیست؟

درمان بیماری قلبی در بارداری بستگی به علت و زمان آشکارشدن بیماری در بارداری دارد.

اگر با بیماری قلبی شناخته‌شده وارد بارداری می‌شوید، احتمالاً در طول دوران بارداری‌تان تحت نظارت تیمی از متخصصان مراقبت‌های بهداشتی، از جمله متخصص قلب قرار می‌گیرید.

بارداری شما ممکن است پرخطر درنظر گرفته شود. این بدان معناست که در طول مسیر مراقبت‌های بیشتری دریافت خواهید کرد تا اطمینان حاصل شود که شما و کودکتان سالم بمانید.

افرادی که در دوران بارداری دچار مشکلات قلبی می‌شوند نیز باید کاملاً تحت‌نظر باشند. این بدان معنی است که شما باید تمام ویزیت‌های قبل از زایمان و همچنین ملاقات با متخصصان قلب را انجام کنید.

تیم مراقبت ممکن است در مورد تغذیه، ورزش یا حرکت‌های بدنی مناسب و دیگر روش‌ها برای حفظ سلامتی شما را راهنمایی کند.

گاهی اوقات مشکلات قلبی در بارداری با دارو کنترل می‌شود. نوع داروی مورداستفاده بسته به بیماری‌تان و داروهایی که برای بارداری بی‌خطر هستند، متفاوت است. تیم مراقبت‌های بهداشتی خطرات و فواید هر دارویی را در دوران بارداری می‌سنجند.

 

مقالات مرتبط:

عوامل خطر بیماری قلبی در بارداری چیست؟

عوامل خاصی وجود دارد که ممکن است شما را در معرض خطر ابتلا به بیماری حاد قلبی در بارداری قرار دهد. به گفتهٔ ACOG، این موارد عبارت‌اند از:

  • نژاد: والدین سیاه‌پوست 3.4 برابر بیشتر از والدین سفیدپوست در معرض خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی در بارداری هستند. یکی از دلایل این امر ممکن است نابرابری در مراقبت‌های بهداشتی باشد.
  • سن: افراد بالای 40 سال 30 برابر بیشتر از افراد جوان‌تر از 20 سال در معرض خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی در بارداری هستند.
  • فشارخون بالا: ابتلا به فشارخون بالا در بارداری خطر ابتلا به یک رویداد قلبی را در طول یا بعد از بارداری افزایش می‌دهد.
  • چاقی مفرط: افرادی که قبل و در طول بارداری چاقی مفرط دارند، بیشتر در معرض مشکلات قلبی هستند.

 

 

چشم‌انداز افرادی که در بارداری دچار بیماری قلبی هستند چیست؟

بیماری قلبی در بارداری موضوعی جدی است و اگر افراد باردار مراقبت‌های پزشکی کافی را دریافت نکنند، می‌تواند اثرات مخربی داشته باشد.

بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC)، در ایالات متحده، مرگ‌ومیر کلی مادران در سال 2020، 23.8 در هر 100000 تولد بود که بیشتر کسانی که جان خود را از دست دادند، افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی عروقی بودند.

بااین‌حال، بسیاری از افراد مبتلا به بیماری قلبی بارداری سالمی دارند. اگر عارضه‌ای قلبی در بارداری تشخیص داده شد، باید با تیم مراقبت در تماس نزدیک باشید، در تمام ملاقات‌های پزشکی شرکت کرده و توصیه‌های مراقبتی آن‌ها را دنبال کنید. این امر خطر کلی شما برای عوارض قلبی قابل‌توجه را کاهش می‌دهد.

همچنین حفظ ارتباط پس از بارداری نیز بسیار مهم است، زیرا حوادث قلبی مرتبط با بارداری ممکن است در دورهٔ پس از زایمان نیز رخ دهند. برخی از مشکلات قلبی بلافاصله پس از بارداری برطرف می‌شوند، اما در برخی از افراد ممکن است احتمال خطر برای مدت طولانی‌تری باقی بماند.

همیشه هرگونه علائم یا نگرانی قلبی را به متخصص مراقبت‌های بهداشتی گزارش دهید و از خودتان مراقبت کنید.

اگر می‌دانید که بیماری قلبی دارید و امیدوارید در آینده باردار شوید، مهم است که مشاورهٔ قبل از بارداری را دریافت کنید. بیشتر بیماری‌های قلبی را می‌توان در دوران بارداری به‌خوبی مدیریت کرد، اما برخی بیماری‌ها ممکن است به این معنی باشد که بارداری برای شما مناسب نیست.

برای نمونه سازمان بهداشت جهانی (WHO) می‌گوید که بیماری‌هایی مانند اختلال عملکرد شدید بطن، گشادشدن چشمگیر آئورت، فشارخون شریانی ریوی و بیماری زمینه‌ای بافت همبند، شما را در معرض بالاترین خطر پیامدهای نامطلوب قرار می‌دهد.

 

 

اگر مادر در بارداری دچار بیماری قلبی شود، چشم‌انداز برای کودک چیست؟

بیماری قلبی در بارداری می‌تواند نوزادان را به طرق مختلف تحت‌تأثیر قرار دهد. برای نمونه، احتمال مرده‌زایی یا تولد زودرس در میان نوزادانی که والدین آن‌ها در بارداری دچار بیماری قلبی هستند افزایش می‌یابد. همچنین احتمال بیشتری وجود دارد که این نوزادان در آینده به بیماری قلبی مبتلا شوند.

به‌خاطر داشته باشید که محافظت از خود در برابر پیامدهای جدی از کودک شما نیز محافظت می‌کند. بنابراین، اگر در بارداری دچار بیماری قلبی هستید، حتماً توصیه‌های بهداشتی پزشک یا ماما را دنبال کنید، در تمام جلسات پزشکی شرکت کنید و در صورت نیاز دارو مصرف کنید. این بهترین راه برای ایمن نگه‌داشتن کودک در دوران بارداری است.

 

 

سؤالات متداول

چند درصد برای بیماری قلبی در بارداری دارو تجویز می‌شود؟

باتوجه‌به ACOG، دارو برای حدود یک‌سوم افرادی که بیماری قلبی را در بارداری تجربه می‌کنند، تجویز می‌شود. پزشکان این داروها را بادقت و با ارزیابی خطرات و فواید آن در دوران بارداری و جنین تجویز می‌کنند.

 

فشارخون بالا چگونه بر بیماری قلبی در بارداری تأثیر می‌گذارد؟

تجربهٔ فشارخون بالا (فشارخون ارزیابی‌شده) در بارداری خطر بروز حوادث قلبی را افزایش می‌دهد. برای نمونه، خطر حملهٔ قلبی 13 برابر و خطر نارسایی قلبی 8 برابر افزایش می‌یابد.

 

آیا کاردیومیوپاتی حین زایمان به‌خودی‌خود از بین می‌رود؟

افرادی که به کاردیومیوپاتی حین زایمان مبتلا می‌شوند، بیماری‌ای که در آن قلب شما در طول بارداری ضعیف می‌شود، اغلب قادرند پس از بارداری بهبودی کامل پیدا کنند. حدود 72 درصد از افراد مبتلا به این عارضه، طی یک سال پس از بارداری عملکردِ معمولی بطن را باز می‌یابند.

 

 

سخن آخر

بیماری قلبی در بارداری جدی است، اما قابل‌کنترل است. اقداماتی وجود دارد که می‌توانید برای حفظ سلامت خود و نوزادتان انجام دهید، از جمله شرکت در تمام قرار ملاقات‌های پزشکی، حفظ سبک زندگی سالم برای قلب و پیروی از دستورالعمل‌های خاص تیم مراقبت برای مدیریت بیماری‌تان.

در نهایت مراقب خود باشید و همهٔ علائم جدید را به متخصص مراقبت‌های بهداشتی گزارش دهید.

 

 

منبع: