دکتر شیرین جوان‌گروه

متخصص بیماری‌های قلب و عروق

بیماری قلبی و سرماخوردگی

نویسنده: دکتر شیرین جوان‌گروه

اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در print
بیماری قلبی و سرماخوردگی

بیماری قلبی و سرماخوردگی

اگر بیماری قلبی دارید، باید بیشتر مراقب باشید تا سرما نخورید. سرماخوردگی گاهی اوقات منجر به عوارضی می‌شود که می‌تواند باعث برخی مشکلات جدی شود.

برای نمونه، اگر سرماخوردگی شما به ذات‌الریه تبدیل شود، دریافت اکسیژن برای شما سخت‌تر می‌شود. در نتیجه، قلب برای پمپاژ خون در سراسر بدن باید سخت‌تر کار کند.

در ادامه نکاتی دربارهٔ محافظت از سلامتی خود آورده شده‌است.

 

مقالات مرتبط:

 

آیا می‌توانم داروهای سرماخوردگی مصرف کنم؟

از مصرف داروهای ضداحتقان خودداری کنید، زیرا ممکن است فشارخون شما را افزایش دهد.

همیشه پیش از استفاده از داروهای سرماخوردگی بدون نسخه، با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که با داروهای دیگر شما تداخلی ندارد.

 

 

بهترین راه برای جلوگیری از سرماخوردگی چیست؟

بهترین دفاع شما این است که شما و خانواده‌تان دست‌هایتان را به‌طور مرتب بشویید.

همچنین سعی کنید در فصل سرماخوردگی و آنفولانزا از شلوغی پرهیز کنید. سیستم ایمنی خود را در بهترین حالت خود نگه دارید، یعنی خواب کافی و رژیم غذایی مغذی داشته باشید، به طور منظم ورزش کنید و استرس خود را مدیریت کنید.

مراقب آنچه تنفس می‌کنید نیز باشید: از دود سیگار و آلودگی هوا دوری کنید.

با اینکه هیچ واکسنی برای سرماخوردگی نیست، اما واکسیناسیون‌هایی وجود دارد که می‌تواند از سایر عفونت‌های خطرناک مانند ذات‌الریه و آنفولانزا جلوگیری کند.

سازمان کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها می‌گوید افراد مبتلا به بیماری قلبی باید هر ساله واکسن آنفولانزا را به‌محض در دسترس قرارگرفتن دریافت کنند. به‌این‌ترتیب بدن شما زمان دارد تا پیش از شروع فصل آنفولانزا، آنتی‌بادی کافی را ایجاد کند. واکسیناسیون می‌تواند از اوایل مهر شروع شود و تا اواخر اردیبهشت ادامه یابد.

بهتر است پیش از ماه مهر واکسن بزنید، اما همچنان می‌توانید تا پایان فصل آنفولانزا این واکسن را دریافت کنید. واکسن معمولاً حدود 2 هفته پس از تزریق شروع به محافظت از شما می‌کند.

دو واکسن ذات‌الریه برای کمک به محافظت از بزرگسالان در برابر ذات‌الریهٔ پنوموکوکی وجود دارد. هنگامی که ۶۵ ساله شوید یا زودتر اگر شرایط پزشکی خاصی داشته باشید، شروع به دریافت آن‌ها خواهید کرد. با پزشک خود صحبت کنید تا ببینید آیا به واکسن ذات‌الریه نیاز دارید یا خیر.

 

 

منبع: