در صورت ابتلا به بیماری قلبی در بارداری چه باید کرد؟

در صورت ابتلا به بیماری قلبی در بارداری چه باید کرد؟

بیماری قلبی در بارداری را باید جدی گرفت. بر اساس گزارش کالج آمریکایی زنان و زایمان (ACOG)، در ایالات متحده، بیماری‌های قلبی عروقی علت اصلی مرگ‌ومیر در دوران بارداری و پس از زایمان است که باعث 4.23 مرگ در هر 100000 تولد می‌شود.

اگر بیماری قلبی زود تشخیص داده شده و با مراقبت‌های پزشکی جامع درمان شود، می‌توان از بسیاری از این مرگ‌ها پیشگیری کرد. بارداری موفق برای فرد مبتلا به بیماری قلبی امکان‌پذیر است.

در ادامه آنچه که لازم است در مورد بیماری قلبی در بارداری بدانید، شامل علائم و نشانه‌ها، عوامل خطر، گزینه‌های درمانی و چشم‌اندازی که برای والدین و نوزادانشان وجود دارد آورده شده‌است.

بیماری قلبی در بارداری چیست؟

به‌طورکلی بیماری قلبی در حدود 1 تا 4 درصدِ حاملگی‌ها وجود دارد. بیماری‌های قلبی‌ای را که بر بارداری تأثیر می‌گذارند می‌توان به دو دستهٔ اصلی تقسیم کرد:

بیماری‌های قلبی‌ای که از قبل وجود داشته‌اند:

بیماری‌های قلبی از قبل موجودی که ممکن است بر بارداری تأثیر منفی بگذارد عبارت‌اند از:

• بیماری قلبی مادرزادی
  • بیماری قلبی ژنتیکی
  • آریتمی مزمن
  • سابقهٔ قبلی پیوند قلب
  • فشارخون بالا
  • نارسایی قلبی
  • بیماری دریچه‌ای قلب

بیماری‌های قلبی‌ای که در دوران بارداری ایجاد می‌شوند:

برخی از بیماری‌های قلبی ممکن است پیش از بارداری یا در طول بارداری ایجاد شوند، مانند:

•  کاردیومیوپاتی حین زایمان
  • بیماری روماتیسمی قلب
  • بیماری ایسکمیک قلب
  • اختلالات فشارخون بارداری که شامل فشارخون بارداری، پره اکلامپسی و اکلامپسی است

علائم و نشانه‌های بیماری قلبی در بارداری چیست؟

اگر قبل از بارداری سابقهٔ بیماری قلبی داشته‌اید، تیم مراقبت‌های بهداشتی نسبت به علائمی که نشان‌دهندهٔ تشدید وضعیت بیماری شما است آماده‌باش خواهند بود. در مواقع دیگر، برخی علائم و نشانه‌های جدید ممکن است بیانگر یک بیماری قلبی در حال ظهور باشد.

درهرصورت هر یک از علائم زیر ممکن است نشانگر این باشد که بیماری‌ای قلبی بر بارداری شما تأثیر گذاشته‌است:

• خستگی شدید
  • مشکل در تنفس
  • درد یا فشار در قفسهٔ سینه
  • غش‌کردن
  • تورم در اندام‌های شما
  • تنگی نفسی که خواب را مختل می‌کند
  • مشکل در تنفس هنگام درازکشیدن
  • ضربان قلب بالا
  • تنفس سریع و پی‌درپی

مهم است به‌خاطر داشته باشید که برخی از این علائم – مانند خستگی یا سرگیجه – حتی در بارداری‌های معمولی نیز رایح هستند. اگر علائمی دارید، با متخصص زنان و زایمان یا ماما صحبت کنید تا در صورت نیاز آزمایش یا بررسی‌های بیشتری انجام شود.

علت بیماری قلبی در بارداری چیست؟

علل بیماری قلبی در بارداری به عوامل مختلفی بستگی دارد. برای برخی از افراد، بیماری‌هایی که از قبل دارند ممکن است آن‌ها را در معرض خطر ابتلا به بیماری قلبی در دوران بارداری قرار دهد. همچنین تغییراتی که بدن شما در طول بارداری متحمل می‌شود ممکن است خطر بروز حوادث قلبی را افزایش دهد.

برخی از بیماری‌های زمینه‌ای ممکن است خطر ابتلا به بیماری قلبی را در دوران بارداری افزایش دهند. این بیماری‌ها شامل فشارخون بالا و دیابت می‌شود. دلایلی که افراد در بارداری دچار بیماری‌های قلبی خاص می‌شوند متفاوت است و کارشناسان هنوز در حال آگاهی از این هستند که چگونه بارداری بر احتمال ابتلا به این بیماری‌ها تأثیر می‌گذارد.

بسیاری از علل ایجاد کاردیومیوپاتی و بیماری عروق کرونر در بارداری مشابه همان عواملی است که باعث این بیماری‌ها در افراد غیرباردار می‌شود. بااین‌حال، وقتی صحبت از انفارکتوس میوکارد (حملهٔ قلبی) می‌شود، برخی از شرایط بارداری ممکن است خطر را افزایش دهند، از جمله پره اکلامپسی و اکلامپسی.

اینکه چرا برخی از افراد باردار به بیماری دریچه‌ای مبتلا می‌شوند ناشناخته است، اما برخی از اشکال بیماری دریچه‌ای با جابه‌جایی مایعات و تغییرات در طول بارداری بدتر شده و آشکار می‌شوند.

درهرصورت، مشخص است که بارداری به‌خودی‌خود فشار بر روی قلب را افزایش می‌دهد. این بدان معنی است که هرگونه بیماری زمینه‌ای قلبی‌ای دارید می‌تواند در دوران بارداری بدتر شود و این ممکن است بخشی از دلیلی باشد که احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی جدید در افراد باردار بیشتر می‌شود.

در دوران بارداری این موارد برای سیستم قلبی شما رخ می‌دهد:

• برون‌ده قلبی شما (میزان خونی که قلب پمپاژ می‌کند) تا 45 درصد افزایش می‌یابد.
  • ضربان قلب شما بین 20 تا 25 درصد افزایش می‌یابد.
  • مقاومت عروقی سیستمیک شما (میزان نیرویی که بر گردش خون وارد می‌شود) در طول بارداری حدود 35 تا 40 درصد کاهش می‌یابد.
  • فشارخون شما معمولاً در اوایل بارداری کاهش می‌یابد اما ممکن است در اواخر بارداری افزایش یابد.

بیماری قلبی در بارداری چگونه تشخیص داده می‌شود؟

علائمی که نشان‌دهندهٔ یک بیماری قلبی در حال ظهور هستند باید جدی گرفته شوند. اگر علائم ناراحت‌کننده‌ای دارید، این احتمال وجود دارد که متخصص زنان و زایمان یا ماما برای ارزیابی چند آزمایش را انجام دهد.

برای نمونه ممکن است از شما خواسته شود آزمایش خون یا ادرار انجام دهید. آزمایش‌های خون ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• شمارش کامل خون (CBC)
  • پانل جامع متابولیک (CMP)
  • آزمایش‌های پپتید ناتریورتیک نوع ب (BNP) و اِن ترمینال proBNP یا NT-proBNP

این آزمایش‌ها ممکن است به دنبال تفاوت‌هایی باشند که ممکن است نشان‌دهندهٔ مشکلات قلبی باشد، مانند آنزیم‌های کبدی یا ناهنجاری‌های کلیوی.

سپس ممکن است آزمایش‌های خاصی که به فعالیت قلب می‌پردازد انجام شود. این‌ها عبارت‌اند از:

• الکتروکاردیوگرام (ECG یا EKG): الکتروکاردیوگرام سیگنال‌های الکتریکی قلب را با استفاده از الکترودهایی که روی قفسهٔ سینه قرار می‌گیرند ثبت می‌کند و می‌تواند در ارزیابی آریتمی‌ها استفاده شود.
  • اکوکاردیوگرام (ECHO): اکوکاردیوگرام سونوگرافی قلب است که تصاویری تولید می‌کند و برای مشاهدهٔ عضله قلب و دریچه‌ها استفاده می‌شود.

برای مطالعهٔ بخش دوم این مقاله و آگاهی از روش‌های درمان مقالهٔ درمان بیماری قلبی در بارداری چیست؟ را بخوانید.