دکتر شیرین جوان‌گروه

متخصص بیماری‌های قلب و عروق

چه مواردی باعث آسیب به قلب می‌شوند؟

نویسنده: دکتر شیرین جوان‌گروه

اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در print
چه مواردی باعث آسیب به قلب می‌شوند؟

همه ما سعی میکنیم مراقب قلب و سلامتی آن باشیم اما باید بدانیم چه مواردی باعث آسیب به قلب می‌شوند؟ باورتان نمی‌شود گاهی اوقات حتی خروپف هم می‌تواند برای قلب ما مضر باشد. برای آشنایی با این موارد با ما همراه باشید.

حقایق مربوط به قلب را بدانید

شما با این مطلب که رژیم غذایی بد و ورزش کم ممکن است به قلب آسیب برساند آشنا هستید. اما علل فراوانی برای بیماری قلبی وجود دارد که ممکن است از آن‌ها بی‌خبر باشید. در این نوشتار با برخی از مواردی که در مورد آن‌ها باید بدانید و همچنین اقدامات هوشمندانه برای کمک به حفظ سلامتی خود آشنا می‌شوید.

 

 

مشکلات مربوط به دندان

برای هر روز مسواک زدن و نخ دندان کشیدن به انگیزهٔ بیشتری نیاز دارید؟ افراد مبتلا به بیماری لثه بیشتر در معرض بیماری قلبی‌اند. این ارتباط روشن نیست، اما برخی کارشناسان بر این باوراند که باکتری‌های لثه ممکن است وارد جریان خون شده و منجر به التهاب رگ‌های خونی و سایر مشکلات قلبی شوند. هر ۶ ماه یک بار برای معاینه به دندان‌پزشک مراجعه کنید. چنانچه متوجه قرمزی یا درد بر روی لثه‌ها یا تغییراتی در دندان‌هایتان شدید، فوراً قرار ملاقاتی با پزشک خود بگذارید.

 

مقالات مرتبط:

 

نوبت کاری

بر اساس مطالعهٔ اخیر دانشگاه وسترن در کانادا، کار در شب یا ساعات نامنظم خطر حملهٔ قلبی را افزایش می‌دهد. محققان براین باوراند که نوبت کاری تأثیر بدی بر ریتم شبانه‌روزی بدن (معروف به «ساعت داخلی») دارد و باعث آسیب به قلب شما می‌شود؛ بنابراین چنانچه در ساعات منظمی از روز کار نمی‌کنید، اقدامات بیشتری را برای کاهش خطر بیماری قلبی انجام دهید: ورزش کنید، رژیم غذایی متعادل داشته باشید و برای معاینات منظم به پزشک مراجعه کنید.

 

 

تأخیر در ترافیک

هرکسی که تا به حال در ترافیک سنگین گیر کرده باشد، به شما خواهد گفت که استرس‌زا است. شاید به همین دلیل است که تحقیقات، گذراندن یک ساعت در ترافیک را با احتمال بیشتر حملهٔ قلبی مرتبط می‌دانند. همچنین میزان بالای سروصدا – مانند صدایی که در آزادراه می‌شنوید – با بیماری قلبی مرتبط است. اگر نمی‌توانید از سفر در ساعات پرتردد اجتناب کنید، با گوش دادن به موسیقی آرامش‌بخش استرس را از بین ببرید. یا مسافران هم‌مسیر خود را سوار کنید و با آن‌ها گپ بزنید.

 

 

یائسگی زودرس

احتمال دچار شدن به حملهٔ قلبی یا سکتهٔ مغزی در زنانی که قبل از ٤٦ سالگی وارد یائسگی می‌شوند، ممکن است دو برابر بیشتر از کسانی باشد که بعداً آن را تجربه می‌کنند. افت استروژن، هورمونی با اثرات مفید بر قلب، ممکن است در این باره نقش داشته باشد. از پزشک خود بخواهید که شما را از نظر عوامل خطرساز بیماری قلبی (همچون کلسترول بالا) آزمایش کند.

 

 

خروپف

چنانچه شریک زندگی‌تان می‌گوید که مرتب خروپف می‌کنید یا به‌نظر می‌رسد که هنگام خواب به‌سختی نفس می‌کشید، به پزشک مراجعه کنید. ممکن است دچار بیماری‌ای جدی به نام آپنه شده باشید. این امر ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که راه هوایی شما تا حدی مسدود شده باشد و باعث وقفه در تنفس شود. این اختلال با فشارخون بالا، ضربان نامنظم قلب، سکتهٔ مغزی و نارسایی قلبی مرتبط است. درمان‌ها به شما در راحت‌تر نفس کشیدن کمک می‌کنند و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را نیز کاهش می‌دهند.

 

هپاتیت سی (C)

چنانچه به این عفونت کبدی مبتلا هستید، احتمال داشتن کلسترول پایین و فشارخون پایین در شما نسبت به افرادی که این بیماری را ندارند، بیشتر است. اما با این حال، شما همچنان در معرض خطر بالای ابتلا به بیماری قلبی هستید. محققان بر این باوراند که هپاتیت سی ممکن است باعث التهاب سلول‌ها و بافت‌های بدن، از جمله قلب شود. برای بررسی علائم قلبی با پزشک خود همکاری کنید.

 

 

خوب نخوابیدن

هنگامی که به‌طور معمول کمتر از ۶ ساعت در شب می‌خوابید، خطر دچار شدن به فشارخون و کلسترول بالا و همچنین احتمال ابتلا به چاقی و دیابت (که هر دو به قلب آسیب می‌رسانند) در شما افزایش می‌یابد. سعی کنید ۷ تا ۹ ساعت در شب بخوابید.

 

 

ازدواج ناخوشایند

یک شریک زندگی خوب باعث می‌شود که قلب شما شاد و سالم بماند. بر اساس مطالعه‌ای اخیر در دانشگاه ایالتی میشیگان، افراد مسنی که از ازدواج خود راضی هستند، در مقایسه با افراد دیگر، کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری قلبی قرار دارند. علت احتمالی استرس است. هنگامی که استرس دارید، احتمالاً رژیم غذایی بدی را انتخاب می‌کنید و کارهای دیگری را همچون نوشیدن بیش‌از حد الکل انجام می‌دهید که به قلب شما آسیب می‌رساند. افزون‌بر این، هورمون‌های استرس ممکن است تأثیر بدی بر قلب داشته باشند؛ بنابراین چنانچه ازدواج شما خوشایند نیست، به یک مشاور زوج درمانگر یا فردی روحانی مراجعه کنید.

 

 

تنهایی

هنگامی که با خانواده و دوستان خود وقت می‌گذرانید، این کار از بروز استرس جلوگیری کرده و به شما کمک می‌کند تا فعال بمانید. افرادِ تنها ممکن است بیشتر به بیماری قلبی مبتلا شوند. چنانچه دسترسی به خانواده یا دوستان نزدیک برایتان میسر نیست، با کمک به افراد نیازمند یا نگهداری از یک سگ یا گربه، روابط خود را بهبود بخشید. افرادی که کمک‌های داوطلبانه انجام می‌دهند یا از سگ نگهداری می‌کنند ممکن است از سلامت قلب بهتر و همچنین عمر طولانی‌تری برخوردار باشند.

 

 

چربی شکم

تحمل هرگونه وزن اضافی برای قلب دشوار است، اما در قسمت اطراف شکم بسیار خطرناک‌تر است. زیرا ممکن است بدن را تحریک کند تا هورمون‌ها و مواد شیمیایی دیگری بسازد که باعث افزایش فشارخون شوند و تأثیر بدی بر رگ‌های خونی و میزان کلسترول داشته باشند. چنانچه دور کمر در زنان بیش از ۳۵ یا در مردان بیش از ۴۰ اینچ باشد، باید با پزشک در مورد برنامهٔ غذایی و ورزش صحبت کنید. تحقیقات نشان می‌دهد که یوگا و ورزش‌های پرفشار و کوتاه‌مدت راه‌های خوبی برای کاهش چربی شکم‌اند.

 

 

تماشای بیش‌از حد تلویزیون

افرادی که زیاد در مقابل تلویزیون می‌نشینند بیشتر از کسانی که زمان تلویزیون خود را محدود می‌کنند دچار مشکلات قلبی می‌شوند. هر ساعتی که روزانه به تماشای تلویزیون می‌گذرانید ممکن است خطر ابتلا به بیماری قلبی را تا ۲۰ درصد افزایش دهد. نشستن محتمل‌ترین عامل در این زمینه است که با مشکلاتی مانند فشارخون بالا مرتبط است. تا زمانی که محققان دریابند که چرا و چگونه تلویزیون و مشکلات قلبی به یکدیگر مرتبط‌اند، سعی کنید زمان خود را در مقابل تلویزیون محدود کنید.

 

 

ورزش زیاد و یکباره

ورزش برای قلب شما عالی است. اما چنانچه تناسب‌اندام ندارید یا فقط گاهی ورزش می‌کنید، به‌آرامی شروع کرده و استقامت خود را افزایش دهید. تحقیقات نشان می‌دهد که ورزش طولانی‌مدت یا خیلی سخت، ممکن است شما را در معرض خطر حملهٔ قلبی و سایر مشکلات قرار دهد. اگر مطمئن نیستید که چه چیزی برای شما بی‌خطر است با ورزشی ملایم مانند پیاده‌روی شروع کنید. چنانچه در معرض خطر بالای بیماری قلبی هستید، با پزشک خود صحبت کنید و هنگام ورزش از مانیتور قلب استفاده نمایید.

 

 

منبع: