دکتر شیرین جوان‌گروه

متخصص بیماری‌های قلب و عروق

نشانه‌های بیماری قلبی چیست؟

نویسنده: دکتر شیرین جوان‌گروه

اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در print

نشانه‌های بیماری قلبی چیست؟

با آشنایی با بعضی از علائم مانند آپنهٔ خواب، خونریزی لثه، مشکل تنفس و …. می‌توان عوامل خطرساز را بهتر درک کنیم و بیشتر مراقب سلامتی خود و قلبمان باشیم.

 

 

آپنهٔ خواب

هنگامی که خروپف شما با وقفه‌های تنفسی قطع می‌شود، مغز شما ممکن است اکسیژن کافی دریافت نکند. در این حالت مغز به عروق خونی و قلب پیام می‌فرستد تا برای حفظ جریان خون سخت‌تر کار کنند. این امر خطر ابتلا به فشارخون بالا، ضربان غیرطبیعی قلب، سکتهٔ مغزی و نارسایی قلبی را افزایش می‌دهد. خوشبختانه، آپنهٔ خواب قابل‌درمان است.

 

 

بثورات برآمده به رنگ زرد و نارنجی 

سطوح بسیار بالای تری‌گلیسیرید ممکن است باعث ایجاد بثورات پوستی در اطراف بند انگشتان دست و پا و همچنین بر روی باسن شوند. بسیاری از این چربی‌های موجود در خون ممکن است در سفت شدن شریان‌ها نقش داشته باشند و تعداد زیاد آن‌ها اغلب به بیماری‌های دیگری مربوط می‌شوند که شما را در معرض خطر بیماری قلبی و سکته نیز قرار می‌دهند.

 

مقالات مرتبط:

 

توان ضعیف دست

قدرت دست شما ممکن است بیانگر مطلبی در مورد قدرت قلبتان باشد. تحقیقات نشان می‌دهد که توانایی خوبْ فشار دادن چیزی ممکن است با کاهش خطر بیماری قلبی مرتبط باشد. چنانچه گرفتن شیئی برای شما دشوار است، احتمال اینکه به بیماری‌های قلبی مبتلا باشید یا در آینده به آن دچار شوید بیشتر است (اما صرف بهبود توان دست لزوماً باعث سالم‌تر شدن قلب شما نمی‌شود).

 

 

لکه‌های تیره در زیر ناخن

چنانچه اخیراً انگشت دست یا پای شما به جایی کوبیده نشده یا آسیبی ندیده است، نقاط کوچکی از خون که زیر ناخن شما محبوس شده‌اند ممکن است نشانگر عفونتی در دیوارهٔ قلب یا دریچه‌ها باشند که آندوکاردیت نامیده می‌شود. ممکن است هنگام داشتن دیابت نیز به به این لکه‌های خونی دچار شوید و افراد مبتلا به این بیماری دو تا چهار برابر بیشتر در معرض بیماری قلبی و سکته‌اند.

 

 

سرگیجه

سرگیجه اغلب نتیجهٔ مستقیم مشکلی مربوط به قلب شماست، زیرا قلب خون کافی به مغز پمپاژ نمی‌کند. سرگیجه ممکن است نشانه‌ای از ضربانی غیرطبیعی به نام آریتمی باشد. نارسایی قلبی، به معنای ضعیف شدن ماهیچهٔ قلب نیز ممکن است باعث بی‌تعادلی شما شود. احساس گیجی یکی از علائم کمتر شناخته‌شدهٔ حملهٔ قلبی نیز هست.

 

 

مشکلات جنسی

برخی از مشکلات مربوط به اتاق‌خواب ممکن است به این معنی باشد که شما دچار بیماری قلبی هستید و خطر ابتلا به حملهٔ قلبی یا سکتهٔ مغزی در شما بیشتر است. مردان مبتلا به اختلال نعوظ ممکن است مشکلاتی مربوط به گردش خون داشته باشند که با فشارخون بالا یا عروق باریک ناشی از تجمع کلسترول مرتبط است. این مشکلات مربوط به جریان خون همچنین ممکن است میل جنسی و توانایی زن برای لذت بردن از رابطهٔ جنسی را کاهش دهند.

 

تغییر رنگ پوست

آبی یا خاکستری بودن انگشتان دست و پا ممکن است ناشی از گردش ضعیف خونِ غنی از اکسیژن باشد که اغلب به دلیل نقص قلبی مادرزادی یا عروق خونی باریک یا مسدودشده است. هنگامی که تکه‌هایی از پلاک‌های انباشته‌شدهٔ کلسترول جدا می‌شوند و سپس در رگ‌های خونی کوچک گیر می‌کنند، الگویی تورمانند، خال‌خالی و بنفش نمایان می‌شود. هنگام ابتلا به آندوکاردیت ممکن است به لکه‌هایی خونی در زیر پوست دست و کف پاهایتان دچار شوید.

 

 

خونریزی لثه

متخصصان به‌طور کامل ارتباط میان بیماری لثه و بیماری قلبی را نمی‌دانند. اما مطالعات نشان می‌دهد که خونریزی، تورم یا حساس بودن لثه‌ها ممکن است باعث ایجاد مشکل در قلب شما شود. یک فرضیه این است که باکتری از لثه وارد جریان خون شده و باعث التهاب در قلب شما می‌شود. ابتلا به بیماری لثه که می‌تواند منجر به از دست دادن دندان شود، ممکن است احتمال سکتهٔ مغزی را نیز افزایش دهد.

 

 

لکه‌های پوستی تیره و مخملی

هنگامی که بدن شما در استفاده از هورمون انسولین دچار مشکل می‌شود، ممکن است به لکه‌هایی ضخیم به نام آکانتوز نیگریکانس در مناطق چین‌وچروک‌خوردهٔ پوست مانند گردن، زیربغل و کشالهٔ ران دچار شوید. این لکه‌ها ممکن است منگوله‌های پوستی نیز داشته باشند. چنانچه برای مقاومت به انسولین، سندرم متابولیک یا دیابت نوع ۲ تحت درمان نیستید، برای کمک به کنترل قند خون و محافظت از قلب به پزشک مراجعه کنید.

 

 

مشکل در تنفس

احساس تنگی نفس ممکن است نشانه‌ای از نارسایی قلبی، ضربان غیرطبیعی قلب یا حملهٔ قلبی باشد. چنانچه پس از انجام کارهایی که پیش‌تر برایتان آسان بود، در نفس کشیدن دچار مشکل می‌شوید یا تنفس در هنگام دراز کشیدن برایتان سخت است، به پزشک خود اطلاع دهید. آیا درد قفسهٔ سینه هم دارید؟ در این صورت با اورژانس تماس بگیرید.

 

 

تورم در ساق پا

تورم ساق پا هنگامی اتفاق می‌افتد که به مدت طولانی ایستاده یا نشسته‌اید و همچنین در دوران بارداری نیز شایع است. تجمع مایعات همچنین ممکن است ناشی از نارسایی قلبی و گردش خون ضعیف در پاهای شما باشد. پاهای متورم ممکن است به دلیل لخته‌ای باشد که مانع از بازگشت خون از اندام تحتانی به قلب شما می‌شود. چنانچه تورم به‌طور بسیار ناگهانی اتفاق افتاد، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید.

 

 

خستگی

خستگی را همیشه به کم‌خوابی مرتبط ندانید. نارسایی قلبی ممکن است باعث خستگی و بی‌رمقی شما شود، زیرا ماهیچهٔ قلب دیگر برای رفع نیاز بدن به‌اندازهٔ کافی خون پمپاژ نمی‌کند. مراقب علائم دیگر مانند سرفه و تورم نیز باشید، زیرا احساس ضعف و خستگی شدید ممکن است علامت هشداردهندهٔ بسیاری از بیماری‌های مختلف از جمله کم‌خونی، سرطان یا حتی افسردگی باشد.

 

 

منبع: