دکتر شیرین جوان‌گروه

متخصص بیماری‌های قلب و عروق

چه عواملی باعث بروز حملات قلبی می‌شود؟

نویسنده: دکتر شیرین جوان‌گروه

اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در print
چه عواملی باعث بروز حملات قلبی می‌شود؟

چه عواملی باعث بروز حملات قلبی می‌شود؟

کسانی که مبتلا به بیماری قلبی هستند باید بدانند که چه عواملی سبب بروز حملات قلبی می‌شود تا بتوانند با رعایت این موارد از سلامتی بیشتر بهره‌مند شوند. ما در این مقاله در مجله سلامتی دکتر شیرین جوان گروه این موارد را برای شما آورده‌ایم. با ما همراه باشید:

کمبود خواب

اگر به مدتی طولانی خواب کافی نداشته باشید، احساس بدخلقی و خستگی خواهید داشت، اما همچنین ممکن است خطر حملهٔ قلبی نیز در شما افزایش یابد. در مطالعه‌ای، محققان دریافتند افرادی که معمولاً کمتر از 6 ساعت در شب می‌خوابند، دو برابر بیشتر از افرادی که 6 تا 8 ساعت می‌خوابند، دچار حملهٔ قلبی می‌شوند. پزشکان مطمئن نیستند که چرا این اتفاق می‌افتد اما می‌دانند که خواب ناکافی می‌تواند فشارخون را افزایش دهد و منجر به التهاب شود. هیچ‌کدام از این دو مورد برای قلب شما خوب نیست.

 

 

سردردهای میگرنی

افرادی که دچار سردردهای میگرنی می‌شوند، بیشتر از کسانی که این سردردها را تجربه نمی‌کنند، در اواخر زندگی دچار حملهٔ قلبی می‌شوند. به‌نظر می‌رسد مواردی که شامل هاله‌ها هستند، مناظر، صداها، یا احساسات عجیبی که پیش از سردرد شروع می‌شوند، ارتباط قوی‌تری با مشکلات قلبی دارند.

 

 

هوای سرد

هوای سرد به بدن شوک وارد می‌کند. بیرون بودن در ماه‌های سرد می‌تواند باعث باریک شدن رگ‌ها شود و رسیدن خون به قلب را سخت‌تر کند. همچنین قلب باید سخت‌تر کار کند تا بدن را گرم نگه دارد. اگر نگران این مورد هستید، در هوای سرد هوشمند عمل کرده و فعالیت بدنی سنگین مانند پارو کردن برف را محدود کنید.

 

 

آلودگی هوا و اگزوز خودرو

حملات قلبی زمانی که سطح آلودگی هوا بالا باشد شایع‌تر است. افرادی که به‌طور مکرر هوای کثیف تنفس می‌کنند، بیشتر در معرض گرفتگی عروق و بیماری قلبی هستند. به‌ویژه گرفتار شدن در ترافیک ممکن است خطرناک باشد، زیرا ترکیبی از دود ماشین به همراه عصبانیت و ناامیدی است.

 

 

یک وعدهٔ غذایی بزرگ و سنگین

وقتی در یک وعده مقدار زیادی غذا می‌خورید، سطوح هورمون استرس، نوراپی‌نفرین، در بدن شما بالا می‌رود که می‌تواند فشارخون و ضربان قلب را افزایش دهد و ممکن است در برخی افراد باعث حملهٔ قلبی شود. وعده‌های غذایی بسیار چرب نیز می‌تواند باعث جهش ناگهانی نوعی چربی در خون شود و ممکن است به‌طور موقت به برخی از رگ‌های خونی نیز آسیب برساند.

 

 

احساسات شدید، منفی یا مثبت

خشم، اندوه و استرس محرک‌هایی شناخته‌شده  برای مشکلات قلبی هستند، اما گاهی اوقات رویدادهای شادی‌آور نیز می‌توانند منجر به حملهٔ قلبی شود. این ممکن است به دلیل احساساتی باشد که همراه با جشن تولد غافلگیرکننده، عروسی یا تولد نوه است.

 

 

اعمال فشار ناگهانی یا شدید

تناسب‌اندام در درازمدت از قلب شما محافظت می‌کند، اما انجام بیش‌از حد آن ممکن است خطرناک باشد. حدود 6 درصد از حملات قلبی در اثر تلاش شدید بدنی رخ می‌دهند. احتمالاً شنیده‌اید که ورزش راه خوبی برای کاهش استرس است، اما مهم است که در هنگام عصبانیت یا ناراحتی زیاده‌روی نکنید.

 

 

سرماخوردگی یا آنفولانزا

هنگامی که سیستم ایمنی شما با عاملی بیگانه مبارزه می‌کند، ممکن است التهاب رخ دهد و در نهایت به قلب و عروق شما آسیب برساند. در مطالعه‌ای، افراد مبتلا به عفونت‌های تنفسی دو برابر بیشتر در معرض حملهٔ قلبی بودند. اما سطح خطر آن‌ها پس از چند هفته رهایی از عفونت به حالت عادی بازگشت. نرخ حملهٔ قلبی در هنگام شیوع آنفولانزا نیز بالاتر است که دلیل خوب دیگری برای دریافت واکسن آنفولانزا است.

 

 

آسم

در صورت ابتلا به این بیماری ریوی، احتمال حملهٔ قلبی در شما حدود 70 درصد افزایش می‌یابد. حتی اگر از اسپری تنفسی برای کنترل آن استفاده کنید، خطر ابتلا در شما همچنان بالاتر از حد طبیعی است. همچنین ممکن است به دلیل آسم، سفتی قفسهٔ سینهٔ خود را که ممکن است نشانه‌ای اولیه از حملهٔ قلبی باشد، نادیده بگیرید. پزشکان نمی‌دانند که آیا مشکلات تنفسی باعث حملهٔ قلبی می‌شوند یا اینکه علت مشترکی دارند به نام التهاب.

 

 

صبح از رختخواب بیرون آمدن

حملات قلبی در هنگام صبح بیشتر دیده می‌شود. مغز در بدنتان هورمون‌هایی را آزاد می‌کند تا به شما در بیدارشدن کمک کنند و این فشاری اضافی بر قلب شما وارد می‌کند. همچنین ممکن است پس از خوابی طولانی کم‌آب شده باشید که این نیز منجر می‌شود قلب شما سخت‌تر کار کند.

 

 

بلایا

مطالعات نشان داده‌است که میزان حملهٔ قلبی پس از بلایای بزرگ مانند زلزله یا حملات تروریستی افزایش می‌یابد و نه فقط بلافاصله بعد از این بلایا، بلکه حتی تا چند سال بعد. ممکن است نتوانید از این نوع موقعیت‌ها دوری کنید، اما می‌توانید کارهایی برای مدیریت استرس خود انجام دهید، مانند اطمینان از اینکه استراحت کافی و ورزش دارید.

 

 

ارتباط جنسی

مانند بسیاری از انواع ورزش، فعالیت جنسی نیز با افزایش خطر حملهٔ قلبی مرتبط است. اما بسیار نادر است، به‌‌ویژه اگر از نظر بدنی در وضعیتی مناسب و در سلامت کامل باشید. برای بیشتر مردم، رابطهٔ جنسی بخش مهم و سالمی از زندگی است. اما اگر نگران هستید با پزشک خود صحبت کنید.

 

 

تماشای ورزش

انجام ورزش احتمالاً ممکن است باعث حملهٔ قلبی شود و تماشای آن نیز. در سال 2006، حملات قلبی در آلمان در طول بازی‌های جام جهانی فوتبال تیم ملی افزایش یافت و پس از سوپربول 1980 (لیگ فوتبال ملی آمریکایی)، حملات قلبی مرگبار در لس‌آنجلس پس از شکست رامز افزایش یافت. اما پس از لیگ فوتبال 1984، زمانی که لس‌آنجلس رایدرز برنده شد، این حملات کاهش یافتند.

 

 

الکل

نوشیدن زیاد الکل ممکن است برای قلب مضر باشد. با گذشت زمان می‌تواند فشارخون، انواع خاصی از کلسترول بد و وزن شما را افزایش دهد که همهٔ این‌ها به قلب شما آسیب می‌رسانند. همچنین ممکن است عواقب کوتاه‌مدتی داشته باشد: طبق مطالعه‌ای، مصرف زیاد الکل در یک شب می‌تواند خطر حملهٔ قلبی را در هفتهٔ آینده افزایش دهد.

 

 

قهوه

درست مانند الکل، قهوه نیز مزایا و معایب خود را دارد. کافئین باعث می‌شود فشارخون شما برای مدت کوتاهی بالا برود و این می‌تواند باعث حمله شود، به‌ویژه اگر به‌طور مکرر قهوه نمی‌خورید یا به دلایل دیگر در معرض خطر هستید. بااین‌حال، به‌طورکلی، نوشیدن یک تا دو فنجان در روز مضر به‌نظر نمی‌رسد.

 

 

منبع: