دکتر شیرین جوان‌گروه

متخصص بیماری‌های قلب و عروق

مواد غذایی برای کمک به بهبود گردش خون

نویسنده: دکتر شیرین جوان‌گروه

اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در print
مواد غذایی برای کمک به بهبود گردش خون

مواد غذایی برای کمک به بهبود گردش خون

خون بزرگراه بدن شماست. مواد مغذی و اکسیژن را به همه چیز از قلب و مغز گرفته تا ماهیچه‌ها و پوست می‌رساند.

رژیم غذایی سالم یکی از راه‌های بهینه‌سازی گردش خون یا جریان خون است. ورزش، آبرسانی به بدن، مدیریت وزن، و سیگارنکشیدن، به همراه برخی از غذاها می‌توانند به بهبود گردش خون کمک کنند. دفعهٔ بعد که به فروشگاه مواد غذایی می‌روید، موارد زیر را در سبد خرید خود بگنجانید.

 

 

فلفل هندی

این فلفل قرمز روشن چیزی بیش از طعم دادن به غذای شما دارد. به لطف ترکیبی به نام کپسایسین، فلفل کاین می‌تواند به عملکرد خوب عروق و همچنین به شل‌شدن ماهیچه‌های رگ‌های خونی شما کمک کند تا خون به‌راحتی جریان یابد و این برای فشارخون خوب است.

 

 

چغندر

این سبزی ریشه‌ای سرشار از نیترات است که بدن شما می‌تواند آن را به اکسید نیتریک تبدیل کند. اکسید نیتریک به شل‌شدن طبیعی رگ‌های خونی و بهبود جریان خون به بافت‌ها و اندام‌ها کمک می‌کند. محققان دریافته‌اند که آب چغندر می‌تواند فشارخون سیستولیک (نخستین عدد در اندازه‌گیری فشارخون) را نیز کاهش دهد.

 

مقالات مرتبط:

 

بری‌ها

انواع بری‌ها سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها هستند، از جمله آنتی‌اکسیدان‌هایی که به‌ویژه برای رگ‌های خونی شما مفید است، آنتوسیانین نام دارد. این ترکیبی است که به رنگ قرمز و بنفش آن عمق می‌دهد. آنتوسیانین به محافظت از دیوارهٔ شریان‌ها در برابر آسیب و جلوگیری از سفت‌شدن آن‌ها کمک می‌کند. افزون‌براین، آنتوسیانین باعث آزادشدن اکسید نیتریک نیز می‌شود که به کاهش فشارخون کمک می‌کند.

 

 

ماهی چرب

ماهی‌های چرب مانند سالمون، خال‌مخالی، قزل‌آلا، شاه‌ماهی و هالیبوت مملو از اسیدهای چرب امگا 3 هستند. مطالعات نشان می‌دهد که این ترکیبات برای گردش خون مفیدند. خوردن ماهی نه‌تنها فشارخونِ در حالت استراحت را کاهش می‌دهد، بلکه به تمیز و باز نگه‌داشتن رگ‌ها نیز کمک می‌کند.

 

 

انار

دانه‌های ریز، قرمز و آبدارِ انار مملو از مواد مغذی، به‌ویژه آنتی‌اکسیدان‌ها و نیترات‌ها هستند. این‌ها می‌توانند گردش خون را تقویت و رگ‌های خونی را گشاد کنند و همچنین فشارخون را کاهش دهند. این بدان معناست که اکسیژن و مواد مغذیِ بیشتری به ماهیچه‌ها و سایر بافت‌ها می‌رسد و برای افراد فعال، جریان خون بیشتر ممکن است باعث افزایش عملکرد نیز شود.

 

 

سیر

سیر حاوی ترکیبی گوگردی به نام آلیسین است که به آرامش رگ‌های خونی شما کمک می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد در افرادی که رژیم غذایی سرشار از سیر مصرف می‌کنند، جریان خون بهتر است. این بدان معناست که قلب برای حرکت خون در سراسر بدن نیاز به سخت کار کردن ندارد و در نتیجه به پایین نگه‌داشتن فشارخون کمک می‌کند.

 

 

گردو

گردو سرشار از اسید آلفا لینولنیک، نوعی اسید چرب امگا 3 است که ممکن است به حرکت روان خون کمک کند. مطالعه‌ای نشان داده‌است که مصرف منظم گردو به مدت 8 هفته سلامت رگ‌های خونی را بهبود می‌بخشد، به این رگ‌ها کمک می‌کند حالت ارتجاعی داشته باشند و فشارخون را کاهش می‌دهد.

 

 

انگور

انگور به سالم نگه‌داشتن شریان‌های شما و بهبود جریان خون کمک می‌کند. مطالعه‌ای نشان داده‌است که آنتی‌اکسیدان‌های موجود در انگور رگ‌های خونی را تشویق می‌کند تا شل شوند و کارآمدتر کار کنند. انگور همچنین مولکول‌های التهابی و دیگر مولکول‌های موجود در خون را که می‌توانند خون را چسبناک کنند و مانع گردش خون شوند، مهار می‌کند.

 

 

زردچوبه

این ادویهٔ زرد طلایی به دلیل خواص ضدالتهابی خود، عمدتاً به لطف کورکومین، ترکیبی که در زردچوبه یافت می‌شود، شناخته شده‌است. مطالعات نشان می‌دهد که کورکومین ممکن است تولید اکسید نیتریک را افزایش دهد که می‌تواند به گشادتر شدن رگ‌های خونی کمک کند. این به نوبهٔ خود جریان خون و رسیدن آن به عضلات و سایر بافت‌ها را آسان‌تر می‌کند.

 

 

اسفناج

غذاهای غنی از نیترات مانند اسفناج ممکن است گردش خون شما را بهبود بخشد. این ترکیبات به بزرگ‌شدن رگ‌های خونی کمک می‌کنند و فضای بیشتری برای حرکت خون ایجاد می‌کنند. همچنین، مطالعه‌ای نشان داده‌است که رژیم غذایی غنی از اسفناج به انعطاف‌پذیری عروق و کاهش فشارخون کمک می‌کند.

 

 

مرکبات

ویتامین سی تنها دلیلی نیست که مرکبات را بخشی از رژیم غذایی شما قرار دهد. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در مرکبات ممکن است به کاهش التهاب، جلوگیری از لخته‌شدن خون و بهبود گردش خون کمک کنند و اگر از طرف‌داران آب‌پرتقال هستید، خبر خوبی داریم. مطالعه‌ای نشان داده‌است که نوشیدن منظم آب‌پرتقال فشارخون را کاهش می‌دهد.

 

 

منبع: