علائم و نشانه‌های سکته قلبی در زنان چیست؟

علائم و نشانه‌های سکته قلبی در زنان چیست؟

سکتهٔ قلبی زمانی اتفاق می‌افتد که جریان خون به قلب مسدود شود. مانند مردان، زنان نیز اغلب درد قفسهٔ سینه یا احساس فشردگی را تجربه می‌کنند. بااین‌حال ممکن است در سایر قسمت‌های بدن نیز احساس درد کنند.

سکتهٔ قلبی علائم مختلفی ایجاد می‌کند که ممکن است به‌طور ناگهانی یا تدریجی در طی چند ساعت، روز یا هفته ایجاد شوند.

به گفتهٔ بنیاد قلب، درحالی‌که درد یا ناراحتی قفسهٔ سینه شایع‌ترین علامت سکتهٔ قلبی است، اما همیشه به‌ویژه در زنان ایجاد نمی‌شود.

محققان کالج قلب و عروق آمریکا (ACC) و انجمن قلب آمریکا (AHA) گزارش داده‌اند که زنان ممکن است بیشتر از مردان علائم دیگر سکتهٔ قلبی را تجربه کنند.

برای آشنایی بیشتر با علائم سکتهٔ قلبی در زنان و مردان ادامهٔ مطلب را بخوانید.

علائم سکتهٔ قلبی در زنان

شایع‌ترین علامت سکتهٔ قلبی در زنان درد یا ناراحتی قفسهٔ سینه است که ممکن است مانند درد، سفتی، فشار، فشردگی یا سوزش سر دل احساس شود. معمولاً بیش از چند دقیقه طول می‌کشد یا گه‌گاه اتفاق می‌افتد.

در طول سکتهٔ قلبی، درد یا ناراحتی در یک یا چند ناحیهٔ زیر برای زنان نیز رایج است:

• فک
  • گردن
  • بالا یا پایین کمر
  • شانه‌ها
  • بازو
  • شکم

سایر علائم شایع در زنان

سایر علائم شایع سکتهٔ قلبی در زنان عبارت‌اند از:

• حالت تهوع، استفراغ
  • سبکی سر، سرگیجه، غش
  • عرق سرد

سکتهٔ قلبی همچنین ممکن است باعث موارد زیر شود:

• مشکل خواب
  • ضعف عمومی
  • ضربان قلب غیرعادی سریع یا آهسته
  • تپش قلب یا احساس لرزش
  • اضطراب یا ترس

شانه‌درد ناشی از سکتهٔ قلبی

اگرچه سکتهٔ قلبی بیشتر با درد قفسهٔ سینه همراه است، اما همچنین می‌تواند باعث درد یا ناراحتی در سایر قسمت‌های بدن از جمله شانه شود.

هم زنان و هم مردان ممکن است در طول سکتهٔ قلبی شانه‌درد را تجربه کنند. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که درد شانه در هنگام سکتهٔ قلبی ممکن است در زنان شایع‌تر از مردان باشد.

مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۸، ۵۳۲ نفر را که دچار انفارکتوس میوکارد با ارتفاع ST یا STEMI بودند، نوعی سکتهٔ قلبی که تمام دیوارهٔ عضلهٔ قلب را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد، مورد بررسی قرار داد. درد شانه در زنان دوبرابر بیشتر از مردان بود. گلودرد و کمردرد نیز در زنان شایع‌تر بود.

علائم سکتهٔ قلبی در زنان در مقابل مردان

سکتهٔ قلبی در مردان معمولاً باعث درد یا ناراحتی قفسهٔ سینه می‌شود که ممکن است مانند درد، سنگینی، فشار، پری، فشردگی یا سوزش سر دل احساس شود. معمولاً بیش از چند دقیقه طول می‌کشد یا گه‌گاه اتفاق می‌افتد.

علائم شایع در مردان

یکی دیگر از علائم شایع سکتهٔ قلبی در مردان، درد یا ناراحتی در یک یا چند ناحیهٔ زیر است:

• فک
  • گردن
  • قسمت بالایی کمر
  • شانه‌ها
  • بازو
  • شکم

سکتهٔ قلبی در مردان نیز ممکن است باعث تنگی نفس شود.

علائم کمتر شایع در مردان

علائم کمتر شایع در مردان عبارت‌اند از:

• حالت تهوع، استفراغ
  • ضربان قلب غیرعادی سریع یا آهسته
  • سرگیجه، سبکی سر، یا غش
  • تپش قلب یا احساس لرزش
  • عرق سرد

عوامل خطر سکتهٔ قلبی در زنان

عوامل خطر سکتهٔ قلبی هم برای زنان و هم مردان صدق می‌کند و شامل عواملی مانند سابقهٔ خانوادگی، رژیم غذایی و نداشتن فعالیت بدنی است.

به گفتهٔ محققان در بررسی‌ای در سال ۲۰۱۷، در زنان ۱۸ تا ۵۵ ساله برخی بیماری‌هایی که ممکن است خطر سکتهٔ قلبی را افزایش دهند، بیشتر است.

برخی از این بیماری‌ها عبارت‌اند از:

• بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD)
  • نارسایی کلیه
  • بیماری‌های خودایمنی
  • سرطان
  • بیماری‌های روان

برخی از عوامل خطر که هم برای مردان و هم برای زنان صدق می‌کند ممکن است توسط زنان به‌طور متفاوتی تجربه شوند، مانند:

• فشارخون بالا. فشارخون بالا ممکن است در دوران بارداری یا به‌عنوان عارضهٔ جانبی قرص‌های ضدبارداری ایجاد شود.
  • کلسترول بالا. درحالی‌که استروژن می‌تواند از زنان در برابر کلسترول بالا محافظت کند، سطح این هورمون پس از یائسگی کاهش می‌یابد.
  • سیگارکشیدن. هم مردان و هم زنان سیگار می‌کشند، اما گزارش شده‌است که زنان کمتر احتمال دارد سیگار را باموفقیت ترک کنند.

همچنین عوامل خطر بیماری‌های قلبی عروقی از جمله دیابت و چاقی در زنان بیشتر است.

تفاوت‌های جنسیتی در پیامدهای سکتهٔ قلبی

سکتهٔ قلبی باعث آسیب به عضلهٔ قلب می‌شود که می‌تواند منجر به عوارض بالقوهٔ تهدیدکنندهٔ زندگی شود. اگرچه تحقیقات بیشتری موردنیاز است، برخی از عوارض در زنان شایع‌تر از مردان به‌نظر می‌رسند.

بر اساس بررسی‌ای در سال ۲۰۱۸ از انجمن قلب آمریکا، احتمال بروز علائم نارسایی قلبی پس از سکتهٔ قلبی در زنان بیشتر از مردان است. آن‌ها همچنین در ماه‌ها و سال‌های پس از سکتهٔ قلبی در معرض خطر بیشتری برای مرگ هستند.

بررسی نشان داد که ۲۶ درصد از زنان و ۱۹ درصد از مردان در عرض ۱ سال پس از اولین سکتهٔ قلبی جان خود را از دست می‌دهند و ۴۷ درصد از زنان و ۳۶ درصد از مردان در عرض ۵ سال جان خود را از دست می‌دهند.

برخی از دلایل این تفاوت‌های جنسیتی عبارت‌اند از:

• ممکن است در تشخیص علائم زنان تأخیر وجود داشته باشد.
  • زنان ممکن است تحت درمان قرار نگیرند.
  • ممکن است تعداد کافی‌ای از زنان در تحقیقات بیماری قلبی وجود نداشته باشد.

اگر دچار سکتهٔ قلبی شده‌اید، پزشک ممکن است دارو، جراحی یا ترکیبی از هر دو را برای بازگرداندن جریان خون به قلب و درمان علت زمینه‌ای توصیه کند.

آن‌ها همچنین ممکن است شما را تشویق کنند که رژیم غذایی، ورزش روتین یا سایر عادت‌های سبک زندگی خود را تنظیم کنید تا خطر حملات قلبی و عوارض اضافی را کاهش دهید.