دکتر شیرین جوان‌گروه

متخصص بیماری‌های قلب و عروق

آیا کم خوابی یا پرخوابی به قلب آسیب می‌رساند؟

نویسنده: دکتر شیرین جوان‌گروه

اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در print
آیا کم خوابی یا پرخوابی به قلب آسیب می‌رساند؟

آیا کم خوابی یا پرخوابی به قلب آسیب می‌رساند؟

افرادی که در معرض خطر ژنتیکی ابتلا به بیماری قلبی هستند، می‌توانند با خوابیدن به میزان مناسب از خود محافظت کنند. اما خواب زیاد یا کم می‌تواند افراد را در معرض خطر حملهٔ قلبی قرار دهد. یک‌سوم بزرگسالان در ایالات متحده به‌اندازهٔ کافی نمی‌خوابند.

متخصصان سلامت مدت‌هاست که از مزایای داشتن خواب خوب در شب حمایت کرده‌اند. حدود 8 ساعت در شبانه‌روز بخوابید و احتمالاً تمرکز و بهره‌وری بهتری را تجربه خواهید کرد. خواب همچنین می‌تواند سیستم ایمنی، عملکرد ورزشی و خلق‌وخوی شما را تقویت کند.

علی‌رغم همهٔ این مزایا، بیش از یک‌سوم بزرگسالان در ایالات متحده به میزان مناسبی نمی‌خوابند.

اکنون تحقیقات جدید دانشگاه کلرادو بولدر نشان می‌دهد که کم‌خوابی یا خواب بیش‌ازحد می‌تواند خطر حملهٔ قلبی را افزایش دهد، حتی اگر سالم باشید.

افزون‌بر این، طبق مطالعه‌ای که در مجلهٔ کالج آمریکایی قلب و عروق منتشر شد، همه، از جمله افرادی که استعداد ژنتیکی برای بیماری قلبی دارند، می‌توانند با حدود شش تا نه ساعت خواب شبانه، خطر حملهٔ قلبی را کاهش دهند.

به گفتهٔ محققان، این مطالعه تا به امروز برخی از قوی‌ترین تحقیقات را ارائه می‌دهد که بر طبق آن طول مدت خواب عاملی کلیدی در سلامت قلب است.

سلین وتر، نویسندهٔ ارشد، استادیار فیزیولوژی یکپارچه در دانشگاه کلرادو بولدر می‌گوید: «اگر فردی به دنبال بهینه‌سازی سبک زندگی خود است، داده‌های ما نشان می‌دهد که باید این را هم درنظر داشته باشیم که آیا به‌اندازهٔ کافی می‌خوابد یا زیاد، زیرا یافته‌های ما تأیید می‌کند که این‌ها عوامل اصلی خطر در سبک زندگی هستند و در سلامت قلب نقش دارند. و این در همهٔ افراد، جدای از میزان احتمال خطر در آن‌ها صادق است.»

 

مقالات مرتبط:

 

خواب می‌تواند خطر حملهٔ قلبی را جبران کند

محققان سوابق پزشکی بیش از 461000 نفر را که از UK Biobank تهیه شده بود، ارزیابی کردند. بیماران بین 40 تا 69 سال سن داشتند و هرگز دچار حملهٔ قلبی نشده بودند. محققان توانستند برای مشاهدهٔ وضعیت سلامتی بیماران، داده‌های ۷ساله را بررسی کنند.

تیم تحقیقاتی، بیمارانی را که 6 تا 9 ساعت در شب می‌خوابیدند با افرادی که کمتر از 6 ساعت در شب و بیش از 9 ساعت می‌خوابیدند مقایسه کردند.

افرادی که کمتر می‌خوابیدند 20 درصد بیشتر در معرض حملهٔ قلبی بودند و افرادی که بیش از 9 ساعت می‌خوابیدند 34 درصد بیشتر در معرض حملهٔ قلبی بودند.

به‌طور متوسط، هرچه افراد از محدودهٔ 6 تا 9 ساعت بیشتر خارج شده بودند، احتمال بیماری در آن‌ها بیشتر بود.

محققان سپس مشخصات ژنتیکی شرکت‌کنندگان را بررسی کردند تا بهتر بفهمند خواب چگونه بر خطر حملهٔ قلبی آن‌ها تأثیر می‌گذارد.

آن‌ها دریافتند افرادی که دارای استعداد ژنتیکی برای بیماری قلبی هستند، اگر بین 6 تا 9 ساعت بخوابند، خطر حملهٔ قلبی را حدود 18 درصد کاهش می‌دهند.

 

خواب می‌تواند از افرادی که در معرض خطر ژنتیکی حملهٔ قلبی هستند محافظت کند

درحالی‌که ما دلیل دقیقی برای اینکه چرا خواب خطر حملهٔ قلبی را کاهش می‌دهد نداریم، اما همه می‌دانیم که خواب برای سلامت و تندرستی کلی ما حیاتی است.

عادات سالم برای خواب با عملکرد، خلق‌وخو، یادگیری و حافظهٔ بهتر مرتبط است. از سوی دیگر، بدخوابی می‌تواند به بدن صدمه بزند و در نتیجه آسیب جدی به قلب وارد کند.

نخوابیدن به اندازهٔ کافی می‌تواند منجر به ناهنجاری‌های متابولیک (مانند چاقی)، التهاب، استرس، تغییر در عملکرد سیستم ایمنی و عملکرد غیرطبیعی پوشش رگ‌های خونی شود. دکتر میر کریگر، متخصص خواب و متخصص ریه در دانشگاه ییل، می‌گوید: «این‌ها می‌توانند خطر حملهٔ قلبی را در افرادی که از نظر ژنتیکی مستعد بیماری قلبی هستند بیشتر کند.»

این اطلاعات برای هر فردی که استعداد ژنتیکی برای بیماری قلبی دارد بسیار مفید است، زیرا آن‌ها می‌توانند خطر حملهٔ قلبی خود را با اولویت قرار دادن خواب به میزان قابل‌توجهی کاهش دهند.

 

 

اگر مشکل خواب دارید چه کاری باید انجام دهید

همهٔ افراد راحت‌ به خواب نمی‌روند. برخی با اضطراب یا بی‌خوابی دست‌وپنجه نرم می‌کنند، درحالی‌که برخی دیگر به دلیل کهولت سن یا نوزادان بی‌قرار با مشکل خواب مواجه می‌شوند.

به گفتهٔ متخصصان سلامت، به‌طورکلی مشکلات خواب کوتاه‌مدت ضرر زیادی نخواهند داشت. بااین‌حال، اختلالات مزمن و مداوم خواب می‌تواند منجر به مشکلات جدی سلامتی و تشدید مشکلات سلامتی موجود، به‌ویژه مربوط به قلب شود.

دکتر گای مینتز، مدیر بخش سلامت و لیپیدولوژی قلب و عروق در بیمارستان دانشگاه نورث ول هلث می‌گوید: «قلب موتوری است که 24 ساعت در روز، 7 روز هفته پمپاژ می‌کند و به زمان خاموشی نیاز دارد، درست مانند موتور خودرو که اگر 24 ساعته کار کند، می‌سوزد.»

البته نیازهای خواب هرکسی متفاوت است. در حالی که شاید یک نفر فقط به 6 ساعت خواب نیاز داشته باشد، شخص دیگری ممکن است حدود 9 ساعت در شب نیاز داشته باشد.

کسانی که به‌طور مداوم مشکل خواب دارند باید با یک متخصص خواب صحبت کنند. آن‌ها می‌توانند به شما کمک کنند تا دلیل مشکلات خوابتان را بدانید و راه‌حل‌های احتمالی را پیشنهاد می‌کنند.

به گفتهٔ وتر برای نمونه درمان شناختی رفتاری می‌تواند به کاهش بی‌خوابی کمک کند. همچنین گاهی اوقات سبک زندگی و زمان‌بندی برخی رفتارها، مانند تمرینات ورزشی همراه با مصرف کافئین، غذا و الکل ممکن است باعث اختلال در خواب شود.

بسیاری از کارشناسان بهداشت توصیه می‌کنند که یک دفترچه یادداشت خواب داشته باشید که در آن الگوهای خواب روزانهٔ خود را ثبت کنید. این کار می‌تواند کمک کند تا عادت‌ها یا عواملی که ممکن است شما را از 6 تا 9 ساعت خواب توصیه‌شده در شب باز دارد، شناسایی کنید.

در مجموع، همهٔ افراد، چه خطر ژنتیکی برای بیماری قلبی داشته باشند یا خیر، می‌توانند با اولویت قرار دادن خواب به قلب خود کمک کنند.

مینتز گفت: «استراحت مناسب در هر سن و نقطه‌ای از زندگی مهم است.»

 

 

سخن پایانی

تحقیقات جدید در دانشگاه کلرادو بولدر نشان داد که خواب زیاد یا کم می‌تواند خطر حملهٔ قلبی را افزایش دهد.

با داشتن حدود 6 تا 9 ساعت خواب شبانه، بیشتر افراد، از جمله افرادی که استعداد ژنتیکی برای بیماری قلبی دارند، می‌توانند به‌طور قابل‌توجهی خطر ابتلا به حملهٔ قلبی را در خود کاهش دهند.

به گفتهٔ محققان، این نوشتار برخی از قوی‌ترین تحقیقات تا به امروز را ارائه می‌دهد و نشان می‌دهد که مدت‌زمان خواب عاملی کلیدی در سلامت قلب است.

 

 

منبع: