دکتر شیرین جوان‌گروه

متخصص بیماری‌های قلب و عروق

در شبانه‌روز به چند ساعت خواب نیاز داریم؟

نویسنده: دکتر شیرین جوان‌گروه

اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در print
در شبانه‌روز به چند ساعت خواب نیاز داریم؟

در شبانه‌روز به چند ساعت خواب نیاز داریم؟

هرچند وقت یک بار واقعاً خوب می‌خوابید؟ اگر پاسخ «اغلب خواب کافی ندارم» است، برای درک اینکه چرا خواب شبانه بسیار مهم است، نوشتار زیر را بخوانید.

به گفتهٔ بنیاد ملی خواب، خواب زمانی است که پردازش، بازیابی و تقویت اساسی در سراسر سیستم ایمنی، عصبی، اسکلتی و عضلانی شما اتفاق می‌افتد. خواب خوب برای تمام بدن از جمله قلب و مغز مفید است و اثراتی همچون بهبود خلق‌وخو، حافظه و استدلال دارد.

به گفتهٔ دکتر مری پی‌یر اس‌تی آنج، دانشیار پزشکی تغذیه در دانشگاه کلمبیا در شهر نیویورک و محقق برجستهٔ خواب، خواب بر تمام جنبه‌های زندگی و بدن تأثیر می‌گذارد.

 

 

مقالات مرتبط:

 

 

چقدر به خواب نیاز دارید؟

میزان خواب مورد نیاز برای هر فرد متفاوت است، اما بنیاد ملی خواب مقادیر زیر را توصیه می‌کند:

  • ۱۴ تا ۱۷ ساعت برای نوزادان ۰ تا ۳ ماهه
  • ۱۲ تا ۱۵ ساعت برای کودکان ۴ تا ۱۱ ماهه
  • ۱۱ تا ۱۴ ساعت برای ۱ تا ۲ ساله‌ها
  • ۱۰ تا ۱۳ ساعت برای ۳ تا ۵ ساله‌ها
  • ۹ تا ۱۱ ساعت برای ۶ تا ۱۳ ساله‌ها
  • ۸ تا ۱۰ ساعت برای ۱۴ تا ۱۷ ساله‌ها
  • ۷ تا ۹ ساعت برای افراد بزرگسال
  • ۷ تا ۸ ساعت برای افراد بالای ۶۵ سال

 

در هنگام خواب، مغز شما تمام اطلاعاتی را که در طول روز دریافت کرده‌است پردازش می‌کند. این یکی از دلایلی است که نوزادان و کودکانی که هر روز تجربیات جدید زیادی را کسب می‌کنند به خواب بیشتری نسبت به بزرگسالان نیاز دارند.

عوامل دیگری نیز به جز سن بر میزان خواب مورد نیاز شما تأثیر می‌گذارد. برای نمونه، چنانچه بیمار هستید یا خواب شما بیشتر از حد معمول دچار وقفه می‌شود، مانند دوران بارداری و یائسگی یا زمانی که به تازگی پدر یا مادر شده‌اید، ممکن است به خواب بیشتری نیاز داشته باشید.

 

 

خواب خوب چیست؟

افزون‌بر کمیت، کیفیت خواب نیز مهم است. ۱۲ ساعت غلت زدن در رختخواب به اندازهٔ هفت ساعت خواب بی‌وقفه برای شما مفید نخواهد بود.

به گفتهٔ مری پی‌یر اس‌تی آنج، خواب مفید باید مدت زمان کافی داشته و همچنین بازیابنده باشد تا در هنگام صبح پرانرژی باشید. خواب مفید همچنین باید یکپارچه و در زمان مناسب باشد. این بدان معناست که هر شب به چندین ساعت خواب آرام و مداوم نیاز دارید.

در حالت ایده‌آل، شما باید چندین چرخه از هر پنج مرحلهٔ خواب را طی کنید. مراحل با احساس خواب‌آلودگی شروع می‌شود و تا خواب عمیق‌تر پیش می‌رود تا اینکه به حرکت سریع چشم یا خواب REM می‌رسید، زمانی که مغز بیشترین فعالیت را دارد و خواب دیدن در آن هنگام اتفاق می‌افتد. در این مرحله است که یادگیری و حافظه تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

 

 

چگونه می‌توان بهتر خوابید؟

دکتر مری پی‌یر اس‌تی آنج که مدیر مرکز عالی خواب در دانشگاه کلمبیا نیز هست، پیشنهاد می‌کند که هیچگاه یادگیری عادت‌های خوب شبانه زود نیست و حتی در سنین کم نیز باید به خواب کافی و مناسب اهمیت داده شود.

او گفت: آموزش بهداشت خواب به فرزندانتان به تمام اعضای خانواده کمک می‌کند تا بهتر استراحت کنند.

توصیهٔ او: زمان خواب و بیداری مشخصی را تنظیم و حفظ کنید و تا حد امکان به یک برنامهٔ ثابت پایبند بمانید.

او گفت: بدن کارهای منظم و روتین را دوست دارد و این برنامه‌ها همچنین به تنظیم هورمون‌ها و استفادهٔ بهینه از ساعت طبیعی بدن کمک می‌کند.

آیا شما از آن دسته افرادی هستید که در برخی روزها بیشتر می‌خوابند؟ این کار ممکن است بیشتر از اینکه فایده داشته باشد موجب آسیب شود. در واقع، مطالعه‌ای جدید نشان داد افرادی که روال نامنظم خواب دارند، ممکن است در معرض خطر بالای ابتلا به برخی از بیماری‌های خطرناک باشند.

به گفتهٔ دکتر مری پی‌یر اس‌تی آنج، افرادی که مشکل خواب آن‌ها با وجود تمام تلاششان همچنان ادامه دارد، باید برای رد احتمال ابتلا به مسائل مربوط به تنفس یا سلامت به پزشک متخصص مراجعه کنند.

او اضافه کرد که وضعیت اتاق خواب می‌تواند به خواب بهتر شما کمک کند. سعی کنید تخت‌تان را به راحت‌ترین شکل ممکن باشد، دمای اتاق را خنک نگه دارید و پیش از خواب از نور زیاد و غیرضروری و استفاده از تکنولوژی پرهیز کنید.

 

منبع: