سوفل قلبی چیست؟

سوفل قلبی چیست؟

«زمزمه» صدای جاری‌شدن خون است. برای مثال ممکن است از دریچه قلب غیرطبیعی عبور کند. یا ممکن است شرایطی باعث شود که ضربان قلب شما تندتر شود و قلب شما را مجبور کند تا خون بیشتری را سریع‌تر از حد معمول کنترل کند.

در داخل قلب، چهار حفره وجود دارد که توسط دریچه‌هایی از هم جدا شده‌اند که میزان خونی که در هر زمان وارد هر اتاق می‌شود را تنظیم می‌کنند. دریچه‌های سالم همچنین به جلوگیری از جریان خون در جهت اشتباه در قلب کمک می‌کنند.

یک قلب سالم هنگام تپش صدای “لاب داب” تولید می‌کند. “لوب” (صدای سیستولیک) زمانی اتفاق می‌افتد که بخشی از قلب منقبض می‌شود و دریچه‌های میترال و سه لتی بسته می‌شوند و “داب” (صدای دیاستولیک) زمانی رخ می‌دهد که بخشی از قلب شل شود و دریچه‌های آئورت و ریوی بسته شوند. سوفل قلب یک صدای اضافی در ضربان قلب است – مانند “هوس” – که به دلیل جریان خون آشفته در دریچه‌های قلب ایجاد می‌شود.

سوفل قلب در بسیاری از کودکان سالم اتفاق می‌افتد که ممکن است در بزرگسالی از آنها بیشتر شود. آنها همچنین ممکن است در دوران بارداری رخ دهند. به این گونه سوفل‌ها، زمزمه‌های قلبی «بی‌گناه» می‌گویند. آنها با بیماری‌های پزشکی یا قلبی مرتبط نیستند و نیازی به درمان یا تغییر سبک زندگی ندارند.

اما استثناهایی وجود دارد. سوفل می‌تواند به دریچه قلب آسیب‌دیده یا بیش از حد کار کند مرتبط باشد. برخی از افراد با مشکلات دریچه به دنیا می‌آیند. برخی دیگر آنها را به‌عنوان بخشی از افزایش سن یا سایر مشکلات قلبی دریافت می‌کنند.

علل

شرایط معمول می‌تواند ضربان قلب شما را سریع‌تر کند و منجر به سوفل قلبی شود. آنها می‌توانند در صورت بارداری یا در موارد زیر رخ دهند:

• کم‌خونی
  • فشارخون بالا
  • تیروئید پرکار
  • تب

سوفل همچنین می‌تواند مشکل دریچه قلب باشد. دریچه‌ها بسته و باز می‌شوند تا خون از طریق دو حفره فوقانی قلب – به نام دهلیز – و دو حفره پایینی – بطن جریان یابد. مشکلات سوپاپ عبارت‌اند از:

• افتادگی دریچه میترال: به طور معمول، دریچه میترال شما با انقباض حفره سمت چپ پایین قلب به طور کامل بسته می‌شود. از برگشت خون به اتاق فوقانی سمت چپ شما جلوگیری می‌کند. اگر بخشی از آن دریچه بیرون زده و به‌درستی بسته نمی‌شود، پرولاپس دریچه میترال دارید. این باعث می‌شود صدای کلیک هنگام ضربان قلب شما ایجاد شود. این نسبتاً رایج است و اغلب جدی نیست. اما می‌تواند منجر به جریان خون به سمت عقب از طریق دریچه شود، که ممکن است پزشک شما آن را رگورژیتاسیون نامید.
  • دریچه میترال یا تنگی آئورت: دریچه‌های میترال و آئورت در سمت چپ قلب شما قرار دارند. اگر آنها باریک شوند که پزشکان آن را تنگی می‌نامند، قلب شما باید سخت‌تر کار کند تا خون را به بقیه بدن پمپ کند. اگر درمان نشود، می‌تواند قلب شما را فرسوده کند و منجر به نارسایی قلبی شود. شما ممکن است با این متولد شوید. همچنین می‌تواند به‌عنوان بخشی از افزایش سن یا به دلیل زخم‌های ناشی از عفونت‌هایی مانند تب روماتیسمی رخ دهد.
  • اسکلروز و تنگی آئورت: از هر سه سالمند، یک نفر به دلیل زخم، ضخیم‌شدن یا سفت‌شدن دریچه آئورت، سوفل قلبی دارد. این اسکلروز آئورت است. این معمولاً خطرناک نیست، زیرا دریچه می‌تواند سال‌ها پس از شروع سوفل کار کند. گاهی اوقات در افرادی که بیماری قلبی دارند دیده می‌شود. اما دریچه می‌تواند به‌مرورزمان باریک شود. به این حالت تنگی می‌گویند. این می‌تواند منجر به درد قفسه سینه، تنگی نفس شود، یا ممکن است بیهوش شوید. گاهی اوقات، شیر نیاز به تعویض دارد.
  • نارسایی میترال یا آئورت: در این مورد، نارسایی به این معنی است که خون مسیر اشتباهی را از دریچه میترال یا آئورت شما عبور می‌کند و به قلب شما بازمی‌گردد. برای مقابله با آن، قلب شما باید سخت‌تر کار کند تا خون را وارد دریچه آسیب‌دیده کند. با گذشت زمان، این می‌تواند قلب شما را ضعیف یا بزرگ کند و منجر به نارسایی قلبی شود.
  • نقایص مادرزادی قلب: سالانه حدود 25000 نوزاد با نقص قلبی متولد می‌شوند. این مشکلات شامل سوراخ در دیواره‌های قلب یا دریچه‌های غیرطبیعی است. جراحی می‌تواند بسیاری از آنها را اصلاح کند.

علائم

بسیاری از افراد مبتلا به سوفل قلبی هیچ علامتی ندارند. اما برخی از سوفل‌ها می‌توانند همراه با این علائم دیگر رخ دهند:

• درد قفسه سینه
  • ضربان قلب سریع (تپش قلب)
  • خستگی
  • رنگ پوست یا نوک انگشتان مایل به آبی (گاهی اوقات در نوزادان با نقص مادرزادی قلب دیده می‌شود)

تشخیص

معمولاً پزشکان سوفل قلبی را در طول معاینه فیزیکی پیدا می‌کنند. هنگامی که با گوشی پزشکی به صدای قلب شما گوش می‌دهد، پزشک قادر به شنیدن آن خواهد بود.

پزشک شما ممکن است یک یا چند مورد از آزمایش‌های زیر را تجویز کند تا ببیند سوفل قلب شما بی‌گناه است یا به دلیل بیماری اکتسابی دریچه یا نقصی است که با آن متولد شده‌اید:

• الکتروکاردیوگرام (EKG) که فعالیت الکتریکی قلب را اندازه‌گیری می‌کند
  • عکس‌برداری با اشعه ایکس از قفسه سینه برای دیدن اینکه آیا قلب به دلیل بیماری قلبی یا دریچه‌ای بزرگ شده است یا خیر
  • اکوکاردیوگرافی که از امواج صوتی برای ترسیم ساختار قلب استفاده می‌کند

در معاینه بیشتر، پزشک ممکن است متوجه شود که سوفل قلب بی‌گناه است. اگر سوفل قلب شما به مشکلات قلبی جدی‌تری مرتبط باشد، ممکن است پزشک شما را به یک متخصص قلب (متخصص قلب) ارجاع دهد.

ممکن است برای درمان مشکل زمینه‌ای دارو یا جراحی توصیه شود. با یک معاینه فیزیکی کامل و آزمایش‌ها مناسب، پزشک باید بتواند علت سوفل قلب شما را تشخیص دهد.

بسیاری از کودکان و بزرگسالان سوفل قلبی بی‌ضرر دارند که نیازی به درمان ندارند.

اگر بیماری دیگری مانند فشارخون بالا باعث بیماری شما شده باشد، پزشک شما علت را درمان می‌کند.

برخی از انواع بیماری دریچه قلب ممکن است نیاز داشته باشند:

• داروهایی برای جلوگیری از لخته‌شدن خون
  • داروهایی برای کنترل ضربان قلب نامنظم یا تپش قلب
  • داروهایی برای کاهش فشارخون
  • دیورتیک‌ها برای خلاص‌شدن از شر نمک و آب اضافی از بدن شما، پمپاژ قلب را آسان‌تر می‌کند
  • روش‌های تهاجمی برای اصلاح نقایص قلبی که با آنها متولد شده‌اید
  • روش‌های تهاجمی برای اصلاح انواع خاصی از بیماری دریچه قلب

این شایع نیست، اما پزشکان گاهی اوقات از افراد می‌خواهند که قبل از انجام کارهای دندانپزشکی یا برخی از انواع جراحی، آنتی‌بیوتیک مصرف کنند تا از عفونت قلبی جلوگیری کنند.

پیشگیری

در بیشتر موارد، شما نمی‌توانید از سوفل قلبی جلوگیری کنید. استثنا این است که اگر یک بیماری زمینه‌ای مانند فشارخون بالا را درمان کنید یا از عفونت دریچه قلب جلوگیری کنید، سوفل قلب قبل از شروع متوقف می‌شود.

چه زمانی با پزشک خود تماس بگیرید

اگر موارد زیر را احساس می‌کنید:

• درد قفسه سینه
  • خستگی