دکتر شیرین جوان‌گروه

متخصص بیماری‌های قلب و عروق

آیا لاغر شدن برای سلامت قلب مفید است؟

نویسنده: دکتر شیرین جوان‌گروه

اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در print
آیا لاغر شدن برای سلامت قلب مفید است؟

آیا لاغر شدن برای سلامت قلب مفید است؟

وزن بیش‌ازحد ممکن است بر بدن و به‌ویژه قلب شما تأثیر بگذارد. خبر خوب این است که اقداماتی برای دستیابی به زندگی سالم‌تر وجود دارد و حتی کاهش اندکی از وزن بدن می‌تواند شما را در مسیر درست قرار دهد.

 

 

چرا وزن کم کنیم؟

به گفتهٔ دکتر رابرت اکل، رئیس سابق انجمن قلب آمریکا، چنانچه دچار چاقی مفرط هستید، کاهش وزن می‌تواند به معنای «بیماری قلبی کمتر، دیابت کمتر و سرطان کمتر باشد. بهبود متابولیسمی هنگامی آغاز می‌شود که افرادِ مبتلا به چاقی مفرط حدود ۱۰ درصد از وزن بدن خود را از دست بدهند.»

کم کردن وزن خطر بیماری قلبی و سکته و همچنین عوامل خطرساز مانند فشار خون بالا، گلوکز پلاسما و آپنهٔ خواب را کاهش می‌دهد. کم کردن وزن همچنین به کاهش کلسترول کل، تری‌گلیسیرید و افزایش کلسترول خوب یا HDL کمک می‌کند.

 

 

مقالات مرتبط:

 

 

شناخت چاقی مفرط

شاخص تودهٔ بدنی سالم بین ۱۷.۵ تا ۲۵ کیلوگرم بر متر مربع است. چنانچه شاخص تودهٔ بدنی شما ۴۰ یا بالاتر است، دچار چاقی مفرط یا بیماری چاقی هستید (نکته: شاخص تودهٔ بدنی در کودکان به‌گونه‌ای متفاوت تعیین می‌شود).

اگر زنی ۱۶۲ سانتی‌متر قد و ۱۰۶ کیلوگرم وزن داشته باشد دچار چاقی مفرط بوده و شاخص تودهٔ بدنی او ۴۰.۳ کیلوگرم بر متر مربع است. برای رسیدن به شاخص تودهٔ بدنی سالم ۲۴.۸، او باید 40 کیلوگرم وزن کم کند تا به وزن 65.7 کیلوگرم برسد.

اگر مردی ۱۸۸ سانتی‌متر قد و 142 کیلوگرم وزن داشته باشد دچار چاقی مفرط بوده و شاخص تودهٔ بدنی او ۴۰.۴ کیلوگرم بر متر مربع است. برای رسیدن به شاخص تودهٔ بدنی سالم ۲۵.۰، او باید 54 کیلوگرم وزن کم کند تا به وزن 88.4 کیلوگرم برسد.

پزشکان برای تعیین چاقی مفرط، به جای تنها عدد وزن از شاخص تودهٔ بدنی استفاده می‌کنند، زیرا در شاخص تودهٔ بدنی، وزن در رابطه با قد سنجیده می‌شود.

 

 

چگونه به سلامتی بیشتر دست یابیم

چنانچه دچار چاقی مفرط هستید، اقدام به کاهش وزن و بهبود سلامتی ممکن است بسیار دشوار به نظر برسد. شاید در کاهش وزن یا ادامهٔ آن به مشکل برخورده باشید، مشکلات پزشکی برای شما تشخیص داده شده باشد و انگ اجتماعی چاقی را تحمل کرده باشید.

به گفتهٔ دکتر اکل، «کلید شروع کار این است که پزشکی دلسوز و متخصص در درمان چاقی مفرط را پیدا کنید. ارتباط با پزشک خود بهترین راه برای عبور از مرحلهٔ نخست و قرار گرفتن در مسیر سلامتی بهتر است.»

چنانچه دچار چاقی مفرط هستید، دکتر اکل داشتن فعالیت بیشتر را توصیه می‌کند، اما هیچ‌گونه برنامهٔ ورزشی شدید را بدون مشورت با پزشک شروع نکنید و تا زمانی که حدود ۱۰ درصد از وزن خود را کم نکرده‌اید به فعالیت شدید بدنی نپردازید.

به گفتهٔ دکتر اکل، «شما می‌توانید به فعالیت بدنی‌ای که تاکنون انجام می‌دادید ادامه دهید، اما پیش از افزایش آن با پزشک خود مشورت کنید. برخی از افراد مبتلا به چاقی مفرط ممکن است مشکلاتی مانند التهاب مفصل (آرتریت) یا بیماری قلبی داشته باشند که می‌تواند باعث محدودیت در ورزش شده و یا حتی با ورزش کردن بدتر شوند.»

 

 

گزینه‌های درمان

در مورد مزایای سلامتی و خطرات گزینه‌های درمانی برای چاقی مفرط با پزشک خود صحبت کنید:

۱. رژیم غذایی خود را تغییر دهید. شما ممکن است به یک متخصص تغذیه ارجاع داده شوید که می‌تواند در برنامه‌ریزی برای کاهش نیم تا یک کیلوگرم در هفته به شما کمک کند. برای کاهش وزن، باید میزان کالری مصرفی خود را کاهش دهید. با پیگیری و بررسی هر آنچه که می‌خورید شروع کنید.

به گفتهٔ دکتر اکل، «برای کم کردن حدود ۵۰۰ گرم در هفته، ۵۰۰ کالری در روز کاهش دهید، یا برای کم کردن حدود یک کیلوگرم در هفته، ۱۰۰۰ کالری در روز کاهش دهید.»

۲. پس از اینکه حداقل ۱۰ درصد از وزن خود را کم کردید، فعالیت بدنی را اضافه کنید.

۳. دارو. برخی افراد می‌توانند از دارو برای کمک به کاهش وزن در چاقی مفرط بهره‌مند شوند. به خاطر داشته باشید که دارو ممکن است گران و دارای عوارض جانبی باشد.

۴. عمل جراحي. چنانچه تغییر رژیم غذایی، فعالیت بدنی بیشتر و مصرف دارو به کاهش وزن شما به اندازهٔ کافی کمک نکرده‌است، جراحی چاقی یا «متابولیک» ممکن است گزینه‌ای مناسب باشد. انجمن قلب آمریکا جراحی را برای کسانی که از سلامت کافی برای این روش برخوردار هستند و تغییر سبک زندگی و داروها در کاهش وزن آن‌ها تأثیر چندانی نداشته‌است، توصیه می‌کند. خطرات احتمالی عبارت‌اند از عفونت‌ها، خطر ایجاد لخته‌های خونی بلافاصله پس از عمل جراحی و نگرانی در مورد دریافت ویتامین‌ها و مواد معدنی به مقدار مناسب در درازمدت.

 

 

دریافت حمایت اجتماعی یا پزشکی مورد نیاز

اگرچه برخی از افراد می‌توانند سبک زندگی خود را تغییر دهند و به تنهایی وزن خود را کم کنند، با این حال بسیاری از افراد به کمک بیشتری نیاز دارند. یک سیستم حمایت اجتماعی می‌تواند به پیشرفت شما کمک کند و شما را در مسیر درست نگه دارد. تصمیم بگیرید که چه حمایتی با نیازهای شما بیشترین مطابقت را دارد: یک گروه حمایتی کاهش وزن یا درمان خصوصی با پزشک.

برخی افراد مبتلا به چاقی مفرط از افسردگی رنج می‌برند. در مورد بهترین درمان با پزشک خود صحبت کنید، زیرا برخی از داروهای ضدافسردگی ممکن است باعث افزایش وزن شوند.

 

 

منبع: