دکتر شیرین جوان‌گروه

متخصص بیماری‌های قلب و عروق

چگونه گردش خون خود را بهبود ببخشید؟

نویسنده: دکتر شیرین جوان‌گروه

اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در print
چگونه گردش خون خود را بهبود ببخشید؟

چگونه گردش خون خود را بهبود ببخشید؟

باورش سخت است، اما بدن شما حدود 60000 مایل رگ خونی را در خود جای می‌دهد. آنها همراه با قلب و سایر عضلات، سیستم گردش خون شما را تشکیل می‌دهند. این شبکه جاده‌ها خون را به هر گوشه بدن شما می‌رساند. اما وقتی گردش خون شما ضعیف است، جریان خون را کند یا مسدود می کند. این بدان معناست که سلول‌های بدن شما نمی‌توانند تمام اکسیژن و مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت کنند.

 

 

علائم گردش خون ضعیف

هنگامی که اندام‌های شما نمی‌توانند خون کافی دریافت کنند، ممکن است دست‌ها یا پاهای شما سرد یا بی حس شوند. اگر پوست روشنی دارید، ممکن است پاهایتان رنگ آبی پیدا کند. گردش خون ضعیف همچنین می‌تواند پوست شما را خشک کند، ناخن‌های شما را شکننده کند و موهای شما را به‌خصوص روی پاها و ساق پاها ریزش کند. برخی از مردان ممکن است در ایجاد یا حفظ نعوظ مشکل داشته باشند و اگر دیابت دارید، خراش‌ها، زخم‌ها یا زخم‌های شما دیرتر بهبود می‌یابند.

 

 

تنباکو را از بین ببرید

نیکوتین ماده فعال در سیگار، سیگارهای الکترونیکی و تنباکوی بدون دود است. به دیواره رگ‌های شما آسیب می‌رساند و خون شما را آن‌قدر غلیظ می‌کند که نمی‌تواند از آن عبور کند. اگر سیگار می‌کشید، آن را ترک کنید. ممکن است سخت باشد که به آن پایبند باشید، اما داروخانه یا مطب پزشک شما می‌تواند کمک کند.

 

مقالات مرتبط:

 

فشارخون خود را کنترل کنید

اگر خیلی زیاد باشد، می‌تواند باعث تصلب شرایین شود، وضعیتی که شریان‌های شما را سخت می‌کند و می‌تواند به قطع جریان خون کمک کند. 120 میلی متر جیوه بیش از 80 میلی متر جیوه یا کمتر را هدف قرار دهید، اما از پزشک خود در مورد بهترین اعداد برای سن و سلامت خود بپرسید. حداقل یک بار در ماه مطالعه خود را بررسی کنید. می‌توانید یک دستگاه فشارخون خانگی بخرید یا از کیوسک در داروخانه خود استفاده کنید.

 

 

آن را قورت دهید

خون تقریباً نصف آب است؛ بنابراین برای حفظ حرکت آن باید هیدراته بمانید. 8 لیوان آب در روز را هدف قرار دهید. اگر ورزش می‌کنید یا اگر هوا گرم است، باید بیشتر بنوشید.

 

 

پشت میز خود بایستید

ساعت‌ها نشستن در یک زمان برای گردش خون یا کمر شما عالی نیست. ماهیچه‌های پا را ضعیف می‌کند و جریان خون را در پاهای شما کند می‌کند که می‌تواند باعث لخته شدن خون شود. اگر در محل کار اهل میز سواری هستید، به‌جای آن یک میز ایستاده در نظر بگیرید. ممکن است کمی طول بکشد تا به آن عادت کنید، اما روی پاهایتان قرارگرفتن دریچه‌های رگ‌های پا را کار می‌کند و خون را به سمت قلب شما می‌فرستد.

 

 

استراحت و پیچ‌وتاب

یوگا یک ورزش کم‌تأثیر است که می‌تواند جریان خون شما را به‌سرعت شروع کند. وقتی حرکت می‌کنید، اکسیژن را به سلول‌های شما می‌رساند. وقتی می‌پیچید، خون را به اندام‌هایتان می‌فرستد و موقعیت‌های وارونه خون را از نیمه پایین بدن به سمت قلب و مغز منتقل می‌کند.

 

 

به دیوار ضربه بزنید (به روشی خوب)

یوگی نیستی؟ هنگامی که مچ پا یا پاهای شما متورم می‌شود، ژست یوگای پا به بالا را امتحان کنید. ویپاریتا کارانی نیز نامیده می‌شود، این یک راه آسان برای ارسال خون به سمت دیگر است. روی زمین یا روی تشک یوگا دراز بکشید و شانه چپ یا راست خود را به دیوار نزدیک کنید. بدن خود را بچرخانید تا بتوانید پاهای خود را بالا بیاورید و پایین خود را به دیوار بچسبانید. برای حفظ تعادل، دست‌های خود را روی زمین دراز کنید.

 

 

آن را پمپ کنید

ایروبیک به معنای “با اکسیژن” است؛ بنابراین وقتی می‌دوید، دوچرخه‌سواری می‌کنید، پیاده‌روی می‌کنید، شنا می‌کنید و تمرینات مشابه انجام می‌دهید، اکسیژن بیشتری دریافت می‌کنید و آن را به عضلات خود منتقل می‌کنید. این کار باعث پمپاژ خون شما می‌شود، قلب شما را قوی‌تر می‌کند و فشارخون شما را کاهش می‌دهد. برای 30 دقیقه، 5 تا 7 روز در هفته، هدف خود را تعیین کنید. در صورت نیاز آن را به تکه‌های کوچک خرد کنید. اگر پیاده روی می‌کنید، بدانید که سرعت‌های متوسط تا شدید – حداقل 3 مایل در ساعت – بهترین فواید سلامتی را ارائه می‌دهد.

 

 

پلیس اسکات

این شکل از تمرینات قدرتی نه‌تنها باعث پمپاژ خون شما می‌شود، بلکه به کاهش قند خون و کمک به کمردرد نیز کمک می‌کند. با باز کردن پاها به‌اندازه عرض شانه و بازوها در پهلو شروع کنید. حالا به‌آرامی از ناحیه باسن و زانو خم شوید، اما پشت خود را صاف نگه دارید، مثل اینکه روی صندلی نشسته‌اید. همان‌طور که به موقعیت شروع باز می‌گردید، بازوهای خود را برای تعادل خم کنید.

 

 

جوراب‌های خود را فشرده کنید

کمد لباس خود را سر کار بگذارید. جوراب‌های فشاری کمی روی پاهای شما فشار می‌آورند تا خون شما برای مدت طولانی آویزان نشود. در عوض، به قلب شما برمی‌گردد. از پزشک خود بپرسید که کدام طول و میزان فشار برای شما بهترین است.

 

 

گیاهان بیشتر و گوشت کمتر بخورید

بیایید با آن روبرو شویم: هیچ نقطه ضعفی برای یک رژیم غذایی متعادل وجود ندارد. میوه و سبزیجات زیاد بخورید. از چربی‌های اشباع شده‌ای که در گوشت قرمز، مرغ، پنیر و سایر منابع حیوانی یافت می‌شود دوری کنید. از نمک زیاد دوری کنید. این به حفظ وزن شما در محدوده سالم و کنترل کلسترول و فشارخون کمک می‌کند – و شریان‌های شما پاک می‌شود.

 

 

بدن خود را مسواک بزنید، نه فقط موهای خود را

خون خود را در جهت درست جارو کنید. یک برس بدن با موهای سفت و صاف بردارید و روی پوست خشک خود ضربه بزنید. از پاهای خود شروع کنید و با استفاده از حرکات طولانی روی پاها و بازوها به سمت بالا حرکت کنید. روی شکم و کمر خود دایره‌هایی ایجاد کنید. مسواک‌زدن خشک نیز از شر خشکی پوست خلاص می‌شود. این کار را هر روز، درست قبل از دوش‌گرفتن انجام دهید.

 

 

جرعه‌جرعه بنوشید یا خیس کنید

این یک راه‌حل موقت است، اما حمام یک راه عالی برای شروع گردش خون است. آب گرم باعث می‌شود رگ‌ها و رگ‌ها کمی بازتر شوند و خون بیشتری از آن عبور کند. آب داغ یا چای نیز این کار را انجام می‌دهد.

 

 

منبع: