دکتر شیرین جوان‌گروه

متخصص بیماری‌های قلب و عروق

چگونه از سلامت قلب خود مطمئن شویم؟

نویسنده: دکتر شیرین جوان‌گروه

اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در print
چگونه از سلامت قلب خود مطمئن شویم؟

چگونه از سلامت قلب خود مطمئن شویم؟

پزشک آزمایش‌های ساده‌ای را انجام می‌دهد تا سرنخ‌هایی در مورد عملکرد تیکر شما به دست آورد. آنها به صدای قلب شما گوش می‌دهند، ضربان قلب شما را می‌گیرند و فشارخون شما را بررسی می‌کنند. ممکن است آزمایش خون هم بدهید.

 

ضربان قلب شما

پزشک نبض شما را برای بررسی ضربان و ریتم قلب شما احساس می‌کند. هر نبض با ضربان قلب مطابقت دارد که خون را از طریق شریان‌های شما پمپ می‌کند.

پی بردن به نبض شما به پزشک کمک می‌کند تا قدرت جریان خون و فشارخون شما را در نواحی مختلف بدن شما قضاوت کند.

با احساس نبض می‌توانید بفهمید که قلب شما چقدر سریع می‌زند و آیا منظم است یا خیر. ضربان قلب شما تعداد دفعاتی است که قلب شما در 1 دقیقه می‌زند.

 

مقالات مرتبط:

 

برای اندازه‌گیری نبض خود به‌تنهایی:

  • یک ساعت با دست‌دوم بگیرید.
  • انگشت اشاره و وسط دست خود را روی مچ داخلی بازوی دیگر، درست زیر پایه شست قرار دهید. شما باید ضربه یا ضربان را روی انگشتان خود احساس کنید.
  • تعداد ضربه‌هایی را که در 10 ثانیه احساس می‌کنید بشمارید.
  • این عدد را در 6 ضرب کنید تا ضربان قلب خود را برای 1 دقیقه بفهمید.

 

علاوه بر بررسی نبض، پزشک می‌تواند با استفاده از گوشی پزشکی، باز و بسته‌شدن دریچه‌های قلب شما را بشنود.

 

 

بررسی فشارخون

فشارخون نیرویی است که خون به دیواره رگ‌های شما وارد می‌شود، زیرا قلب شما آن را به اطراف بدن پمپ می‌کند. دو روش برای اندازه‌گیری آن وجود دارد:

  • فشارخون سیستولیک. این فشاری است که در شریان‌های شما در هنگام فشردگی قلب شما وجود دارد.
  • فشارخون دیاستولیک. این فشار در رگ‌های خونی شما زمانی است که قلب شما آرام است، بین ضربان‌های قلب.

 

فشارخون طبیعی برای یک بزرگسال، زمانی که شما در حالت استراحت هستید، کمتر از 120 روی کمتر از 80 است. 120 فشار سیستولیک است. فشار دیاستولیک 79 است.

فشارخون بالا که فشارخون نیز نامیده می‌شود، فشارخون 130/80 یا بالاتر است.

سال‌ها فشارخون بالا می‌تواند دیواره‌های سرخرگ شما را سفت و باریک کند که جریان خون به قلب شما را مسدود می‌کند. می‌تواند منجر به بیماری قلبی یا حمله قلبی شود.

فشارخون شما بسته به سن، وضعیت قلب، احساسات، فعالیت و داروهایی که مصرف می‌کنید ممکن است بالا یا پایین بیاید. یک عدد بالا به معنای فشارخون بالا نیست. در زمان استراحت باید آن را در زمان‌های مختلف اندازه‌گیری کنید تا اعداد معمولی خود را بدانید.

 

 

آزمایش‌های خون

پزشک ممکن است آزمایش خون را برای بررسی سطوح سدیم، پتاسیم، آلبومین و کراتینین پیشنهاد دهد. سطوح غیرطبیعی می‌تواند نشان‌دهنده مشکلاتی در اندام‌هایی مانند کلیه‌ها و کبد شما باشد که نشانه‌های احتمالی نارسایی قلبی است.

آزمایش خون می‌تواند سطح کلسترول شما را اندازه‌گیری کند، از جمله کلسترول LDL “بد” و کلسترول “خوب” HDL. همچنین می‌تواند به تشخیص سایر بیماری‌ها مانند کم‌خونی یا بیماری تیروئید که می‌تواند بر قلب شما تأثیر بگذارد کمک کند.

 

 

منبع: