دکتر شیرین جوان‌گروه

متخصص بیماری‌های قلب و عروق

تاثیرات منفی نمک بر روی قلب چیست؟

نویسنده: دکتر شیرین جوان‌گروه

اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در print
تاثیرات منفی نمک بر روی قلب چیست؟

تاثیرات منفی نمک بر روی قلب چیست؟

سدیم ماده‌ای معدنی و برای زندگی ضروری است. توسط کلیه‌ها تنظیم می‌شود و به کنترل تعادل مایعات بدن کمک می‌کند. همچنین به ارسال تکانه‌های عصبی کمک می‌کند و بر عملکرد ماهیچه‌ها تأثیر می‌گذارد.

 

 

سدیم چگونه بر قلب تأثیر می‌گذارد؟

هنگامی که در جریان خون شما سدیم اضافی وجود داشته باشد، آب را به داخل رگ‌های خونی شما می‌کشد و مقدار کل (حجم) خون داخل آن‌ها را افزایش می‌دهد. با جریان بیشتر خون در رگ‌های خونی، فشار خون افزایش می‌یابد. مانند این است که منبع آب متصل به شلنگ باغ را زیاد کنید، با افزایش جریان آب به داخل شلنگ، فشار نیز افزایش می‌یابد.

با گذشت زمان، فشار خون بالا ممکن است باعث کشیدگی و یا آسیب دیواره‌های رگ‌های خونی و همچنین تسریع ایجاد پلاک‌هایی شود که می‌توانند جریان خون را مسدود کنند. فشار اضافه‌شده قلب را خسته کرده و مجبور می‌کند تا برای پمپاژ خون در بدن سخت‌تر کار کند. و آب اضافی در بدن می‌تواند منجر به نفخ و افزایش وزن شود.

 

فشارخون بالا به عنوان «قاتل خاموش» شناخته می‌شود زیرا علائم آن همیشه واضح نیست. این یکی از عوامل خطر اصلی بیماری قلبی، قاتل شمارهٔ 1 در سراسر جهان است. انتظار می‌رود 90 درصد از بزرگسالان آمریکایی در طول زندگی خود به فشار خون بالا مبتلا شوند.

 

آیا می‌دانستید اگر به نمک حساسیت داشته باشید، سدیم ممکن است فشار خون شما را بیشتر تحت تأثیر قرار دهد؟ تحقیقات علمی اخیر توضیح می‌دهد که عوامل خاصی ممکن است بر نحوهٔ تغییر فشار خون شما هنگام خوردن نمک تأثیر بگذارند، مانند:

  • سن
  • وزن
  • نژاد/قومیت
  • جنسیت
  • برخی از بیماری‌ها (مانند دیابت یا بیماری مزمن کلیوی)

 

حتی اگر فشارخون بالا نداشته باشید، خوردن سدیم کمتر به کاهش احتمال افزایش فشار خون که با بالا رفتن سن رخ می‌دهد کمک می‌کند. همچنین می‌تواند خطر حملهٔ قلبی، نارسایی قلبی، سکتهٔ مغزی، بیماری کلیوی، پوکی استخوان، سرطان معده و حتی سردرد را کاهش دهد.

 

 

مقالات مرتبط:

 

 

این همه سدیم از کجا می‌آید؟

نمک خوراکی ترکیبی از دو مادهٔ معدنی است، حدود 40٪ سدیم و 60٪ کلرید.

 

در اینجا مقادیر تقریبی سدیم در مقدار معین نمک آمده‌است:

  • یک‌چهارم قاشق چایخوری نمک = 575 میلی‌گرم سدیم
  • نصف قاشق چایخوری نمک = 1150 میلی‌گرم سدیم
  • سه‌چهارم قاشق چایخوری نمک = 1725 میلی‌گرم سدیم
  • 1 قاشق چایخوری نمک = 2300 میلی‌گرم سدیم

 

بیش از 70 درصد سدیم مصرفی ما از غذاهای بسته‌بندی‌شده، آماده و رستورانی تأمین می‌شود. بقیهٔ سدیم رژیم غذایی به‌طور طبیعی در غذا وجود دارد (حدود 15 درصد) یا در حال پختن یا خوردن غذا به آن اضافه می‌شود (حدود 11 درصد). بنابراین حتی اگر هرگز از نمکدان استفاده نکنید، احتمالاً سدیم زیادی دریافت می‌کنید.

 

ازآنجاکه بیشتر سدیمی که می‌خورید پیش از خرید در غذای شما وجود دارد، محدود کردن میزان دریافتی آن دشوار است. اما این حق شماست که میزان سدیمی مصرفی‌تان را انتخاب کنید. یک نظرسنجی AHA نشان داد که حدود سه‌چهارم بزرگسالان در ایالات متحده سدیم کمتری را در غذاهای فراوری‌شده و رستوران ترجیح می‌دهند.

 

در مورد منابع سدیم در رژیم غذایی بیاموزید و مراقب غذاهای رایجی باشید که بیشترین سدیم را به رژیم غذایی اضافه می‌کنند، مانند:

  • پیتزا
  • سوسیس و کالباس
  • ساندویچ
  • پنیر
  • نان
  • کنسروها

 

 

فواید کاهش سدیم چیست؟

مصرف کمتر سدیم خطر ابتلا به فشار خون بالا و نفخ را کاهش می‌دهد و دیگر اثرات نمک زیاد را از بین می‌برد. آیا می‌دانستید که کاهش سدیم در عرضهٔ مواد غذایی می‌تواند باعث صرفه‌جویی در هزینه و نجات جان شود؟

یک تخمین نشان می‌دهد که اگر آمریکایی‌ها به‌طور متوسط ​​1500 میلی‌گرم سدیم در روز مصرف کنند، منجر به کاهش 25.6 درصدی کلی فشارخون و 26.2 میلیارد دلار پس‌انداز در مراقبت‌های بهداشتی می‌شود.

برآورد دیگری پیش‌بینی می‌کند که دستیابی به این هدف، به کاهش مرگ‌ومیر ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی از 500000 به نزدیک به 1.2 میلیون نفر در 10 سال آینده می‌انجامد.

 

 

آیا سدیم واقعاً بد است؟ من تحقیقاتی را دیده‌ام که ارتباط بین سدیم و مشکلات سلامتی را زیر سؤال می‌برد.

علم در این باره روشن است. شواهد قابل‌توجهی، دریافت بیش‌از حد سدیم را با فشارخون بالا که خطر حملهٔ قلبی، سکتهٔ مغزی و نارسایی قلبی را افزایش می‌دهد، مرتبط می‌کند.

در حالی که برخی از تحقیقات جدیدتر ارتباط بین سدیم و مشکلات سلامتی را زیر سؤال می‌برند، اما این ارتباط وجود دارد. تحقیقات جدیدتر مواردی را به بحث گسترده‌تری که در چند سال اخیر در مورد مصرف نمک شکل گرفته‌است می‌افزاید، اما جای شواهد موجود را نمی‌گیرد.

 

 

آیا هنوز شک دارید؟ نگاهی دقیق‌تر به علم بیندازید.

بسیاری از تحقیقاتی که مصرف سدیم و مشکلات سلامتی را زیر سؤال می‌برند، بر داده‌های ناقص تکیه می‌کنند، از جمله اندازه‌گیری‌های نادرست مصرف سدیم و تأکید بیش‌ازحد بر مطالعهٔ افراد بیمار به جای جمعیت عمومی. اغلب، مطالعات با یافته‌های متناقض، طراحی ضعیفی برای بررسی رابطهٔ بین مصرف سدیم و پیامد سلامتی موردنظر دارند. انجمن قلب آمریکا در فوریهٔ 2014 توصیه‌ای علمی را منتشر کرد که در آن مشکلات بسیاری از مطالعاتی که چگونگی ارتباط سدیم با بیماری قلبی را زیر سوال می‌برند، مورد بحث قرار داد.

 

 

منبع: