دکتر شیرین جوان‌گروه

متخصص بیماری‌های قلب و عروق

تأثیرات بیماری قلبی بر بدن چیست؟

نویسنده: دکتر شیرین جوان‌گروه

اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در print
تأثیرات بیماری قلبی بر بدن چیست؟

تأثیرات بیماری قلبی بر بدن چیست؟

بیماری‌های قلبی از گرفتگی رگ‌ها گرفته تا عفونت‌ها، شامل موارد زیادی می‌شوند. بیماری قلبی فقط یک چیز نیست، بلکه مجموعه‌ای از شرایط است که به طرق مختلف بر قلب و بدن  تأثیر می‌گذارد. این موارد منجر به مشکلاتی مانند حملات قلبی و سکته می‌شوند که شایع‌ترین علت مرگ در مردان و زنان در ایالات متحده است.

 

 

 قلب چگونه کار می‌کند

قلب دارای چهار حفره است، دو حفره در بالا به نام دهلیز و دو حفره در پایین به نام بطن. خون غنی از اکسیژن از ریه‌ها به دهلیز چپ، سپس به بطن چپ که خون را به بدن پمپ می‌کند جریان می‌یابد. خون به دهلیز راست و سپس بطن راست باز می‌گردد. بطن راست خون را برای دریافت اکسیژن به ریه‌ها می‌فرستد. چهار دریچه مانند درهای یک طرفه عمل می‌کنند تا خون را در قلب شما هدایت کنند. و این چرخه ادامه می‌یابد مگر اینکه بیماری قلبی داشته باشید.

 

مقالات مرتبط:

بیماری عروق کرونر قلب (CHD)

بیماری عروق کرونر شایع‌ترین نوع بیماری قلبی در ایالات متحده است که در صورت ابتلا به آن، ماده‌ای مومی شکل به نام پلاک در رگ‌های قلب شما ایجاد می‌شود. در ابتدا متوجه وجود آن نخواهید شد، اما با گذشت زمان، مانند گرفتگی در لوله، شریان‌های شما را تنگ می‌کند. این جریان خون به عضلهٔ قلب شما را محدود می‌کند.

 

 

اثرات بیماری عروق کرونر

با جریان خون کمتر، قلب شما اکسیژن مورد نیاز خود را دریافت نمی‌کند و این می‌تواند باعث درد قفسهٔ سینه شود که به آن آنژین صدری گفته می‌شود، به‌ویژه زمانی که ورزش می‌کنید یا کار سنگین انجام می‌دهید. همچنین می‌تواند بر میزان پمپاژ قلب شما تأثیر بگذارد و بقیهٔ بدن را نیز با کمبود اکسیژن مواجه کند. بدون اکسیژن، سلول‌های شما آن‌طور که باید کار نمی‌کنند، و ممکن است دچار تنگی نفس یا احساس خستگی بیش‌از حد معمول شوید. اگر پلاک شکسته شود و شریان را به‌طور کامل مسدود کند، دچار حملهٔ قلبی می‌شوید.

 

 

تقاوت بیماری عروق کرونر در زنان و مردان

بیماری عروق کرونر ممکن است زنان و مردان را به‌طور متفاوتی تحت تأثیر قرار دهد. مردان بیشتر در معرض درد شدید قفسهٔ سینه هستند. زنان ممکن است در قفسهٔ سینه دچار سفتی یا فشار شوند، اما همچنین ممکن است فقط احساس ناراحتی کنند، مانند زمانی که غذای درستی نخورده‌اند. احتمال اینکه زنان خسته شوند و تنگی نفس و حالت تهوع داشته باشند بیشتر است. این تفاوت‌ها ممکن است به این دلیل باشد که در زنان، انسداد اغلب در شریان‌های کوچک‌تر قلب ایجاد می‌شود.

 

 

بیماری دریچهٔ قلب

دریچه‌هایی که خون را در قلب به حرکت درمی‌آورند، دریچه‌هایی هستند که با هر ضربان قلب باز و بسته می‌شوند. این چیزی است که صدای بوم بوم را در قلب شما ایجاد می‌کند. سه مشکل مختلف می‌تواند بر دریچه‌های قلب تأثیر بگذارد:

  • آترزی: هیچ منفذی در دریچه وجود ندارد، بنابراین خون نمی‌تواند جریان یابد.
  • جریان برگشتی: دریچه به خون اجازه می‌دهد تا به جای جلو رفتن به عقب برود.
  • تنگی: فلپ‌ها ضخیم یا سفت می‌شوند یا به هم می‌پیوندند و خون کمتری از آن‌ها عبور می‌کند.

 

 

اثرات بیماری دریچهٔ قلب

برخی از افراد برای سال‌ها هیچ نشانه‌ای ندارند، در حالی که در برخی دیگر علائم به‌طور ناگهانی بروز می‌کند. در هر صورت، علائم اغلب بدتر می‌شوند. علامت اصلی صدای غیرطبیعی قلب است، صدای زوزه یا چرخش بین ضربان‌های قلب. مشکلات دریچه ممکن است باعث شوند قلب شما سخت‌تر کار کند و در جریان خون مشکلاتی به وجود آید، بنابراین ممکن است:

  • بیشتر از حد معمول خسته شوید.
  • تنگی نفس داشته باشید.
  • در پاها، مچ پا یا شکم ورم داشته باشید (اگر بدن نتواند خون را آن‌طور که باید به قلب بازگرداند).

 

 

آریتمی

ممکن است این احساس را داشته باشید که قلب شما می‌لرزد یا  هری می‌ریزد. این به دلیل تغییر در ریتم قلب ( آریتمی) ایجاد می‌شود و معمولاً بی‌ضرر است. ضربان قلب شما با انفجارهای کوتاه الکتریکی کنترل می‌شود و تغییر جزئی در این انفجارها معمولاً مشکلی ایجاد نمی‌کند. اما آریتمی حادتر می‌تواند قلب را از انجام وظایف خود آن‌طور که باید، باز دارد و مشکلات جدی ایجاد کند.

 

 

وقتی قلب ریتمش را از دست می‌دهد

اگر آن انفجارهای الکتریکی واقعاً از مسیر خارج شوند، آن را احساس می‌کنید، ممکن است قلب شما کندتر از حد معمول شروع به تپیدن کند یا تندتر بزند. این بدان معناست که اندام‌ها و ماهیچه‌های شما ممکن است اکسیژن کافی دریافت نکنند، احتمال دارد درد قفسهٔ سینه و احساس سبکی سر داشته باشید و حتی ممکن است غش کنید. اگر ریتم کاملاً از بین برود، قلب شما مانند ژلاتین می‌شود: می‌لرزد و اصلاً نمی‌تواند پمپاژ کند. این فیبریلاسیون نامیده می‌شود و می‌تواند تهدیدکنندهٔ زندگی باشد.

 

 

کاردیومیوپاتی

کاردیومیوپاتی گروهی از بیماری‌هاست که عضلهٔ قلب را ضخیم، سفت یا بزرگ‌تر از حد معمول می‌کند. با گذشت زمان، قلب ضعیف‌تر شده و پمپاژ خون و حفظ ریتم منظم برای آن سخت‌تر می‌شود. شایع‌ترین نوع آن کاردیومیوپاتی متسع نامیده می‌شود و در بطن چپ رخ می‌دهد. با بدتر شدن بیماری، بطن نمی‌تواند خون را به‌خوبی پمپاژ کند و خون شروع به جمع شدن در قلب می‌کند.

 

 

اثرات کاردیومیوپاتی

با ضخیم شدن عضلهٔ قلب، ممکن است جریان خون محدود شود؛ بنابراین در نهایت با کمبود اکسیژن مواجه می‌شوید که می‌تواند باعث مشکلاتی مانند سرگیجه، غش و تنگی نفس شود. ممکن است ریتم قلب نیز تغییر کند و قلب بلرزد، تند بزند یا شروع به تپیدن کند. کلیه‌ها ممکن است با نگه داشتن آب و نمک بیشتر از حد معمول به مقادیر کمتر خون واکنش نشان دهند و این می‌تواند منجر به تورم در مچ پا، پاها و اندام‌ها شود.

 

 

عفونت‌های قلبی

مانند سایر قسمت‌های بدن، در قلب نیز میکروب‌هایی مانند باکتری‌ها یا ویروس‌ها می‌توانند باعث عفونت شوند و این یک نوع بیماری قلبی محسوب می‌شود. گاهی اوقات، عفونت‌ها به‌آرامی بروز می‌کنند، گاهی به‌سرعت. برخی خودبه‌خود از بین می‌روند، در حالی که برخی دیگر در صورت عدم درمان می‌توانند تهدیدکنندهٔ زندگی باشند.

 

 

علائم عفونت قلب

این علائم به محل عفونت بستگی دارد. اگر عفونت در کیسهٔ اطراف قلب شما باشد، ممکن است تورمی داشته باشید که باعث درد قفسهٔ سینه می‌شود. اگر دریچهٔ قلبتان که تعویض شده‌است، عفونی شود، میکروب‌ها می‌توانند در اطراف آن ناحیه تجمع کرده و جدا شوند و مشکلاتی را در سایر اعضای بدن ایجاد کنند. ممکن است متوجه علائمی شوید که با ابتلا به انواع دیگر عفونت‌ها بروز می‌یابند و اثرات فشار را بر قلب خود احساس کنید، مانند:

  • تغییرات در ریتم قلب
  • تب
  • تنگی نفس
  • خستگی

 

 

نقایص مادرزادی قلب

این‌ها نقایص قلبی‌ای هستند که با آن‌ها متولد شده‌اید و بر نحوهٔ جریان خون در قلب شما تأثیر می‌گذارند. این نقایص زمانی اتفاق می‌افتند که پیش از تولد شما دیواره‌ها، دریچه‌ها یا رگ‌های خونی به‌درستی رشد نمی‌کنند. برخی از مشکلات، مانند سوراخ در محفظهٔ قلب، به آسانی برطرف می‌شوند یا اصلاً نیازی به درمان ندارند. برخی دیگر، مانند نبود یک دریچه، ممکن است نیاز به مراقبت طولانی‌مدت داشته باشند.

 

 

چگونه نقایص قلبی بر بدن شما تأثیر می‌گذارد

آن‌ها معمولاً باعث درد نمی‌شوند، اما بدون جریان خون منظم، بدن شما اکسیژن مورد نیاز خود را دریافت نمی‌کند. این ممکن است منجر به آبی شدن پوست، تنگی نفس و احساس خستگی شود. نقص‌ها اغلب باعث می‌شوند قلب سخت‌تر کار کند، که می‌تواند باعث نارسایی قلبی شود، زمانی که قلب شما آن‌قدر ضعیف است که نمی‌تواند خون را آن‌طور که باید پمپاژ کند. این ممکن است باعث مشکلاتی مانند آریتمی، مشکل در تنفس و آب آوردن ریه شود.

 

 

منبع: