دکتر شیرین جوان‌گروه

متخصص بیماری‌های قلب و عروق

آیا ورزش کردن بر فشارخون تأثیر می‌گذارد؟

نویسنده: دکتر شیرین جوان‌گروه

اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در print
آیا ورزش کردن بر فشارخون تأثیر می‌گذارد؟

آیا ورزش کردن بر فشارخون تأثیر می‌گذارد؟

حین ورزش، فشارخون شما (همراه با نبض) بالا می‌رود تا جریان خون اضافی موردنیاز عضلات در حال ورزش را تأمین کند. در غیر این صورت، ورزش منظم فشارخون شما را در طول روز کاهش می‌دهد.

ورزش منظم افزون بر کاهش فشارخون، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، بسیاری از انواع سرطان (از جمله سرطان سینه و رودهٔ بزرگ)، دیابت، چاقی، نارسایی کلیه، پوکی استخوان و سنگ کیسهٔ صفرا را کاهش می‌دهد و همچنین از توانایی شما برای تفکر محافظت می‌کند، خلق‌وخوی شما را بهبود می‌بخشد و عمر شما را نیز طولانی می‌کند. هیچ قرصی هنوز اختراع نشده است که تمام این فواید سلامتی را به شما بدهد و قرص‌ها هزینه دارند، درحالی‌که می‌توانید رایگان ورزش کنید.

 

مقالات مرتبط:

 

آیا همهٔ انواع ورزش فشارخون شما را کاهش می‌دهد؟

در جولای 2023، مجلهٔ British Journal of Sports Medicine تجزیه و تحلیلی را از نزدیک به 300 کارآزمایی تصادفی با بیش از 15000 نفر منتشر کرد. در این کارآزمایی‌ها یا افراد به مدت حداقل دو هفته شکل خاصی از ورزش منظم را انجام دادند یا بدون ورزش سپری کردند. چندین نوع تمرین مورد ارزیابی قرار گرفت: تمرین ورزشی هوازی (نوعی که اغلب موردمطالعه و توصیه می‌شود)، تمرین تناوبی با شدت بالا، تمرین مقاومتی پویا، تمرین ورزشی ایزومتریک، و تمرین ترکیبی (هوازی به‌علاوه یکی از انواع دیگر تمرین).

  • تمرین تناوبی با شدت بالا یک نوعِ نسبتاً جدید از ورزش است که محبوبیت دارد؛ زیرا زمان کمتری می‌برد و ممکن است مزایایی قابل‌مقایسه با تمرینات هوازی شدیدتر داشته باشد. این شامل چرخه‌های مکرر تمرین کوتاه‌مدت (یک‌دقیقه‌ای) با شدت بالا و به دنبال آن تمرینات مختصر با شدت کم است.
  • تمرینات مقاومتی پویا نوعی تمرین قدرتی است که شامل حرکات ماهیچه‌ها و مفاصل، مانند شنا، اسکات کم‌عمق یا وزنه‌برداری است.
  • تمرینات ایزومتریک، تمرینات قدرتی هستند که در آن گروه‌های عضلانی خاصی بدون حرکت عضلات و مفاصل، مانند نشستن روی دیوار یا پلانک کشیده، سفت می‌شوند.

 

خبر خوب این است که هر یک از این نوع ورزش‌ها به‌وضوح در کاهش فشارخون در حالت استراحت مؤثر هستند. ازآنجاکه هیچ یک از مطالعات یک نوع ورزش را با نوع دیگر مقایسه نکردند، اما در عوض یک نوع خاص از ورزش را با ورزش‌نکردن مقایسه کردند، نمی‌توانیم مطمئن باشیم که کدام نوع ورزش برای کاهش فشارخون بهترین است. به‌ویژه اگر بالای 50 سال سن دارید و زیاد ورزش نکرده‌اید، بهتر است پیش از شروع یک برنامهٔ ورزشی منظم با پزشک خود مشورت کنید، زیرا برخی از انواع ورزش ممکن است برای شما مناسب نباشند. اما انتخاب یکی از آن‌ها بهترین کاری است که می‌توانید برای سلامتی خود انجام دهید.

 

 

منبع: