آنوریسم آئورت چیست؟

آنوریسم آئورت چیست؟

قلب شما مهم‌ترین عضله بدن شماست. در طول زندگی شما به‌اندازه کافی خون پمپاژ می‌کند تا حدود سه ابر نفتکش را پر کند.

آئورت بزرگ‌ترین رگ خونی بدن است. اگرچه آئورت شما اسب کاری سخت و بادوام است، اما گاهی اوقات دیواره‌های آن می‌تواند ضعیف شده و در آنوریسم آئورت برآمده شود. این می‌تواند باعث نشتی شود که خون به بدن شما می‌ریزد.

برخی از آنوریسم‌های آئورت می‌ترکند، برخی نه. برخی دیگر جریان خون را از اندام‌ها و بافت‌های شما دور می‌کنند و باعث مشکلاتی مانند حمله قلبی، آسیب کلیوی، سکته مغزی و حتی مرگ می‌شوند.

انواع آنوریسم آئورت

دو محل آنوریسم آئورت وجود دارد. یکی، در قفسه سینه، آنوریسم آئورت قفسه سینه است. دیگری در شکم است و آنوریسم آئورت شکمی نامیده می‌شود.

آنوریسم آئورت توراسیک. ژن‌ها در شانس شما برای داشتن آنوریسم آئورت در قفسه سینه نقش دارند. شرایطی که افراد می‌توانند با آن متولد شوند و می‌توانند آئورت را تحت‌تأثیر قرار دهند عبارت‌اند از دریچه آئورت دولختی، سندرم مارفان و سندرم لویز – دیتز.

سایر دلایل آنوریسم قفسه سینه ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• فشارخون بالا
  • تجمع پلاک در شریان‌ها (آترواسکلروز)
  • کلسترول بالا
  • آسیب تروماتیک ناگهانی

ممکن است ندانید که آنوریسم آئورت قفسه سینه دارید؛ زیرا علائم اغلب تا زمانی که آنوریسم بزرگ شود یا ترکیده نشود ظاهر نمی‌شود. اما همان‌طور که رشد می‌کند، ممکن است متوجه برخی از علائم شوید، از جمله:

• درد سینه یا کمر
  • مشکل در تنفس یا بلع
  • سرفه‌کردن
  • گرفتگی صدا

پزشک شما اغلب می‌تواند آنوریسم آئورت قفسه سینه را با آزمایشاتی مانند اشعه ایکس، اکوکاردیوگرام، سی‌تی‌اسکن یا سونوگرافی تشخیص دهد. همچنین اغلب به‌صورت سالانه برای ارزیابی رشد نظارت می‌شود.

غربالگری‌های معمول، به‌ویژه برای شرایط ژنتیکی خاص، می‌تواند به پزشک شما کمک کند تا دریابید که آیا شانس شما بیشتر است یا خیر. اگر چنین باشند، ممکن است داروهایی برای کاهش کلسترول و کاهش فشارخون شما تجویز کنند.

اگر آنوریسم شما به یک مشکل بزرگ تبدیل شود یا به‌سرعت در اندازه‌بزرگ شود، ممکن است به جراحی نیاز داشته باشید. پزشک بخش آسیب‌دیده آئورت را با یک لوله مصنوعی جایگزین می‌کند. هنگامی که پیوند در جای خود قرار گرفت، آن بخش از آئورت را قوی‌تر می‌کند.

آنوریسم آئورت شکمی. این می‌تواند در بخشی از آئورت که از شکم شما عبور می‌کند اتفاق بیفتد. معمولاً هیچ علامتی وجود ندارد که به شما هشدار دهد که چیزی اشتباه است. بااین‌حال، ممکن است داشته باشید:

• کمردرد
  • درد عمیق در کنار شکم شما
  • احساس تپش در نزدیکی ناف شما

اگر آنوریسم پاره شود، ممکن است در معده خود احساس ناراحتی کنید یا ناگهان درد شدیدی در کمر یا شکم ایجاد کنید. ممکن است استفراغ کنید، عرق کنید یا احساس سرگیجه کنید.

پزشکان واقعاً نمی‌دانند چه چیزی باعث آنوریسم آئورت شکمی می‌شود، اگرچه آنها گمان می‌کنند که چند چیز ممکن است نقش داشته باشند:

• سخت‌شدن رگ‌ها که پزشکان به آن تصلب شرایین نیز می‌گویند
  • سیگارکشیدن
  • فشارخون بالا
  • استعداد ژنتیکی

پزشکان همچنین بر این باورند که اگر به خود آسیب برسانید، عفونت داشته باشید یا اگر رگ‌های خونی شما ملتهب شوند، خطرات افزایش می‌یابد. ژنتیک نیز نقش دارد.

اگر پزشک تشخیص دهد که شما آنوریسم شکمی دارید، احتمال لخته‌شدن خون وجود دارد. لخته‌های کوچک می‌توانند در ناحیه آنوریسم ایجاد شوند، شکسته شوند و به پاها، کلیه‌ها یا سایر اندام‌ها سرازیر شوند.

تشخیص و درمان

مانند آنوریسم آئورت قفسه سینه، پزشک شما گاهی اوقات می‌تواند آنوریسم آئورت شکمی را در طول یک معاینه معمول تشخیص دهد. آنها ممکن است غربالگری سونوگرافی را نیز پیشنهاد کنند، به‌خصوص اگر شما مردی بین 65 تا 75 سال هستید که تابه‌حال سیگار کشیده‌اید، یا فکر می‌کنند شانس شما برای ابتلا به آنوریسم آئورت زیاد است. سی‌تی‌اسکن یا ام‌آرآی نیز ممکن است لازم باشد و توسط پزشک شما تجویز شود.

اگر برآمدگی پیدا کردند و کوچک بود، ممکن است بخواهند آن را زیر نظر داشته باشند تا مطمئن شوند که بزرگ‌تر نمی‌شود و بعداً مشکل‌ساز نمی‌شود. اگر آنوریسم بزرگ باشد، بسته به محل آن ممکن است به جراحی یا استنت‌گذاری برای درمان آن نیاز داشته باشید.