دکتر شیرین جوان‌گروه

متخصص بیماری‌های قلب و عروق

در هنگام سکته قلبی چه اتفاقی می‌افتد؟

نویسنده: دکتر شیرین جوان‌گروه

اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در print
در هنگام سکته قلبی چه اتفاقی می‌افتد؟

در هنگام سکته قلبی چه اتفاقی می‌افتد؟

در هنگام سکته قلبی، جریان خون به عضلهٔ قلب مسدود می‌شود. این بیشتر به دلیل بیماری عروق کرونر است.

پس از درمان سکته قلبی در بیمارستان، ممکن است فکر کنید که مشکل برطرف و سکتهٔ قلبی تمام شده‌است. بااین‌حال سکته قلبی معمولاً نشانهٔ مشکلی اساسی در سلامت قلب، مانند بیماری عروق کرونر (CAD) است.

 

 

بیماری عروق کرونر چیست؟

بیشتر حملات قلبی ناشی از بیماری عروق کرونر (که آترواسکلروز نیز نامیده می‌شود) است. این بیماری زمانی ایجاد می‌شود که رگه‌های چربی (پلاک) به‌تدریج در شریان‌های کرونری جمع می‌شوند. این‌ها شریان‌هایی‌اند که خون اکسیژن‌دار را به عضلهٔ قلب می‌رسانند. تجمع رگه‌های چربی باعث باریک و سفت شدن عروق کرونر در طول زمان می‌شود.

با باریک شدن عروق کرونر، رسیدن خون اکسیژن‌دار به عضلهٔ قلب دشوارتر می‌شود و گاهی اوقات باعث درد و ناراحتی‌ای می‌شود که به آن آنژین می‌گویند.

اگر تکه‌ای پلاک جدا شود، ممکن است باعث ایجاد لختهٔ خون و انسداد شریان کرونر شود و جریان خون بخشی از عضلهٔ قلب را قطع کند که این باعث سکته قلبی می‌شود.

علائم سکته قلبی که در طول حمله احساس می‌کنید به دلیل کمبود اکسیژن در عضلهٔ قلب است. کمبود اکسیژن از ضربان عادی قلب جلوگیری می‌کند.

 

مقالات مرتبط:

 

علل بیماری عروق کرونر

وقتی جوان هستید، عروق کرونر معمولاً دیواره‌های سالم و صافی دارند. با افزایش سن، پوشش داخلی عروق کرونر تحت‌تأثیر عوامل خطری مانند سموم ناشی از دود سیگار، آسیب مکانیکی به دلیل فشارخون، کلسترول یا قند خون بالا که ناشی از رژیم غذایی سرشار از چربی‌های اشباع و قند و ورزش نکردن است، قرار می‌گیرد. این آسیب‌ها زنجیره‌ای از رویدادها را آغاز می‌کنند که منجر به ایجاد رگه‌های چربی در شریان‌های کرونر می‌شود.

عوامل مختلفی وجود دارد که احتمال ابتلا به بیماری عروق کرونر را افزایش می‌دهند. برخی از این عوامل خطر که غیرقابل‌تغییر هستند عبارت‌اند از سن، قومیت، جنسیت، سابقهٔ شخصی یا خانوادگی سکته قلبی یا سکته مغزی.

عوامل خطر دیگر مانند سیگارکشیدن، کلسترول بالا، قند خون بالا (دیابت)، فشارخون بالا، اضافه‌وزن، نداشتن تحرک بدنی و تغذیه، سلامت روان و رفاه نامناسب قابل تغییر هستند.

می‌توانید برای مدیریت بهتر بیماری عروق کرونر و کمک به کاهش خطر ابتلا به سکتهٔ قلبی دیگر اقدامات متفاوتی را انجام دهید.

 

 

آیا ممکن است یک سکتهٔ قلبی دیگر داشته باشم؟

پس از یک سکتهٔ قلبی، در خطر ابتلا به سکته قلبی دیگر قرار دارید. بسیاری از مردم سکته قلبی بعدی خود را تشخیص نمی‌دهند، زیرا ممکن است با سکتهٔ اول متفاوت باشد.

اگر فکر می‌کنید ممکن است دچار سکتهٔ قلبی شده باشید و سابقهٔ سکته نیز دارید:

  • توقف کرده و استراحت کنید. به فرد دیگری بگویید چه احساسی دارید.
  • اگر داروی آنژین مصرف می‌کنید و علائم در عرض 10 دقیقه برطرف نشده یا شدید یا بدتر شدند، با ۱۱۵ تماس گرفته و آمبولانس بخواهید. اگر از شما بخواهند و و آسپرین در دسترس باشد، یکی مصرف کنید.

 

 

منبع: