دکتر شیرین جوان‌گروه

متخصص بیماری‌های قلب و عروق

اثرات ارتباط اجتماعی برای قلب چیست؟

نویسنده: دکتر شیرین جوان‌گروه

اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در print

ما تأثیر ارتباط اجتماعی بر رفاه خود را بررسی می‌کنیم و پنج راه آسان برای تقویت روابط اجتماعی شما را به اشتراک می‌گذاریم – آسان‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنید!

طبق آخرین تحقیقات، افراد با ارتباط اجتماعی شادتر و سالم‌تر هستند. در طول چند سال گذشته، ما از نظر اجتماعی از خانواده‌ها، دوستان و جوامع خود فاصله گرفته و منزوی شده‌ایم، بنابراین چه تأثیری بر رفاه ما داشته است؟

 

 

ارتباط اجتماعی چیست؟

ارتباط اجتماعی تجربه احساس نزدیکی و داشتن حس تعلق به دیگران است. مهم نیست سن، جنسیت یا فرهنگ شما، ارتباطات اجتماعی یک نیاز اساسی انسان است. روابط مثبت و معنی‌دار باعث می‌شود احساس شادی، ارتباط و امنیت داشته باشیم

 

 

چگونه احساس ارتباط می‌کنیم؟

زمانی که در زندگی روزمره خود با مردم ارتباط برقرار می‌کنیم، چه حضوری، چه از طریق تلفن یا آنلاین، احساس می‌کنیم با آنها ارتباط برقرار می‌کنیم. این ممکن است شامل تعامل با خانواده، دوستان، همکارها، همسایگان یا هر شخص دیگری باشد که به طور مرتب در جامعه خود با او درگیر هستید.

 

 

چرا ارتباط اجتماعی مهم است؟

همه‌گیری کووید-19 نشان داد که چگونه فقدان ارتباط اجتماعی باعث می‌شود بسیاری از ما احساس استرس، انزوا و تنهایی کنیم.

داشتن روابط اجتماعی مثبت فقط به ما احساس خوبی نمی‌دهد. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد ارتباطات اجتماعی قوی‌تر می‌تواند تأثیر مثبتی بر سلامت روانی، عاطفی و جسمانی ما بگذارد، از جمله:

  • سطوح پایین‌تر از اضطراب و افسردگی
  • عزت‌نفس بالاتر
  • همدلی بیشتر برای دیگران
  • تقویت ایمنی
  • کاهش خطر ابتلا به زوال عقل با افزایش سن
  • افزایش طول عمر

 

 

ارتباط اجتماعی چگونه بر سلامت قلب تأثیر می‌گذارد؟

بسیاری از مزایای ارتباط اجتماعی ماندن بر سلامت قلب ما نیز تأثیر می‌گذارد. به‌عنوان‌مثال، کاهش سطح اضطراب، افسردگی یا بیماری شدید روانی به معنای کاهش خطر بیماری قلبی است.

همچنین رابطه‌ای بین تنهایی و سلامت قلب ما وجود دارد، شواهد نشان می‌دهد که تنهایی با افزایش 27 درصدی خطر بیماری قلبی در افراد بالای 50 سال مرتبط است. می‌تواند آن را در هر سن و مرحله زندگی تجربه کند.

 

 

پنج راه آسان برای ارتباط بیشتر

ازآنجاکه ما دوباره به حالت عادی در زندگی خود می‌یابیم، اکنون زمان آن است که ارتباط را در اولویت قرار دهیم. این می‌تواند به‌سادگی خوردن یک قهوه با یک همکار، تماس با دوستی که مدتی است با او صحبت نکرده‌اید یا گپ‌زدن بر فراز حصار با همسایه خود باشد. ارزش این تعاملات ساده را دست‌کم نگیرید؛ زیرا به طور جمعی فنجان شما را پر می‌کنند و از سلامت و تندرستی شما حمایت می‌کنند.

 

۱. با شبکه خود تماس بگیرید

گاهی اوقات سخت‌ترین قسمت برداشتن تلفن یا ارسال پیام برای تماس با یکی از اعضای خانواده یا دوست است، به‌خصوص اگر کسی باشد که مدتی است با او صحبت نکرده‌اید.

سعی کنید یک مسابقه را با پیاده‌روی یا زمان در خارج از منزل همراه کنید؛ زیرا این نیز بر سلامت و تندرستی شما تأثیر مثبت خواهد گذاشت.

ممکن است افرادی را در شبکه خود بشناسید که تغییراتی را در زندگی خود تجربه کرده‌اند (مانند بازنشستگی، ازدست‌دادن شغل یا تبدیل‌شدن به یک والدین جدید). این افراد بیشتر در معرض خطر تنهایی هستند و احتمالاً از ارتباط استقبال می‌کنند

 

۲. به دنبال فرصت‌ها باشید

یکی از راه‌های ایجاد ارتباط جدید با دیگران، یافتن یک علاقه مشترک است. بسیاری از گروه‌ها و شبکه‌ها در طول همه‌گیری کووید آسیب دیدند؛ اما شروع به بازسازی می‌کنند.

 

در اینجا چند ایده وجود دارد:

  • بررسی کنید که در مرکز اجتماعی محلی، کلیسا، کتابخانه یا مرکز تفریحی شما چه خبر است – ممکن است از آنچه در دسترس است شگفت‌زده شوید.
  • یک ورزش، فعالیت یا سرگرمی جدید را امتحان کنید.
  • به یک کلاس، کارگاه یا گروه اجتماعی بپیوندید.
  • یک گروه پیاده‌روی پیدا کنید.
  • از بازار غذا یا لباس محلی خود دیدن کنید.

 

۳. از حالت آنلاین به حضوری تغییر دهید

اگرچه بودن در خانه راحت است و مزایای خود را دارد، اما ارتباط حضوری مزایای قابل‌توجهی دارد.

 

در اینجا چند ایده وجود دارد:

  • به‌جای تماس تلفنی یا ویدیویی، یک تماس رودررو سازماندهی کنید.
  • به‌جای خرید آنلاین از فروشگاه دیدن کنید.
  • به‌جای سفارش غذای آماده، برای کسی غذا بپزید.
  • برخی از روزها در خانه و روزهای دیگر در اداره کار کنید.
  • مانند همه چیز، یافتن تعادل بین فعالیت‌های آنلاین و حضوری که برای شما مفید است ضروری است.

 

۴. با غذا ارتباط برقرار کنید

غذا بسیار بیشتر از مواد مغذی است که برای بدن ما فراهم می‌کند. این یک کاتالیزور برای گرد هم آوردن مردم برای به اشتراک گذاشتن، جشن‌گرفتن و ارتباط است. ما همچنین وقتی با دیگران غذا می‌خوریم، تمایل داریم بهتر غذا بخوریم. 7،8 این می‌تواند به سادگی دعوت کردن شخصی برای صرف غذا، داشتن یک پیک نیک در پارک یا به اشتراک گذاشتن غذا یا محصولات اضافی با همسایه باشد.

 

۵. از رسانه‌های اجتماعی به صورت مثبت استفاده کنید

رسانه‌های اجتماعی می‌توانند ابزاری عالی برای برقراری ارتباط با دیگران باشند – تا زمانی که به طور مثبت از آن استفاده شود.

هنگامی که رسانه‌های اجتماعی برای حمایت اجتماعی و ارتباط استفاده می‌شود، با سطوح پایین‌تری از افسردگی و اضطراب همراه است.5 با این حال، تعاملات منفی با رسانه‌های اجتماعی، مانند استفاده طولانی مدت و مقایسه‌های اجتماعی، با سطوح بالاتر افسردگی و اضطراب مرتبط است.

یکی از راه‌هایی که می‌توانید از رسانه‌های اجتماعی برای اتصال استفاده کنید، پیوستن به یک گروه پشتیبانی محلی یا صفحه جامعه محلی خود است. این یک راه عالی برای ارتباط با آنچه در جامعه شما اتفاق می‌افتد است.

 

 

از “مناطق آبی” چه می‌توانیم بیاموزیم؟

پنج مکان در سراسر جهان وجود دارد که “مناطق آبی” نامیده می‌شوند. اینها عبارت‌اند از: ایکاریا (یونان)، ساردینیا (ایتالیا)، اوکیناوا (ژاپن)، لوما لیندا (کالیفرنیا، ایالات متحده آمریکا) و نیکویا (کاستاریکا). افرادی که در این مکان‌ها زندگی می‌کنند 10 برابر بیشتر از جمعیت عادی به 100 سال سن می‌رسند

همه این جمعیت‌ها سبک زندگی نسبتاً سالمی دارند، اما شبکه‌های معنوی، خانوادگی و اجتماعی خوبی نیز دارند که احتمالاً به سلامت و طول عمر کمک می‌کند.

 

 

پیداکردن آنچه برای شما کار می‌کند

ارتباطات اجتماعی فقط به تعداد روابط و تماس‌های شما مربوط نمی‌شود. کیفیت اغلب مهم‌ترین عامل برای رفاه ماست. همه رویکردهای برقراری ارتباط با مردم برای همه کارساز نیستند، بنابراین روش متفاوتی را امتحان کنید تا ببینید چه چیزی برای شما مفید است. در پایان روز، وقتی با افرادی که به ما احساس ارزشمندی می‌کنند وقت می‌گذرانیم، نه‌تنها احساس تعلق داریم، بلکه از مزایای سلامتی و تندرستی نیز بهره‌مندیم.

 

 

منبع: