لوپوس و بیماری قلبی چه ارتباطی دارند؟

لوپوس و بیماری قلبی چه ارتباطی دارند؟

لوپوس، یک بیماری خودایمنی که در آن بدن به بافت سالم خود حمله می‌کند، افراد را به طرق مختلف تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. التهاب دردناک و مضری که ایجاد می‌کند نه‌تنها در خارج، روی پوست، بلکه در اندام‌هایی مانند کلیه‌ها و ریه‌ها نیز رخ می‌دهد.

در درازمدت، لوپوس خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی (CVD) را نیز افزایش می‌دهد، گروهی از شرایط که بر قلب و عروق خونی شما تأثیر می‌گذارد. CVD علت اصلی مرگ در افراد مبتلا به لوپوس اریتماتوز سیستمیک (SLE)، شایع‌ترین نوع لوپوس است.

ارتباط بین لوپوس و بیماری قلبی چیست؟

التهابی که با روشن‌شدن سیستم ایمنی بدن شما ایجاد می‌شود، می‌تواند به پوشش داخلی نازک رگ‌های خونی شما که به آن اندوتلیوم معروف است آسیب برساند. این می‌تواند باعث شود که CVD در زندگی زودتر از حد معمول شروع شود. این امر به‌ویژه در مورد زنان جوان مبتلا به لوپوس صادق است که 50 برابر بیشتر از زنان در همان گروه سنی بدون SLE در معرض حمله قلبی هستند.

استروئیدهای مورداستفاده برای درمان لوپوس همچنین می‌توانند به‌سلامت قلب شما آسیب بزنند؛ زیرا ممکن است منجر به فشارخون بالا، کلسترول بالا و دیابت شوند. این شرایط خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش می‌دهد که وقتی دوزهای بالاتر مصرف می‌کنید و زمان بیشتری را صرف داروهای استروئیدی می‌کنید، افزایش می‌یابد.

خطرات چیست؟

خطر بیماری قلبی در افراد مبتلا به لوپوس بسیار بیشتر از افراد بدون آن است. بیش از نیمی از بیماران مبتلا به SLE به بیماری‌های قلبی عروقی مرتبط با لوپوس مبتلا می‌شوند. این شامل:

• آترواسکلروز: این شایع‌ترین نوع CVD در افراد مبتلا به لوپوس است. زمانی اتفاق می‌افتد که کلسترول و سایر مواد در شریان‌های شما جمع می‌شوند. در نهایت، این تجمع – به نام پلاک – جریان خون را به قلب، مغز، پاها/پاها و سایر قسمت‌های بدن شما محدود می‌کند.
  • التهاب قلب: وقتی التهاب پریکارد یا کیسه اطراف قلب شما را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد، پریکاردیت نامیده می‌شود. حدود 1 نفر از هر 4 نفر مبتلا به SLE را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. هنگامی که علائم لوپوس شما تشدید می‌شود، ممکن است به‌خصوص احتمال ابتلا به پریکاردیت را داشته باشید. التهاب همچنین می‌تواند به دیواره‌ها و دریچه‌های قلب، وضعیتی به نام اندوکاردیت، و عضله قلب که به‌عنوان میوکاردیت شناخته می‌شود، ضربه بزند.
  • واسکولیت: این التهاب در رگ‌های خونی شما جریان طبیعی خون را به برخی از اندام‌ها متوقف می‌کند.
  • فشارخون بالا (فشارخون بالا): حدود نیمی از افراد مبتلا به لوپوس را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و خطر نارسایی قلبی و حمله قلبی را افزایش می‌دهد.
  • سندرم آنتی‌بادی آنتی فسفولیپید (APS): APS می‌تواند باعث ایجاد لخته در عروق خونی به مغز، قلب یا ریه شود. این لخته‌ها می‌توانند باعث حمله قلبی و سکته مغزی شوند.
  • مشکلات رگ‌های خونی زیر پوست: این مشکلات شامل شرایطی مانند پدیده رینود، لایدو رتیکولاریس و اریتم کف دست است که می‌تواند ظاهر و رنگ پوست شما را تغییر دهد.

بسیاری از این شرایط می‌توانند به سایر مشکلات CVD نیز منجر شوند. افراد مبتلا به SLE بیشتر از سایرین به موارد زیر مبتلا هستند:

• یک حمله قلبی
  • نارسایی قلبی
  • مشکلات ریتم قلب (فیبریلاسیون دهلیزی یا فلوتر)
  • سکته‌های مغزی ناشی از لخته‌هایی که رگ‌های خونی را مسدود می‌کنند
  • ترومبوآمبولی وریدی که لخته‌شدن خون در وریدهای عمقی است

به چه چیزی باید توجه کرد؟

اگر لوپوس دارید، نسبت به احساس خود هوشیار باشید. به‌عنوان‌مثال، علائم رایج قلب ملتهب عبارت‌اند از:

• درد قفسه سینه
  • تورم در سراسر بدن شما
  • خستگی زمانی که فعال هستید
  • تنفس دشوار یا دردناک
  • مشکل در ضربان قلب شما

علائم واسکولیت شامل تب، کاهش وزن، بثورات پوستی و مشکلات چشمی یا مغزی است. انگشتان دست‌وپا سفید یا آبی، کف دست‌های قرمز و طرح‌های توری روی پوست شما نشانه‌ای از مشکلات رگ‌های خونی درست در زیر سطح پوست شما هستند.

چگونه پزشکان می‌توانند کمک کنند؟

مشکلات پیچیده قلب و عروق خونی که لوپوس می‌تواند ایجاد کند ممکن است به این معنی باشد که شما به تیمی از پزشکان از چندین تخصص نیاز دارید. آنها با هم می‌توانند یک برنامه درمانی برای کاهش خطر ابتلا به CVD و درمان هر گونه مشکلی که ایجاد می‌کنید طراحی کنند.

برای شروع، از پزشک مراقبت‌های اولیه خود در مورد هرگونه نگرانی مربوط به لوپوس و قلب خود بپرسید. ممکن است نیاز به مراجعه به متخصص قلب یا پزشک قلب نداشته باشید. این تصمیم بستگی به این دارد که آیا علائمی داشته‌اید یا خیر و آیا خطرات دیگری برای CVD به‌غیراز لوپوس دارید (به‌عنوان‌مثال، اگر کلسترول یا فشارخون بالا دارید).

متخصصان قلب می‌توانند آزمایشاتی را برای بررسی سلامت قلب شما سفارش دهند. آنها همچنین می‌توانند با دکتری که لوپوس شما را درمان می‌کند همکاری کنند تا داروهای شما را تنظیم کند تا از قلب شما در برابر بیماری‌های آینده محافظت کند.

ابزارهای مورداستفاده برای تشخیص CVD بستگی به شرایطی دارد که پزشک شما مشکوک است. آنها عبارت‌اند از:

• آزمایش خون (مثلاً برای اندازه‌گیری کلسترول)
  • آنژیوگرافی (اشعه ایکس قفسه سینه که جریان خون را به داخل و درون قلب شما بررسی می‌کند)
  • الکتروکاردیوگرافی که معمولاً EKG یا ECG نامیده می‌شود، برای ردیابی فعالیت الکتریکی قلب شما
  • اکوکاردیوگرافی برای بررسی میزان عملکرد دریچه‌های قلب و سایر قسمت‌ها

پزشک شما درمان شما را با مشکلات خاص شما تنظیم می‌کند. برای مقابله با خطرات طولانی‌مدت ناشی از تصلب شرایین، برای مثال، ممکن است نیاز به مصرف یک استاتین داشته باشید، دارویی که کلسترول شما را کنترل می‌کند. برای پریکاردیت، پزشک ممکن است استروئیدها یا NSAIDها را تجویز کند که داروهایی هستند که التهاب و درد را کاهش می‌دهند.

اگر به میوکاردیت مبتلا هستید، پزشک می‌خواهد وضعیت شما را تحت‌نظر داشته باشد و شما را با استروئیدهای با دوز بالا درمان کند. برای آندوکاردیت، ممکن است برای پیشگیری یا درمان عفونت آنتی‌بیوتیک تجویز کنند و در نهایت ممکن است برای تعویض دریچه عفونی نیاز به جراحی داشته باشید.

چگونه از سلامت قلب خود محافظت کنیم

حتی با وجود چالش‌های ناشی از لوپوس، می‌توانید اقداماتی را برای محافظت از سلامت قلب و عروق خود انجام دهید:

• سیگار نکشید.
  • یک رژیم غذایی کم‌چرب و کم کلسترول را دنبال کنید که بر روی غذاهای فراوری نشده؛ مانند غلات کامل، سبزیجات و پروتئین بدون چربی تمرکز دارد.
  • مصرف نمک خود را کم نگه دارید.
  • وزن بدن سالم را حفظ کنید.
  • حداقل 30 دقیقه در روز ورزش کنید (فعالیت‌های کم‌تأثیر مانند یوگا و شنا اگر علائم لوپوس مانند درد مفاصل و ماهیچه‌ها را دارید ممکن است مناسب باشند).