سرطان قلب چیست؟

سرطان قلب چیست؟

سرطان قلب سرطانی است که از سلول‌های قلب شما شروع می‌شود. به آن سرطان اولیه قلب نیز می‌گویند. بسیار نادر است. در واقع، تقریباً همه چیزهایی که در مورد آن می‌دانیم از مطالعات کالبدشکافی و مطالعات موردی ناشی می‌شود که گزارش‌های منتشر شده درباره افراد مبتلا به این سرطان را موردبحث قرار می‌دهد.

سرطانی که در جای دیگری از بدن شروع می‌شود و به قلب گسترش می‌یابد بسیار شایع‌تر است. تومورهای قلبی که سرطانی نیستند نیز همین‌طور هستند.

بیشتر سرطان‌های اولیه قلب (75%) نوعی سرطان به نام سارکوم هستند. ممکن است این را بشنوید که به آن سارکوم اولیه قلبی می‌گویند. سارکوم ها سرطان‌هایی هستند که در بافت‌های نرم بدن مانند ماهیچه‌ها، تاندون‌ها، رگ‌های خونی و اعصاب شروع می‌شوند. بقیه سرطان‌های قلب بیشتر لنفوم و مزوتلیوم هستند.

انواع سرطان قلب

تومورهای قلبی می‌توانند خوش‌خیم (غیر سرطانی) یا بدخیم (سرطانی) باشند. نزدیک به 80 درصد موارد تومور قلب خوش‌خیم هستند.

انواع تومورهای بدخیم قلب عبارت‌اند از:

سارکوم. این شایع‌ترین نوع تومور سرطانی قلب است. آنها عمدتاً افراد میانسال را تحت‌تأثیر قرار می‌دهند. انواع مختلفی از اینها وجود دارد، از جمله:

• آنژیوسارکوم قلبی: این تومورها که از رگ‌های خونی غیرطبیعی تشکیل شده‌اند، تقریباً 40 درصد از کل سارکوم‌های قلب را تشکیل می‌دهند. آنها معمولاً از اتاقک بالای سمت راست (دهلیز راست) قلب شروع می‌شوند. این سارکوم‌ها به‌سرعت رشد می‌کنند و خطر انتشار (متاستاز) به نواحی دیگر قلب و سایر نقاط بدن را دارند. آنها در مردان شایع‌تر از زنان هستند.
  • رابدومیوسارکوم قلبی: این نوع نادر تومور قلبی می‌تواند افراد را در هر سنی تحت‌تأثیر قرار دهد. آنها معمولاً از دهلیز راست شروع می‌شوند. اما آنها همچنین می‌توانند در دهلیز چپ و حفره‌های پایینی قلب (بطن‌ها) ایجاد شوند. تومور می‌تواند به داخل حفره‌های قلب شما بیرون‌زده و جریان خون را مسدود کند.

انواع دیگر سارکوم های قلبی عبارت‌اند از

• سارکوم پلئومورفیک (همچنین به‌عنوان هیستیوسیتوم فیبری بدخیم شناخته می‌شود)
  • سارکوم تمایز نیافته
  • لیومیوسارکوم
  • فیبروسارکوم
  • لیپوسارکوم
  • استئوسارکوم

همه این ها معمولاً در دهلیز چپ ایجاد می‌شوند و ممکن است باعث نارسایی قلبی شوند.

مزوتلیومای پریکارد. این نوع نادر مردان را بیشتر از زنان مبتلا می‌کند. این می‌تواند حرکت قلب شما را محدود کند و باعث تامپوناد قلبی شود، یعنی زمانی که خون در کیسه اطراف قلب شما جمع می‌شود. می‌تواند به ستون فقرات، بافت‌های نرم مجاور و مغز گسترش یابد. این یک نوع سرطان بسیار جدی است.

لنفوم اولیه. این نوع بسیار نادر از سرطان قلب معمولاً بر افرادی با سیستم ایمنی ضعیف مانند مبتلایان به HIV یا ایدز تأثیر می‌گذارد. تمایل به رشد سریع دارد که می‌تواند منجر به مشکلاتی مانند:

• نارسایی قلبی
  • ضربان قلب نامنظم
  • تامپوناد قلبی
  • سندرم ورید اجوف برتر که زمانی اتفاق می‌افتد که جریان خون در یک سیاهرگ بزرگ در قسمت بالایی بدن شما کند می‌شود.

انواع تومورهای خوش‌خیم قلب

• میکسوم. این نوع غیر سرطانی تقریباً نیمی از تومورهای قلبی را تشکیل می‌دهد. احتمال ابتلا به این بیماری در زنان 2 تا 4 برابر بیشتر از مردان است. علت ناشناخته است، اما حدود 10 درصد از تومورها ژنتیکی هستند و از طریق خانواده‌ها منتقل می‌شوند. بیشتر میکسوم ها در دهلیز چپ به‌صورت یک توده منفرد ایجاد می‌شوند. تنها راه درمان میکسوم جراحی برای برداشتن آن است. این عمل برداشتن جراحی نامیده می‌شود.
  • فیبروم. این نوع معمولاً نوزادان و کودکان را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. این تومورها معمولاً در سمت چپ قلب ایجاد می‌شوند. آنها می‌توانند در نتیجه التهاب رخ دهند. فیبروم می‌تواند منجر به ضربان قلب نامنظم (آریتمی) و گاهی اوقات مرگ ناگهانی شود.
  • فیبروالاستوم پاپیلاری. این تومورها اغلب بر دریچه‌های قلب تأثیر می‌گذارند. آنها بیشتر افراد مسن را تحت‌تأثیر قرار می‌دهند که میانگین سنی برای تشخیص 60 سال است. فیبروالاستوم پاپیلاری می‌تواند منجر به آمبولی شود که زمانی اتفاق می‌افتد که تکه‌هایی از تومور جدا می‌شوند و از طریق جریان خون شما عبور می‌کنند. این می‌تواند باعث سکته مغزی یا حمله قلبی شود.
  • رابدومیوم. این نوع تومور خوش‌خیم اغلب نوزادان و کودکان را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. حدود 80 درصد از کسانی که به آن مبتلا می‌شوند، مبتلا به توبروسکلروزیس هستند. این یک بیماری ژنتیکی نادر است که در آن تومورهای خوش‌خیم در قسمت‌های مختلف بدن شما رشد می‌کنند. اینها تمایل دارند در دیواره اتاقک پایین سمت چپ قلب شما (بطن چپ) ایجاد شوند. شما معمولاً بیش از یک دارید.
  • لیپوم. این نوع تومور از سلول‌های چربی ساخته شده است. آنها می‌توانند افراد در هر سنی را تحت‌تأثیر قرار دهند. بیشتر آنها علائمی ایجاد نمی‌کنند، اما برخی منجر به ضربان قلب نامنظم یا اختلال در جریان خون می‌شوند.
  • همانژیوم. اینها از عروق خونی غیرطبیعی تشکیل شده‌اند. آنها معمولاً علائمی ایجاد نمی‌کنند، بنابراین معمولاً در طول معاینات پزشکی که به دلایل دیگر انجام می‌شود، پیدا می‌شوند.

عوامل خطر

اطلاعات کمی در مورد علل سرطان قلب وجود دارد. هیچ عامل خطر شناخته شده‌ای در ارتباط با آن وجود ندارد.

این سرطان اغلب در جوانان دیده می‌شود. در مردان شایع‌تر از زنان است.

تومورهای قلبی می‌توانند:

• بر جریان خون به عضله قلب شما تأثیر می‌گذارد
  • جریان خون از طریق قلب خود را به بقیه بدن خود تغییر دهید
  • منجر به نارسایی قلبی شود
  • به سیستمی که ریتم قلب شما را کنترل می‌کند آسیب وارد کنید و باعث آریتمی می‌شود
  • باعث لخته‌شدن خون شود

بااین‌حال، تومورهای قلبی معمولاً وقتی کوچک هستند علائمی ایجاد نمی‌کنند. با رشد تومور، علائم بسته به موارد زیر رخ می‌دهد:

• جایی که در دل است
  • چقدر بزرگ است
  • اگر گسترش‌یافته و کجا

علائم عبارت‌اند از:

• نارسایی احتقانی قلب که ضعف عضلانی در قلب شماست که باعث تجمع مایع در ریه‌ها می‌شود
  • درد قفسه سینه
  • لخته‌شدن خون
  • تغییرات در ریتم قلب شما
  • سرفه‌کردن خون
  • احساس خستگی و ضعف
  • کاهش وزن

اما اینها همچنین علائم بسیاری از بیماری‌های قلبی هستند که بسیار شایع‌تر از سرطان قلب هستند، از جمله:

• سکته
  • حمله قلبی
  • بیماری عروق کرونر
  • مشکلات ریتم قلب

بسیاری از سرطان‌های قلب به‌سرعت رشد می‌کنند و گسترش می‌یابند. آنها بیشتر به ریه‌ها، غدد لنفاوی و کبد گسترش می‌یابند. این می‌تواند علائم بسیاری را همراه با موارد ذکر شده در بالا ایجاد کند.

آزمایش‌ها و تست‌ها

پزشکان معمولاً تومورهای قلبی را در آزمایش‌های تصویربرداری مانند سی‌تی‌اسکن، MRI قلب و سونوگرافی مشاهده می‌کنند. اینها می‌توانند اندازه تومور و جایی که در قلب شما قرار دارد را نشان دهند.

MRI قلب را تشدید مغناطیسی قلبی عروقی (CMR) می‌نامند. این آزمایش به پزشکان کمک می‌کند تا تومورهایی را شناسایی کنند که سرطانی نیستند و ممکن است نیازی به برداشتن نداشته باشند. همچنین به پزشک شما اجازه می‌دهد تا به دنبال علائمی باشد که نشان می‌دهد تومور ممکن است سرطانی باشد، مانند موارد زیر:

• در سمت راست قلب شما قرار دارد
  • شامل بیش از یکی از حفره‌های قلب شما می‌شود
  • عروق بزرگ نزدیک قلب شما را درگیر می‌کند
  • بزرگ‌تر از 5 سانتی‌متر است
  • دارای لبه‌های نامشخص

اگر توموری شبیه این دارید، ممکن است پزشک آزمایش‌های بیشتری انجام دهد. برای مثال، اگر بتوان آن را با خیال راحت انجام داد، ممکن است نیاز به بیوپسی داشته باشید. در آن زمان است که پزشک یک‌تکه کوچک از تومور را برمی‌دارد و آن را از نظر سرطان آزمایش می‌کند. این بهترین راه برای دانستن دقیق نوع تومور و نحوه درمان آن است.

درمان

افراد مبتلا به سرطان قلب به‌اندازه کافی برای انجام آزمایش‌ها بالینی (مطالعات روی افراد) برای یافتن بهترین درمان وجود ندارد؛ بنابراین هیچ درمان استانداردی وجود ندارد. در عوض، درمان برای هر فردی که سرطان قلب دارد طراحی شده است.

درمان اصلی جراحی برای خارج‌کردن تومور است. اما اگر تومور بزرگ یا در سمت چپ قلب شما باشد، ممکن است این امکان‌پذیر نباشد. تومورهای بزرگ‌تر ممکن است برای کمک به تسکین علائمی که بر عملکرد قلب شما تأثیر می‌گذارد نیاز به برداشتن جزئی داشته باشند. شیمی‌درمانی و پرتودرمانی ممکن است به شما کمک کند عمر طولانی‌تری داشته باشید. پزشک شما ممکن است درمان‌های هدف‌مندی را امتحان کند که معمولاً برای سارکوم هایی که در مکان‌هایی غیر از قلب یافت می‌شوند استفاده می‌شود.

پزشکان پیوند قلب و همچنین پیوند قلب و ریه را در تعداد کمی از افراد مبتلا به سرطان قلب امتحان کرده‌اند. پیوند به برخی از افراد کمک کرد تا عمر طولانی‌تری داشته باشند؛ اما به‌طورکلی خوب عمل نکردند. این جراحی‌ها برای سرطان قلبی که به سایر قسمت‌های بدن گسترش‌یافته است مفید نیستند.

نرخ بقا

تومورهای بدخیم قلب به‌ندرت در اوایل یا زمانی که کوچک هستند یافت می‌شوند. آنها اغلب تا زمانی که بزرگ نشوند و گسترش نیافته باشند، علائمی ایجاد نمی‌کنند. تا آن زمان، آنها معمولاً آسیب‌های قلبی زیادی ایجاد کرده‌اند. اگر پزشکان نتوانند تومور را با جراحی خارج کنند، تنها حدود 1 نفر از هر 10 نفر مبتلا به سرطان قلب 9 تا 12 ماه پس از تشخیص زنده هستند.