دکتر شیرین جوان‌گروه

متخصص بیماری‌های قلب و عروق

آیا یوگا برای قلب مفید است؟

نویسنده: دکتر شیرین جوان‌گروه

اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در print
آیا یوگا برای قلب مفید است؟

آیا یوگا برای قلب مفید است؟

ورزش‌هایی که ضربان قلب شما را افزایش می‌دهند، تنها نوعی نیستند که می‌توانند به پیشگیری یا مدیریت بیماری قلبی کمک کنند. ورزش آرام‌بخش یوگا نیز برای قلب مفید است.

هیو کالکینز، مدیر خدمات آریتمی قلبی در جانز هاپکینز، می‌گوید: «تعداد زیادی از مطالعات نشان می‌دهد که یوگا از جنبه‌های بسیاری به سلامت قلب و عروق کمک می‌کند. در حدود پنج سال گذشته تغییر عمده‌ای در تعداد متخصصان قلب و سایر متخصصانی وجود داشته است که تأیید می‌کنند این مزایا واقعاً وجود دارند.»

یوگا فعالیت ذهن و بدن است که شامل یک سری حالت‌های بدن و تمرینات تنفسی است و می‌تواند قدرت، انعطاف‌پذیری، تعادل و آرامش را بهبود بخشد. ده‌ها نوع یا تمرین‌های مختلف، مانند هاتا، آنوسارا، آشتانگا و بسیاری دیگر، بر موارد متفاوتی مانند تونینگ، تمرین قدرتی یا مدیتیشن تمرکز دارند.

 

مقالات مرتبط:

یوگا برای رهایی از استرس

یکی از واضح‌ترین فواید یوگا برای قلب، توانایی آن در آرام‌کردن بدن و ذهن است. استرس عاطفی می‌تواند باعث ایجاد مجموعه‌ای از اثرات فیزیکی شود، از جمله ترشح هورمون‌هایی مانند کورتیزول و آدرنالین که شریان‌های شما را باریک کرده، فشارخون را افزایش می‌دهد. تنفس عمیق و تمرکز ذهنی یوگا می‌تواند این استرس را خنثی کند.

نگرانی و افسردگی معمولاً به دنبال یک رویداد قلبی مانند حملهٔ قلبی، جراحی بای‌پس یا تشخیص بیماری قلبی رخ می‌دهد. به‌عنوان بخشی از یک برنامهٔ درمانی کلی، یوگا می‌تواند به شما در مدیریت این استرس کمک کند.

 

 

یوگا به‌عنوان تقویت‌کنندهٔ قلب

افزون‌بر کاهش استرس، تمرین یوگا ممکن است به کاهش فشارخون، سطح کلسترول و گلوکز خون و همچنین ضربان قلب کمک کرده و آن را به موردی مفید در سبک زندگی تبدیل کند. مطالعه‌ای نشان داده‌است که مقادیر مربوط به خون و اندازهٔ دور کمر، نشانگری برای بیماری قلبی، در بزرگسالان میان‌سال مبتلا به سندرم متابولیک که به مدت سه ماه یوگا انجام داده‌اند، بهبود یافته‌است.

مطالعه‌ای دیگر نشان داده‌است که کلاس‌های یوگا با سرعت آهسته و دو بار در هفته تعداد دفعات فیبریلاسیون دهلیزی را در بیماران مبتلا به آن بیماری کاهش می‌دهد. در گزارش دیگری، بیماران مبتلا به نارسایی قلبی که یک برنامهٔ هشت‌هفته‌ای یوگا را پشت سر گذاشته‌اند، بهبود ظرفیت ورزش و کیفیت زندگی را نشان دادند. همچنین سطوح نشانگرهای التهابی در خون در آن‌ها کمتر بود که به بیماری قلبی کمک می‌کند.

 

 

یوگا برای ترک سیگار

برخی تحقیقات نشان می‌دهد که یوگا ممکن است ابزار مفیدی برای کمک به ترک سیگار باشد. سیگارکشیدن یکی از بزرگ‌ترین عوامل خطر بیماری قلبی است.

 

 

یوگا به‌عنوان ورزش

یوگا همچنین می‌تواند انعطاف‌پذیری، قدرت عضلانی و تعادل را بهبود بخشد. ازآنجاکه ورزش هوازی نیست و ضربان قلب را افزایش نمی‌دهد، نباید زمانی را که برای انجام آن صرف می‌کنید به‌عنوان بخشی از مجموع هفتگی توصیه‌شده برای فعالیت بدنی متوسط تا شدید حساب کنید.

 

 

منبع: