واکسن آنفولانزا در بیماران قلبی

واکسن آنفولانزا در بیماران قلبی

چنانچه بیماری قلبی دارید، واکسن آنفولانزا عوارض خطرناک آنفولانزا را کاهش می‌دهد. در این نوشتار با مزایای واکسن آنفولانزا و زمان انجام آن آشنا خواهید شد.

آنفولانزا عفونتی ویروسی و مسری در بینی، گلو و ریه‌ها (عفونت تنفسی) است. چنانچه بیماری قلبی دارید، مهم است که اقدامات لازم را برای محافظت از خود در برابر آنفولانزا انجام دهید. عوارض ناشی از آنفولانزا در افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی بیشتر است.

با دریافت واکسن سالانهٔ آنفولانزا می‌توانید خطر ابتلا به آنفولانزا و عوارض آن را کاهش دهید. اگرچه واکسن آنفولانزا اثربخشی ۱۰۰ درصد ندارد، اما همچنان بهترین دفاع شما در برابر آنفولانزا است. پزشکان مدت‌هاست که این واکسن را برای افراد مسن و سایر گروه‌های پرخطر که شامل افراد مبتلا به بیماری قلبی نیز می‌شود، توصیه می‌کنند.

چرا تزریق واکسن آنفولانزا برای افرادی که بیماری قلبی دارند مهم است؟

چنانچه بیماری قلبی دارید، احتمال ابتلا به عوارض ناشی از آنفولانزا بیشتر است. عوارض آنفولانزا عبارت‌اند از:

• سینه‌پهلو (ذات‌الریه)
  • برونشیت
  • نارسایی ریه
  • حملهٔ قلبی
  • مرگ

ابتلا به آنفولانزا همچنین ممکن است نارسایی قلبی، دیابت، آسم یا سایر بیماری‌های زمینه‌ای را وخیم‌تر کند.

محققان به‌طورجدی در حال مطالعهٔ فواید و خطرات واکسن سالانهٔ آنفولانزا در افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی از جمله نارسایی قلبی‌اند. برخی از مطالعات نشان داده‌اند که واکسیناسیون آنفولانزا خطر حملهٔ قلبی، سکتهٔ مغزی و مرگ ناشی از عارضهٔ قلبی – عروقی را در افرادی که بیماری قلبی دارند کاهش می‌دهد. بااین‌حال، مطالعات بیشتری برای تأیید این یافته‌ها موردنیاز است.

آیا واکسن آنفولانزا برای افرادی که بیماری قلبی دارند بی‌خطر است؟

تزریق واکسن آنفولانزا برای بیشتر افرادی که بیماری قلبی دارند خطری ندارد.

واکسن اسپری بینی آنفولانزا (FluMist) برای افراد مبتلا به بیماری قلبی یا افراد ۶۵ سال به بالا توصیه نمی‌شود. برخلاف واکسن تزریقی آنفولانزا، واکسن اسپری بینی آنفولانزا با ویروس زنده ساخته می‌شود.

واکسن آنفولانزا معمولاً در قسمت بالای بازو تزریق می‌شود. برخی از افراد به عوارض جانبی موقت مانند درد خفیف در محل تزریق، درد عضلانی یا تب خفیف دچار می‌شوند. امکان ندارد که از طریق واکسن آنفولانزا به بیماری آنفولانزا یا ویروس کرونا (کووید-۱۹) مبتلا شوید.

در موارد زیر پیش از تزریق واکسن آنفولانزا با پزشک خود مشورت کنید:

• چنانچه اطمینان دارید یا احتمال می‌دهید که به کووید-۱۹ مبتلا شده‌اید.
  • چنانچه در گذشته نسبت به واکسن آنفولانزا واکنش آلرژیک شدیدی داشته‌اید.
  • چنانچه سابقهٔ سندرم گیلن باره (Guillain-Barre) را دارید که پس از تزریق واکسن آنفولانزا ایجاد شده‌است.
  • چنانچه هنگام مراجعه برای تزریق واکسن آنفولانزا تب دارید.

اگر به تخم‌مرغ حساسیت دارید، همچنان می‌توانید واکسن آنفولانزا بزنید.

چه زمانی باید واکسن آنفولانزا بزنم؟

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا، واکسیناسیون سالانهٔ آنفولانزا را برای همهٔ افراد شش ماه به بالا توصیه می‌کند. واکسن آنفولانزا با دوز بالا برای افراد بالای ۶۵ سال در دسترس است.

بهتر است واکسن آنفولانزا را در ماه‌های شهریور و مهر دریافت کنید. بااین‌حال، چنانچه واکسن آنفولانزا هنوز در دسترس نیست یا واکسن خود را تاکنون دریافت نکرده‌اید، همچنان می‌توانید تا فصل زمستان یا زمانی دیرتر واکسن آنفولانزا را دریافت کنید.

در طول همه‌گیری کرونا، واکسن آنفولانزا بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد. هم کووید-۱۹ و هم آنفولانزا ممکن است به‌طور هم‌زمان در حال گسترش باشند و علائم مشابهی را ایجاد کنند. تزریق واکسن آنفولانزا، علائمی را که ممکن است با علائم ناشی از کووید -۱۹ اشتباه گرفته شوند کاهش می‌دهد. بااین‌حال، واکسن آنفولانزا از ابتلا به کووید-۱۹ جلوگیری نمی‌کند.

چنانچه با فردی که بیماری قلبی دارد زندگی یا از او مراقبت می‌کنید، خوب است که واکسن سالانهٔ آنفولانزا را نیز دریافت کنید. دریافت واکسن باعث کاهش خطر ابتلای شما و اطرافیانتان می‌شود.

آیا باید واکسن آنفلوانزا را از متخصص قلب دریافت کنم؟

لازم نیست واکسن آنفولانزا را از متخصص قلب دریافت کنید. واکسن آنفولانزا همچنین از طریق پزشکان مراقبت‌های اولیه، بخش‌های بهداشت عمومی و برخی داروخانه‌ها در دسترس است. بهتر است برای تعیین اینکه آیا واکسن آنفولانزا در دسترس است و آیا به قرار ملاقات با پزشک نیاز دارید یا خیر، از قبل تماس بگیرید.