دکتر شیرین جوان‌گروه

متخصص بیماری‌های قلب و عروق

نحوه مصرف داروهای قلب

نویسنده: دکتر شیرین جوان‌گروه

اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در print
نحوه مصرف داروهای قلب

نحوه مصرف داروهای قلب

پزشک شما ممکن است انواع داروهای قلبی را برای درمان یا پیشگیری از بیماری قلبی پیشنهاد دهد.

این داروها ممکن است برای کاهش فشار خون، کاهش سطح کلسترول در خون یا کمک به بدن شما برای خلاص شدن از شر مایعات اضافی که بر توانایی قلب برای پمپاژ خون فشار مضاعف می‌آورند، سودمند باشد.

درمان هر کس متفاوت است. داروهایی که پزشک برای شما توصیه می‌کند ممکن است داروهایی نباشند که همسایهٔ شما مصرف می‌کند. اما دستورالعمل‌هایی کلی وجود دارد که هنگام مصرف داروهای قلب باید به خاطر داشته باشید.

 

مقالات مرتبط:

 

بدانید چه چیزی برایتان تجویز شده‌است. نام داروهای قلب خود و نحوهٔ عملکرد آن‌ها را بیاموزید. نام ژنریک و برند، دوزها و عوارض جانبی داروها را جست‌وجو کنید. همیشه فهرستی از داروهای خود را همراه داشته باشید.

 

به یک برنامهٔ زمانی پایبند باشید. داروهای خود را در زمان مشخص‌شده توسط پزشک و هر روز در یک ساعت معین مصرف کنید. بدون صحبت با پزشک و سرخود مصرف داروها را قطع نکنید و یا تغییر ندهید. حتی اگر احساس خوبی دارید، داروهای خود را ادامه دهید. اگر به طور ناگهانی داروهای خود را قطع کنید، ممکن است وضعیت‌تان بدتر شود.

 

یک برنامهٔ روتین برای مصرف داروهای خود داشته باشید. جعبهٔ قرصی بخرید که با روزهای هفته مشخص شده باشد. در ابتدای هر هفته آن را پر کنید تا راحت‌تر به خاطر بسپارید.

 

یک تقویم دارویی داشته باشید. هر بار که یک نوبت از دارو را مصرف می‌کنید روی تقویم بنویسید. برچسب نسخه نشان می‌دهد که در هر بار چه مقدار باید مصرف شود، اما پزشک ممکن است بسته به نحوهٔ پاسخ بدن شما به دارو، این مقدار را هر چند وقت یک بار تغییر دهد. هرگونه تغییر در دوز تجویزشده توسط پزشک را فهرست کنید.

 

برای صرفه‌جویی در هزینه، دوز مصرفی خود را کاهش ندهید. برای به دست آوردن تمام مزایا باید داروها را به‌طور کامل مصرف کنید. پزشک می‌تواند به شما کمک کند تا روش‌هایی برای کاهش هزینه‌ها بیابید.

 

پیش از مصرف داروهای بدون نسخه یا داروهای گیاهی با پزشک خود صحبت کنید. برخی داروها مانند آنتی‌اسیدها، جایگزین‌های نمک، آنتی‌هیستامین‌ها (از جمله بنادریل و دیمتاپ) و داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی مانند ادویل، ایندوسین و موترین ممکن است علائم نارسایی قلبی را بدتر کنند.

 

اگر مصرف یک نوبت از دارو را فراموش کردید، به محض یادآوری آن را مصرف کنید. با این حال، اگر تقریباً زمان مصرف نوبت بعدی فرا رسیده‌است، توصیهٔ پزشک خود را در مورد خودداری از مصرف نوبت فراموش‌شده یا جبران دوز فراموش‌شده دریافت کنید.

 

به طور منظم نسخه‌های خود را تهیه کنید. صبر نکنید تا دارو کاملاً تمام شود و بعد به فکر تهیهٔ دوبارهٔ آن بیفتید. اگر برای رفتن به داروخانه مشکل دارید، نگرانی‌های مالی و یا مشکلات دیگری دارید که تهیهٔ داروهای قلب را دشوار می‌کند، به پزشک خود اطلاع دهید.

 

هنگام سفر از قبل برنامه‌ریزی کنید. همیشه وقتی به سفر می‌روید داروهای خود را با خود ببرید. در سفرهای طولانی‌تر، برای یک هفته بیشتر دارو همراه داشته باشید و نسخهٔ خود را نیز با خود ببرید که در صورت نیاز به تهیهٔ مجدد دارو، از آن استفاده کنید.

 

در صورت نیاز به جراحی به پزشک خود اطلاع دهید که از داروهای قلب استفاده می‌کنید. اگر قصد دارید بیهوشی عمومی انجام دهید، حتی برای یک عمل دندانپزشکی، به پزشک خود اطلاع دهید که چه داروهایی مصرف می‌کنید.

 

هنگام ایستادن مراقب باشید. داروهایی که رگ‌های خونی باریک را شل می‌کنند ممکن است باعث سرگیجه شوند. اگر زمانی که می‌خواهید بایستید یا از تخت به پایین بیایید این اتفاق برایتان رخ می‌دهد، سعی کنید ابتدا برای چند دقیقه بنشینید یا دراز بکشید و سپس به آهستگی بلند شوید.

 

 

منبع: