دکتر شیرین جوان‌گروه

متخصص بیماری‌های قلب و عروق

مکمل‌های غذایی و سلامت قلب

نویسنده: دکتر شیرین جوان‌گروه

اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در print

از کوآنزیم Q10 گرفته تا استرول‌های گیاهی، آیا مکمل‌های غذایی می‌توانند برای سلامت قلب شما مفید باشند؟ ما شواهد را بررسی می‌کنیم.

مکمل‌های غذایی همراه با غذا برای افزایش مصرف یک ماده خاص مانند ویتامین یا مواد معدنی مصرف می‌شوند. آنها می‌توانند قرص، قرص، پودر یا مایع باشند.

برخی از مکمل‌های غذایی به‌گونه‌ای تبلیغ می‌شوند که به نظر می‌رسد برای قلب شما مفید هستند. اما خرید آنها گران است و شواهد زیادی مبنی بر اینکه واقعاً چقدر مؤثر هستند وجود ندارد.

اگر به فکر مصرف یک مکمل غذایی برای کنترل کلسترول، فشارخون یا خطر حمله قلبی یا سکته هستید، ابتدا با پزشک خود صحبت کنید. مهم است که از آنها در مورد:

  • این مکمل چقدر ایمن است
  • هر گونه تأثیری که می‌تواند روی داروهایی که مصرف می‌کنید داشته باشد
  • هر گونه عوارض جانبی

 

 

انواع مکمل‌ها

مکمل‌های غذایی زیادی در داروخانه‌ها، سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های بهداشتی موجود است. برخی از مکمل‌ها حاوی یک ماده هستند، اما بسیاری از مکمل‌ها حاوی ترکیبی از مواد (مانند روغن ماهی و ویتامین D) هستند. اغلب، آنها می‌گویند که می‌توانند سلامت قلب شما را بهبود بخشند.

مکمل‌های غذایی ممکن است در برخی شرایط توصیه شود. بااین‌حال، مگر اینکه یک متخصص سلامت مکمل و دوز خاصی را برای شما توصیه کرده باشد، توصیه می‌کنیم به‌جای آن از انواع غذاهای سالم برای قلب استفاده کنید تا به مراقبت از قلب شما کمک کند.

 

 

استرول‌های گیاهی

سطوح پایینی از استرول‌های گیاهی در میوه‌ها، سبزیجات، آجیل و غلات وجود دارد. برخی از مواد غذایی مانند مارگارین دارای استرول‌های گیاهی هستند و می‌توانید آنها را به‌عنوان مکمل نیز خریداری کنید.

 

نام‌های مکمل

استرول‌های گیاهی به‌عنوان فیتواسترول‌های گیاهی نیز شناخته می‌شوند.

 

فواید

خوردن غذاهای حاوی استرول‌های گیاهی به‌عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل می‌تواند به کاهش کلسترول «بد» کمک کند. خوردن روزانه 2 گرم استرول گیاهی می‌تواند به کاهش کلسترول تا حدود 9 درصد کمک کند. اگر دارویی برای کاهش کلسترول مانند استاتین برای شما تجویز شده است، مهم است که داروی خود را در کنار مصرف استرول‌های گیاهی ادامه دهید.

خوردن غذاهای حاوی استرول‌های گیاهی یا مصرف مکمل تنها در صورتی مؤثر است که این کار را به طور منظم انجام دهید.

استرول‌های گیاهی ممکن است برای افرادی که سعی در کاهش کلسترول خود دارند بهترین باشد. آنها باید به‌عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم برای قلب با چربی‌های سالم، غلات کامل، سبزیجات، میوه‌ها، حبوبات، آجیل و دانه‌ها مصرف شوند.

 

اثرات جانبی

استرول‌های گیاهی به‌طورکلی برای اکثر افراد سالم بی‌خطر هستند.

اگر وضعیت سلامتی دارید، با پزشک خود صحبت کنید تا ببینید آیا استرول‌های گیاهی برای شما بی‌خطر هستند یا خیر.

 

 

روغن ماهی

ماهی‌های روغنی مانند ماهی خال‌مخالی، ساردین و سالمون سرشار از چربی‌های سالم به نام اسیدهای چرب امگا 3 هستند.

اگر به‌اندازه کافی/هر گونه ماهی و غذاهای دریایی نمی‌خورید، یا اگر چربی امگا 3 کافی را از غذاهای گیاهی مانند دانه چیا و گردو دریافت نمی‌کنید، ممکن است مکمل روغن ماهی توصیه شود.

یک رژیم غذایی سالم برای قلب که شامل دو تا سه وعده ماهی (از جمله ماهی روغنی) در هفته باشد، امگا 3 موردنیاز بدن شما را تامین می‌کند. شما همچنین از مزایای پروتئین و بسیاری دیگر از مواد مغذی سالم برای قلب بهره مند می‌شوید.

 

نام‌ها

روغن ماهی به نام امگا 3 نیز شناخته می‌شود. ممکن است دو نوع رایج امگا 3 را روی برچسب ببینید: دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA) یا ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA).

 

فواید

تنوع زیادی در نوع و دوز مکمل‌های امگا 3 موجود است. برخی از مکمل‌های روغن ماهی نیز ممکن است حاوی امگا 3 بسیار کمتری نسبت به آنچه در برچسب 3 ذکر شده باشد.

شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد مصرف بیشتر روغن ماهی اندکی خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب را کاهش می‌دهد.

شواهد خوبی وجود دارد که نشان می‌دهد مکمل روغن ماهی (حاوی EPA و DHA) تری گلیسیرید را حدود 15% کاهش می‌دهد. این خوب است زیرا تری گلیسیرید نوعی چربی در خون شماست و داشتن سطوح بالای تری گلیسیرید خطر حمله قلبی و سکته را افزایش می‌دهد. سطح توصیه شده‌تری گلیسیرید در خون شما کمتر از 1.7mmol/L است.

شواهد جدیدی وجود دارد که نشان می‌دهد مکمل‌های روغن ماهی با دوز بالا ممکن است برای افراد مبتلا به بیماری قلبی که داروهای کاهش‌دهنده کلسترول مصرف می‌کنند، مفید باشد. یک مطالعه نشان داد که در مقایسه با گروهی که این مکمل را دو بار در روز مصرف می‌کردند، 25 درصد در حوادث قلبی عروقی مانند حمله قلبی کاهش می‌یابد. بااین‌حال، قبل از اینکه بتوانیم بدانیم آیا این درست است یا خیر، به تحقیقات بیشتری نیاز است.

 

اثرات جانبی

افرادی که از داروهای رقیق‌کننده خون یا داروهای ضدانعقاد مانند آسپرین یا وارفارین استفاده می‌کنند، باید قبل از مصرف مکمل‌های روغن ماهی با پزشک خود مشورت کنند.

 

اگر مکمل‌های روغن ماهی مصرف می‌کنید، ممکن است لازم باشد مراقب غذایی که می‌خورید باشید. این به این دلیل است که مصرف مکمل روغن ماهی و خوردن منظم ماهی‌های چرب می‌تواند به معنای دریافت بیش از حد امگا 3 باشد که در صورت مصرف در دوزهای بالا می‌تواند اثر رقیق شدن خون داشته باشد.

 

کوآنزیم Q10

کوآنزیم Q10 (CoQ10) یک آنتی‌اکسیدان است که توسط بدن ساخته می‌شود. همچنین می‌توان آن را به‌عنوان مکمل خریداری کرد. برخی از مطالعات نشان می‌دهد که بیماری قلبی با کمبود CoQ10 مرتبط است. اما تشخیص اینکه کمبود CoQ10 علت یا نتیجه بیماری قلبی است، سخت است.

 

نام‌ها

کوآنزیم Q10 با نام‌های CoQ10، ویتامین Q10، Ubiquinone و Ubidecarenone نیز شناخته می‌شود.

 

فواید

شواهدی وجود ندارد که نشان دهد CoQ10 کلسترول و فشارخون را کاهش می‌دهد. برخی شواهد نشان می‌دهد که CoQ10 ممکن است برای بیماران مبتلا به نارسایی قلبی مفید باشد، اما تحقیقات بیشتری موردنیاز است.

شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد CoQ10 ممکن است به علائم عضلانی مانند ضعف عضلانی، خستگی، و گرفتگی‌هایی که افراد می‌توانند با مصرف داروهای کاهش‌دهنده کلسترول، معروف به استاتین‌ها دچار شوند، کمک کند.

 

اثرات جانبی

به نظر می‌رسد مکمل‌های CoQ10 به‌طورکلی بی‌خطر هستند. عوارض جانبی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • ناراحتی معده
  • سردرد
  • احساس یا بیمار بودن
  • راش

 

 

برنج مخمر قرمز

عصاره برنج مخمر قرمز روی برنج رشد می‌کند. این حاوی یک نسخه طبیعی از یک استاتین به نام لواستاتین 11 است. استاتین‌ها برای کاهش سطح لیپیدها و مدیریت سطح کلسترول در خون شما تجویز می‌شوند.

مکمل‌های برنج مخمر قرمز ممکن است به کاهش کلسترول «بد» کمک کند. اما اینکه چقدر آنها بی‌خطر هستند و عوارض جانبی مکمل‌ها مشخص نیست. اکثر مکمل‌های برنج مخمر قرمز حاوی مواد دیگری نیز هستند. اطلاعات زیادی در مورد نحوه تعامل این مواد با یکدیگر و عوارض جانبی آنها وجود ندارد.

 

نام‌ها

برنج مخمر قرمز با نام موناسکوس پوپوریا نیز شناخته می‌شود.

 

اثرات جانبی

قبل از مصرف این مکمل با پزشک خود مشورت کنید. لوواستاتین می‌تواند باعث مشکلات عضلانی (معروف به میالژی) شود که منجر به کارنکردن کلیه‌های شما آن‌طور که باید می‌شود. اگر داروهای دیگری مانند ایتراکونازول، کتوکونازول و سایر استاتین‌ها را نیز مصرف کنید، خطر ابتلا به میالژی افزایش می‌یابد.

 

 

مصرف مکمل‌ها

اگر به مصرف مکمل‌های غذایی فکر می‌کنید به یاد داشته باشید که:

  • یک رژیم کلی برای سلامت قلب با مقدار زیادی غذاهای گیاهی مانند سبزیجات، میوه‌ها، غلات کامل، حبوبات، آجیل و دانه‌ها در کنار ماهی و غذاهای دریایی به مراقبت از قلب شما کمک می‌کند.
  • مکمل‌های غذایی گران هستند. ممکن است از صرف پول برای غذاهای مفید برای قلب مانند ماهی‌های روغنی یا آجیل و دانه‌ها سود بیشتری ببرید.
  • همه مکمل‌ها بی‌خطر نیستند. اگر در مورد ایمنی یک مکمل مطمئن نیستید، با پزشک، داروساز یا متخصص تغذیه خود صحبت کنید.
  • مکمل‌های غذایی ممکن است باعث عوارض جانبی، واکنش‌های آلرژیک یا تداخل با سایر داروها یا مکمل‌هایی شوند که ممکن است مصرف کنید.
  • روشی که مکمل‌های غذایی ساخته می‌شوند ممکن است استاندارد نباشد. به همین دلیل، نحوه عملکرد آنها یا هر گونه عوارض جانبی که ایجاد می‌کنند ممکن است در بین برندها یا حتی در یک برند متفاوت باشد.
  • مکملی که در فروشگاه‌های مواد غذایی بهداشتی یا سوپرمارکت‌ها خریداری می‌کنید ممکن است با نوع مورداستفاده در تحقیقات یکسان نباشد.

 

 

منبع: