دکتر شیرین جوان‌گروه

متخصص بیماری‌های قلب و عروق

ام‌آرآی قلب چیست؟

نویسنده: دکتر شیرین جوان‌گروه

اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در print
ام‌آرآی قلب چیست؟

ام‌آرآی قلب چیست؟

در تصویربرداری رزونانس مغناطیسی یا ام‌آرآی از آهنرباها و امواج رادیویی برای ثبت تصاویر داخل بدن، بدون ایجاد برش جراحی استفاده می‌شود. این به پزشک اجازه می‌دهد تا بافت‌های نرم بدن را همراه با استخوان‌ها ببیند.

ام‌آرآی را می‌توان در هر قسمت از بدن انجام داد. بااین‌حال، ام‌آرآی قلب به‌طورخاص به قلب و رگ‌های خونی مجاور آن را تشان می‌دهد.

برخلاف سی‌تی‌اسکن، ام‌آرآی از پرتو یونیزان استفاده نمی‌کند. این جایگزینی امن‌تر برای زنان باردار درنظر گرفته می‌شود. در صورت امکان، بهتر است تا بعد از سه‌ماههٔ اول صبر کنید.

 

 

چرا ام‌آرآی قلب انجام می‌شود؟

اگر پزشک معتقد باشد که در معرض خطر نارسایی قلبی یا سایر مشکلات قلبی کمتر شدید هستید، ممکن است ام‌آرآی قلب را تجویز کند.

ام‌آرآی قلب آزمایشی رایج است که برای ارزیابی و تشخیص چندین بیماری استفاده می‌شود. برخی از این بیماری‌ها عبارت‌اند از:

  • نقایص مادرزادی قلب
  • بیماری عروق کرونر قلب
  • آسیب ناشی از حملهٔ قلبی
  • نارسایی قلبی
  • نقص دریچه قلب
  • التهاب غشای اطراف قلب (پریکاردیت)

 

ازآنجاکه ام‌آرآی برش‌های عرضی بدن را نشان می‌دهد، می‌تواند به توضیح یا شفاف‌سازی نتایج سایر آزمایش‌ها مانند سی‌تی‌اسکن و اشعهٔ ایکس نیز کمک کند.

 

مقالات مرتبط:

 

خطرات ام‌آرآی قلب

هیچ خطری برای ام‌آرآی وجود ندارد و در صورت وجودْ عوارض جانبی کمی دارد. این آزمایش از تشعشعات یونیزان استفاده نمی‌کند و تا به امروز هیچ عارضهٔ جانبی مستندی از امواج رادیویی و مغناطیسی‌ای که استفاده می‌کند وجود نداشته‌است. واکنش‌های آلرژیک به رنگ نادر است.

اگر ضربان‌ساز یا هر نوع ایمپلنت فلزی ناشی از جراحی‌ها یا صدمات قبلی دارید، ممکن است نتوانید ام‌آرآی انجام دهید؛ زیرا در آن از آهنربا استفاده می‌شود. حتماً پیش از انجام آزمایش در مورد هر گونه ایمپلنتی که دارید به پزشک خود اطلاع دهید.

اگر کلاستروفوبیک هستید یا در فضاهای بسته مشکل دارید، ممکن است در دستگاه ام‌آرآی احساس ناراحتی کنید. سعی کنید به یاد داشته باشید که چیزی برای ترس وجود ندارد. پیش از انجام آزمایش در مورد نگرانی‌های خود با پزشک خود صحبت کنید. آن‌ها ممکن است برای کمک به ناراحتی شما دارویی ضداضطراب تجویز کنند.

 

 

چگونه برای ام‌آرآی قلب آماده شویم؟

پیش از انجام آزمایش، اگر ضربان‌ساز دارید، به پزشک خود اطلاع دهید. بسته به نوع ضربان‌ساز شما، پزشک ممکن است روش آزمایش دیگری مانند سی‌تی‌اسکن شکم را پیشنهاد کند. بااین‌حال، برخی از مدل‌های ضربان‌ساز را می‌توان پیش از ام‌آرآی دوباره برنامه‌ریزی کرد تا در طول معاینه دچار اختلال نشوند.

ازآنجاکه ام‌آرآی از آهنربا استفاده می‌کند، می‌تواند فلزات را جذب کند. در صورت داشتن هر نوع ایمپلنت فلزی از جراحی‌های قبلی، باید به پزشک خود اطلاع دهید که ممکن است شامل موارد زیر شوند:

  • دریچه‌های مصنوعی قلب
  • گیره‌ها
  • ایمپلنت‌ها
  • پین‌ها
  • پیچ‌ها
  • بخیه
  • استنت‌ها

 

پزشک ممکن است برای مشخص کردن قلب شما از رنگ مخصوص استفاده کند. این رنگ ماده‌ای حاجب مبتنی بر گادولینیوم است که از طریق وریدی تزریق می‌شود. این رنگ با رنگ مورداستفاده در سی‌تی‌اسکن متفاوت است.

واکنش‌های آلرژیک به رنگ نادر است. بااین‌حال، در صورت داشتن هرگونه نگرانی یا سابقهٔ واکنش‌های آلرژیک درگذشته، باید پیش از تزریق وریدی به پزشک خود اطلاع دهید.

 

 

ام‌آرآی قلب چگونه انجام می‌شود؟

دستگاه ام‌آرآی ممکن است ترسناک به‌نظر برسد. این دستگاه از تختی تشکیل شده‌است که به‌آرامی به داخل یک لولهٔ بزرگ متصل به دهانه‌ای دونات‌شکل می‌لغزد. تا زمانی که دستورات پزشک خود را برای حذف تمام فلزات مانند جواهرات بدن، ساعت و گوشواره دنبال کرده باشید، کاملاً ایمن خواهید بود.

تکنسین از شما می‌خواهد که روی تخت دراز بکشید. اگر در درازکشیدن روی آن مشکل دارید، ممکن است به شما یک بالش یا پتو داده شود. تکنسین حرکت تخت را از اتاقی دیگر و از راه دور کنترل می‌کند. آن‌ها از طریق میکروفون با شما ارتباط برقرار می‌کنند.

وقتی از بدن شما عکس گرفته می‌شود، دستگاه صداهای خرخر مانند و بلندی تولید می‌کند. بسیاری از بیمارستان‌ها به شما گوش‌گیر می‌دهند. برخی ممکن است برنامه‌های تلویزیونی یا هدفون‌های موسیقی را برای کمک به شما در گذراندن زمان ارائه دهند.

تکنسین از شما می‌خواهد درحالی‌که عکس‌ها در حال گرفتن هستند، نفس خود را برای چند ثانیه حبس کنید. در طول آزمایش چیزی احساس نخواهید کرد؛ زیرا آهنرباها و فرکانس‌های رادیویی دستگاه، مشابه رادیوهای FM، قابل احساس نیستند.

کل فرایند از 30 تا 90 دقیقه طول می‌کشد.

 

 

بعد از ام‌آرآی قلب چه می‌شود؟

بعد از آزمایش، می‌توانید خودتان تا خانه رانندگی کنید، مگر اینکه به شما داروی ضداضطراب یا آرام‌بخش داده شود.

ممکن است مدتی طول بکشد تا پزشک تصاویر را بررسی و تفسیر کند.

نتایج اولیهٔ ام‌آرآی قلب ممکن است ظرف چند روز در دسترس باشد. بااین‌حال، نتایج جامع ممکن است تا یک هفته یا بیشتر طول بکشد. هنگامی که نتایج در دسترس باشد، پزشک آن‌ها را با شما بررسی کرده و در مورد اقدامات بعدی‌ای که باید انجام دهید صحبت می‌کند.

 

 

منبع: