دکتر شیرین جوان‌گروه

متخصص بیماری‌های قلب و عروق

آیا ورزش در بیماران فشارخونی ضرر دارد؟

نویسنده: دکتر شیرین جوان‌گروه

اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در print
آیا ورزش در بیماران فشارخونی ضرر دارد؟

آیا ورزش در بیماران فشارخونی ضرر دارد؟

تبدیل ورزش به یک عادت به کاهش فشارخون شما کمک می‌کند. ورزش کردن همچنین به شما انرژی بیشتری می‌دهد و روشی بسیار مناسب برای کاهش استرس و داشتن احساسی بهتر است.

چنانچه در حال حاضر فعالیت بدنی ندارید ابتدا با پزشک خود مشورت کنید. پزشک در مورد آمادگی شما برای ورزش کردن اطمینان حاصل خواهد کرد. ازآنجاکه داشتن یک سبک زندگی فعال برای فشارخون شما مفید است، پزشک به‌احتمال زیاد با آن موافقت خواهد کرد.

شما نیازی به رفتن به باشگاه ندارید. فقط باید به‌اندازه‌ای فعال باشید که سخت‌تر نفس بکشید و ضربان قلبتان کمی تندتر بزند. این امر شامل پیاده‌روی سریع، دویدن، شنا کردن، دوچرخه‌سواری، وزنه‌برداری یا باغبانی می‌شود.

 

برای انتخاب یک فعالیت، دو سؤال زیر را از خود بپرسید:

۱. چه چیزی سرگرم‌کننده به‌نظر می‌رسد؟

۲. آیا ترجیح می‌دهید که به‌صورت گروهی ورزش کنید یا به‌تنهایی؟

 

مقالات مرتبط:

 

بهترین نوع ورزش کدام است؟

سه نوع اصلی ورزش وجود دارد:

۱. ورزش‌های قلبی – عروقی یا هوازی که به کاهش فشارخون و قوی‌تر شدن قلب شما کمک می‌کنند. از نمونه‌های این نوع ورزش می‌توان به پیاده‌روی، آهسته دویدن، طناب زدن، دوچرخه‌سواری (ایستاده یا در فضای باز)، اسکی، اسکیت، قایقرانی، ایروبیک با شدت کم یا زیاد، شنا و ایروبیک در آب اشاره کرد.

۲. تمرینات استقامتی که با ساختن عضلات قوی، به شما در سوزاندن کالری بیشتر در طول روز کمک می‌کنند. این نوع ورزش برای مفاصل و استخوان‌های شما نیز مفید است.

۳. حرکات کششی که باعث انعطاف‌پذیری و حرکت بهتر شما می‌شوند و از آسیب‌دیدگی نیز جلوگیری می‌کنند.

 

 

در طول هفته چند بار باید ورزش کرد؟

حداقل ۳۰ دقیقه در روز و حداقل ۵ روز در هفته به فعالیتی با شدت متوسط مانند پیاده‌روی سریع بپردازید. اگر وقت کمی دارید، فعالیت شدید مانند دویدن، به مدت ۲۰ دقیقه و ۳ تا ۴ روز در هفته، فایده‌ای یکسان را به شما می‌رساند.

چنانچه در حال حاضر هیچ فعالیتی ندارید، به‌تدریج برای رسیدن به این مقدار تمرین کنید. اگر چندین هفته طول بکشد تا به این میزان ورزش برسید، هیچ اشکالی ندارد.

 

ابتدا گرم کنید. گرم کردن به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه، به حرکت بدن شما کمک می‌کند و مانع آسیب‌دیدگی می‌شود.

سپس بر شدت ورزش خود بیفزایید. زیاده‌روی نکنید. شما باید بتوانید در حین ورزش صحبت کنید. اما اگر به‌راحتی می‌توانید آواز بخوانید، کمی بر شدت ورزش خود بیفزایید تا مطمئن شوید که بیشترین بهره را از آن می‌برید.

در پایان، بدن خود را سرد کنید. هنگامی که ورزش کردن را به پایان رساندید، ناگهان آن را متوقف نکنید. برای چند دقیقه فعالیت خود را کاهش دهید. انجام این کار به‌ویژه برای افرادی که فشارخون بالا دارند مهم است.

 

 

سه راه تداوم در ورزش

۱. ورزش را به یک سرگرمی مبدل کنید. با این کار به‌احتمال زیاد به آن پایبند خواهید بود.

۲. ورزش را در برنامهٔ روزانه خود قرار دهید. زمانی را که می‌خواهید ورزش کنید برنامه‌ریزی کنید و آن را در تقویم خود بنویسید.

۳. یک دوست ورزشی پیدا کنید. این به شما کمک می‌کند تا باانگیزه بمانید و از ورزش خود لذت بیشتری ببرید.

 

 

آیا ورزش کردن خطری دارد؟

فعال بودن یکی از بهترین کارهایی است که می‌توانید برای فشارخون خود انجام دهید. از پزشک در مورد اینکه آیا محدودیتی برای انجام فعالیت‌هایتان وجود دارد یا خیر بپرسید.

هنگام ورزش کردن، به احساس بدن خود توجه کنید. ممکن است مدتی طول بکشد تا بدن شما به آن عادت کند که این امری طبیعی است.

هنگام انجام ورزش‌های هوازی، سخت‌تر نفس کشیدن، عرق کردن و ضربان قلب تندتر نیز طبیعی است.

اما چنانچه احساس می‌کنید که تنگی نفس دارید، یا قلبتان بسیار سریع یا نامنظم می‌زند، سرعت خود را کاهش دهید یا استراحت کنید.

در صورت احساس درد در قفسهٔ سینه، ضعف، سرگیجه، سبکی سر، یا فشار یا درد در گردن، بازو، فک یا شانه، ورزش کردن را متوقف کنید.

چنانچه این علائم به‌سرعت از بین نرفت یا دوباره تکرار شد، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید یا به دنبال درمان اورژانسی باشید.

 

 

منبع: