آنفولانزا در بیماران قلبی

آنفولانزا در بیماران قلبی

چنانچه بیماری قلبی دارید، مهم است که تمام تلاش خود را برای جلوگیری از ابتلا به آنفولانزا انجام دهید.

مبارزه با ویروس‌هایی که باعث بیماری می‌شوند، برای شما سخت‌تر خواهد بود. در واقع، احتمال ابتلا به آنفولانزا در افرادی که ناراحتی قلبی دارند بیشتر از افراد مبتلا به سایر بیماری‌های مزمن است.

عفونت‌های ویروسی مانند آنفولانزا همچنین فشار بیشتری را بر بدن وارد می‌کنند که این امر ممکن است بر فشارخون، ضربان قلب و عملکرد کلی قلب شما تأثیر بگذارد و درنتیجه احتمال حملهٔ قلبی یا سکتهٔ مغزی را افزایش دهد.

اما آنفولانزا به‌راحتی قابل پیشگیری است. شما می‌توانید اقدامات ساده‌ای را انجام دهید تا از بروز مشکلات جدی در آینده جلوگیری کنید.

علائم آنفولانزا

آنفولانزا معمولاً به‌سرعت بروز می‌کند. علائم آن شامل موارد زیر می‌شود:

• تب (معمولاً بالا)
  • درد شدید در مفاصل و عضلات و اطراف چشم
  • ضعف کلی
  • پوست گرم و برافروخته و چشمان قرمز و اشک‌آلود
  • سرفهٔ خشک
  • گلودرد و آبریزش بینی

انتخاب داروی بی‌خطر

هنگام خرید داروی بدون نسخه یا OTC برچسب آن را بررسی کنید. به دنبال محصولی باشید که ضد احتقان نباشد و همچنین فقط برای افراد مبتلا به فشارخون بالا ساخته شده باشد. داروهای ضداحتقان می‌توانند فشارخون را افزایش دهند و مانع عملکرد سایر داروها شوند.

پیش از هرگونه استفاده از داروهای بدون نسخه با پزشک یا داروساز صحبت کنید. در مورد تمام داروهایی که مصرف می‌کنید، چه تجویزی و چه بدون نسخه، به پزشکان خود اطلاع دهید.

سلامت خود را حفظ کنید

واکسن آنفولانزا بزنید. به گفتهٔ مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، بهترین زمان برای انجام این کار به محض در دسترس قرار گرفتن واکسن در پاییز است. اگر این فرصت را از دست دادید، می‌توانید واکسن را تا دی ماه یا حتی پس از آن نیز دریافت کنید. فصل آنفولانزا معمولاً از اوایل مهرماه شروع می‌شود و تا ماه خرداد ادامه می‌یابد، اما هرچه زودتر در فصل پاییز واکسینه شوید بهتر است.

واکسن آنفولانزا را به‌صورت تزریقی دریافت کنید. افراد مبتلا به بیماری قلبی نباید واکسن زنده‌ای را که به‌صورت اسپری بینی است دریافت کنند.

برای حفظ سلامتی اقدامات دیگری نیز می‌توانید انجام دهید. برای پیشگیری از آنفولانزا، دست‌های خود را تمیز نگه دارید. شست‌وشوی کامل دست‌ها برای دور نگه داشتن میکروب‌ها و درنتیجه جلوگیری از ورود آن‌ها به بدن از راه دهان، بینی یا چشم ضروری است.

با پزشک خود تماس بگیرید

چنانچه فکر می‌کنید که ممکن است آنفولانزا گرفته باشید به پزشک خود اطلاع دهید. پزشک ممکن است از شما بخواهد که برای انجام معاینه و آزمایش به مطب بروید.

درصورت ابتلا به آنفولانزا، پزشک داروی ضدویروس تجویز می‌کند. با مصرف زودهنگام دارو علائم بیماری کاهش یافته و سرعت بهبود افزایش می‌یابد.

درصورت داشتن مشکلات زیر فوراً با پزشک خود تماس بگیرید:

• علائمی که پس از گذشت ۳ تا ۴ روز از بیماری بهبود نمی‌یابند یا بدتر می‌شوند.
  • احساس اندکی بهبود و سپس بدتر شدن بیماری، حالت تهوع، استفراغ، تب بالا، لرز، درد قفسهٔ سینه، یا سرفه با مخاط غلیظ زرد یا سبز رنگ.

درصورت بدتر شدن علائم ممکن است به مراقبت‌های فوری پزشکی نیاز داشته باشید. چنانچه مشکل تنفسی یا هر نشانهٔ دیگری از وضعیت اضطراری دارید با اورژانس تماس بگیرید. درصورت ابتلا به بیماری قلبی و آنفولانزا صبر نکنید تا علائم بدتر شوند و نیاز به اورژانس یا رفتن به مراکز فوریت‌های پزشکی داشته باشید. انجام معاینهٔ پزشکی و درمان سریع بهتر از این است که منتظر بمانید تا علائمتان خودبه‌خود بهتر شوند.