دکتر شیرین جوان‌گروه

متخصص بیماری‌های قلب و عروق

انواع نقص‌های مادرزادی قلب چیست؟

نویسنده: دکتر شیرین جوان‌گروه

اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در print
انواع نقص‌های مادرزادی قلب چیست؟

انواع نقص‌های مادرزادی قلب چیست؟

نقص مادرزادی قلب مشکلی قلبی است که با آن متولد شده‌اید و شایع‌ترین نوع نقص مادرزادی است.

انواع مختلفی از نقایص مادرزادی قلب وجود دارد و بیشتر بر روی دیواره‌ها، دریچه‌ها یا رگ‌های خونی قلب تأثیر می‌گذارند. برخی از آن‌ها حاد هستند و ممکن است به چندین عمل جراحی و درمان نیاز داشته باشند.

 

سوراخ در قلب (نقص سپتوم)

این بدان معنی است که شما با سوراخی در دیواری که سمت چپ و راست قلب را از هم جدا می‌کند (یا سپتوم) ، به دنیا آمده‌اید. سوراخ اجازه می‌دهد تا خون دو طرف با هم مخلوط شود.

 

نقص سپتوم دهلیزی (ASD)

ASD سوراخی در دیوارهٔ بین حفره‌های فوقانی یا دهلیز راست و چپ قلب شما است. این سوراخ باعث می‌شود تا خون دهلیز چپ با خون دهلیز راست مخلوط شود.

برخی از ASDها خودبه‌خود بسته می‌شوند. همچنین ممکن است نیاز به ترمیم ASD متوسط یا بزرگ با جراحی قلب باز یا روش دیگری داشته باشید.

پزشک ممکن است سوراخ را با روش کاتتر کم‌تهاجمی ببندد. او لوله‌ یا کاتتر کوچکی را در رگ خونی شما تا قلب وارد می‌کند. سپس می‌تواند سوراخ را با روش‌های مختلفی بپوشاند.

 

نقص دیوارهٔ بین بطنی (VSD)

VSD سوراخی در بخشی از سپتوم است که حفره‌های پایینی قلب یا بطن‌ها را از هم جدا می‌کند. اگر VSD داشته باشید، خون به‌جای پمپاژ به بدن به ریه‌های شما باز می‌گردد.

VSD کوچک ممکن است خودبه‌خود بسته شود. اما اگر اندازه‌اش بزرگ‌تر باشد، ممکن است برای ترمیم آن نیاز به جراحی داشته باشید.

 

مقالات مرتبط:

 

نقص کامل کانال دهلیزی بطنی (CAVC)

این جدی‌ترین نقص سپتوم است و در این نوع، شما سوراخی در قلب خود دارید که هر چهار حفره را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

CAVC از رفتن خون غنی از اکسیژن به مکان‌های مناسب در بدن جلوگیری می‌کند. پزشک می‌تواند آن را با پچ ترمیم کند. اما برخی افراد برای درمان به بیش از یک عمل جراحی نیاز دارند.

 

 

نقص دریچه

دریچه‌ها جریان خون را از طریق بطن‌ها و شریان‌های قلب شما کنترل می‌کنند و برخی از نقایص جزئی قلب می‌تواند دریچه‌ها را درگیر کند، از جمله:

تنگی مجرا. زمانی است که دریچه‌های شما باریک یا سفت می‌شوند و باز نمی‌شوند یا اجازه نمی‌دهند خون به‌راحتی عبور کند.

نارسایی. دریچه‌ها محکم بسته نمی‌شوند که باعث می‌شود خون از طریق آن‌ها به عقب نشت کند.

آترزیا. این زمانی اتفاق می‌افتد که دریچه درست شکل نگیرد یا منفذی برای عبور خون شما نداشته باشد که باعث مشکلات قلبی پیچیده‌تر می‌شود.

ناهنجاری ابشتین. این نقص در دریچهٔ دیگر قلب، دریچهٔ تریکوسپید، است که ممکن است از بسته‌شدن محکم آن جلوگیری کند. نوزادانی که مبتلا به ابشتین‌اند اغلب دارای نقص تیغهٔ بین دهلیزی (ASD) نیز هستند.

تنگی دریچهٔ ریوی. این شایع‌ترین نقص دریچه در نوزادان است. بطن راست نوزادان مبتلا به موارد شدید اغلب تحت فشار قرار گرفته‌است. پزشک معمولاً می‌تواند آن را با روش کاتتر درمان کند. او از کاتتر یا لوله‌ای نازک با یک بالون در انتهای آن برای بادکردن و باز کردن دریچهٔ تحت‌فشار استفاده می‌کند.

 

 

تترالوژی فالوت

گاهی اوقات، اگر سوراخ‌هایی در قلب خود یا نقص سپتوم داشته باشید، ممکن است به مشکلات مادرزادی قلبی دیگری نیز مبتلا باشید. یکی از آن‌ها تترالوژی فالوت نامیده می‌شود که ترکیبی از چهار نقص است، از جمله:

  • نقص دیوارهٔ بین بطنی بزرگ (VSD)
  • دیوارهٔ ضخیم در اطراف بطن راست یا حفرهٔ پایینی
  • آئورت شما بالای سوراخ دیوارهٔ بطن قرار دارد
  • دریچهٔ ریوی سفت که مانع جریان آسان خون از قلب به ریه‌ها می‌شود

 

نوزادی که با تترالوژی فالوت متولد می‌شود ممکن است به‌زودی پس از تولد برای رفع مشکلات نیاز به جراحی قلب باز داشته باشد. اگر مشکل دریچهٔ ریوی خیلی جدی نباشد، ممکن است پزشک با شما در مورد صبرکردن تا زمانی که فرزندتان کمی بزرگ‌تر شود صحبت کند.

 

 

سایر عیوب

مجرای شریانی باز (PDA). به زبان ساده، این سوراخی در آئورت کودک شماست که بسته نمی‌شود.

در دوران بارداری، این سوراخ به خون کودک شما اجازه می‌دهد تا ریه‌های او را دور بزند و از بند ناف شما اکسیژن دریافت کند. پس از تولد، کودک شروع به دریافت اکسیژن از ریه‌های خود می‌کند و سوراخ باید بسته شود. در غیر این صورت، مجرای شریانی باز یا PDA نامیده می‌شود. PDAهای کوچک ممکن است به‌خودی‌خود بهتر شوند. اما نوع بزرگ‌تر آن ممکن است نیاز به جراحی داشته باشد.

تنه شریانی. این زمانی است که کودک شما به‌جای دو شریان اصلی که خون را به بقیهٔ بدنش می‌رسانند، با یک شریان اصلی متولد می‌شود. آن‌ها به‌عنوان یک نوزاد برای ترمیم نقص به جراحی نیاز خواهند داشت و ممکن است در مراحل بعدی زندگی نیاز به اقدامات بیشتری داشته باشند.

جابه‌جایی شریان‌های بزرگ TGA. این بدان معنی است که حفره‌های راست و چپ قلب کودک شما معکوس است. خون آن‌ها هنوز به‌طور طبیعی جریان دارد، اما با گذشت زمان، بطن راست آن‌ها به‌خوبی کار نمی‌کند؛ زیرا باید با شدت بیشتری پمپاژ کند.

 جابه‌جایی شریان‌های بزرگ D-TGA. در این شرایط، دو شریان اصلی قلب کودک شما معکوس می‌شوند. خون آن ها برای دریافت اکسیژن از طریق ریه‌ها حرکت نمی‌کند و خون غنی از اکسیژن در سراسر بدن آن ها جریان ندارد. برای ترمیم این عارضه معمولاً در ماه اول زندگی باید تحت عمل جراحی قرار گیرند.

نقص تک بطنی. نوزادان گاهی اوقات با یک محفظهٔ کوچک پایینی قلب یا با کمبود یک دریچه به دنیا می‌آیند. انواع مختلف نقایص تک بطنی عبارت‌اند از:

  • سندرم قلب چپ هیپوپلاستیک: کودک آئورت و اتاقک پایین چپ یا بطن توسعه‌نیافته دارد.
  • آترزی ریوی/سپتوم بطنی دست‌نخورده: کودک فاقد دریچهٔ ریوی است که جریان خون را از قلب به ریه‌ها کنترل می‌کند.
  • آترزی دریچهٔ سه‌لتی: کودک دریچهٔ سه‌لتی ندارد که باید بین اتاقک فوقانی و پایینی سمت راست قلب او باشد.

 

 

تشخیص نقایص مادرزادی

در برخی موارد، پزشک می‌تواند مشکلات مادرزادی قلبی را زمانی که کودک هنوز در رحم است تشخیص دهد. اما در برخی موارد تنها ‌می‌توانند این نقص‌ها را پس از تولد و بروز علائم در کودک شما تشخیص دهند.

بسیاری از نقایص مادرزادی خفیف قلب در دوران کودکی یا حتی بعداً تشخیص داده می‌شوند؛ زیرا هیچ علامت واضحی ایجاد نمی‌کنند. برخی از افراد تا زمانی که بالغ نشده‌اند متوجه نمی‌شوند که این مشکلات را دارند.

هر نوع نقص مادرزادی قلبی‌ای که داشته باشید، مطمئن باشید که با پیشرفت در ابزارهای تشخیصی و درمان، شانس زندگی طولانی و طبیعی بسیار بیشتر از هر زمان دیگری وجود دارد.

 

 

منبع: