دکتر شیرین جوان‌گروه

متخصص بیماری‌های قلب و عروق

چگونه فشار خون خود را در خانه بگیریم؟

نویسنده: دکتر شیرین جوان‌گروه

اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در print

یادگیری نحوه اندازه‌گیری دقیق در خانه می‌تواند به پزشک کمک کند تا فشارخون بالا را تشخیص دهد یا آن را درمان کند – یک بیماری رایج که می‌تواند به قلب، کلیه‌ها و مغز آسیب برساند.

آخرین باری که فشارخون خود را چک کردید کی بود؟ همه بزرگسالان باید حداقل سالی یک‌بار این آزمایش ساده را انجام دهند.

اگر فشارخون در مطب پزشک شما بالا باشد – یعنی بالاتر از محدوده سالم – دستورالعمل‌های فعلی گروه ویژه خدمات پیشگیرانه ایالات متحده توصیه می‌کند قبل از شروع درمان، اندازه‌گیری را در خارج از محیط کلینیک تکرار کنید. اما این تنها دلیلی نیست که پزشک شما ممکن است به شما توصیه کند فشارخون شما را به طور منظم در خانه ردیابی کند.

 

 

چرا فشارخون را در خانه کنترل کنیم؟

دکتر استفان ژوراشک، دانشیار پزشکی در مرکز پزشکی Beth Israel Deaconess وابسته به هاروارد، می‌گوید: «برخی افراد فقط در مطب پزشک فشارخون خود را افزایش می‌دهند، که به فشارخون سفید معروف است.» یکی از بهترین راه‌ها برای فهمیدن اینکه آیا فشارخون شما واقعاً بالاتر از حد طبیعی است یا خیر، اندازه‌گیری چند بار آن در خانه است.

 

نظارت خانگی نیز ایده خوبی است:

  • اگر پزشک از شما بخواهد که قرائت را دنبال کنید تا تصمیم بگیرید که آیا نیاز به شروع مصرف دارو برای کاهش فشارخون دارید یا خیر
  • اگر فشارخون بالا تشخیص داده شده است و باید داروهای خود را تنظیم کنید تا مطمئن شوید به فشارخون موردنظر خود رسیده‌اید
  • اگر در ماه‌های اخیر باردار هستید یا بچه‌دار شده‌اید و تیم بهداشتی شما نگران پره اکلامپسی است. این وضعیت یک نوع شدید فشارخون بالا است که می‌تواند به اندام‌های حیاتی مانند کلیه‌ها آسیب برساند. هنگامی که به‌موقع درمان نشود، گاهی اوقات منجر به تشنج، سکته مغزی یا حتی مرگ می‌شود.

 

 

کدام دستگاه فشارخون خانگی را بخرم؟

به دنبال مانیتوری باشید که تأیید شده باشد، به این معنی که دستگاه به طور مستقل از نظر دقت بررسی شده است.

از مانیتورهایی که دارای کاف‌هایی هستند که روی مچ دست یا نوک انگشت استفاده می‌شود خودداری کنید. اینها به‌اندازه کاف‌های بالای بازو دقیق نیستند.

اندازه مناسب کاف را انتخاب و استفاده کنید. دور بالای بازو را در وسط بین آرنج و شانه خود اندازه بگیرید. اکثر کاف‌های مانیتور خانگی می‌توانند دور بازوهای 9 تا 17 اینچ را در خود جای دهند، اما کاف‌های کوچک‌تر و بزرگ‌تر در دسترس هستند. یک کاف خیلی کوچک می‌تواند منجر به خوانش مصنوعی شود، در حالی که یک کاف شل می‌تواند خوانش کاذب پایینی داشته باشد. به عنوان مثال، یک مطالعه تصادفی در سال 2023 روی دستگاه‌های فشارخون خودکار، یک کاف با اندازه معمولی را روی بزرگسالانی که نیاز به اندازه‌های مختلف کاف دارند، آزمایش کرد. محققان دریافتند فشارخون سیستولیک برای شرکت‌کنندگانی که باید از کاف بزرگ استفاده می‌کردند ۱۹.۵ میلی‌متر جیوه و برای شرکت‌کنندگانی که باید از کاف بزرگ استفاده می‌کردند، ۴.۸ میلی‌متر جیوه افزایش یافت.

مدل‌های بسیار ابتدایی فقط ۲۵ دلار قیمت دارند. اما مدل‌های گران‌تر، که بین 50 تا 100 دلار متغیر هستند، ممکن است برای استفاده راحت‌تر باشند. آنها می‌توانند چندین قرائت را ذخیره کرده و داده‌ها را به رایانه یا تلفن هوشمند شما ارسال کنند – یا حتی مستقیماً به پورتال بیمار در مطب پزشک شما.

 

 

سه نکته کلیدی در مورد سنجش فشارخون

نظارت بر فشارخون در خانه کمی بیشتر از آن چیزی است که برخی افراد تصور می‌کنند. دکتر ژوراشک می‌گوید: «این کاری نیست که شما به‌صورت پراکنده یا هر زمان که وقت دارید انجام دهید.

فشارخون در طول روز در نوسان است، به این معنی که یک قرائت جداگانه اطلاعات دقیقی را ارائه نمی‌دهد.

اگر هنگام ناراحتی یا استرس فشارخون خود را چک کنید، احتمالاً بالا است. او می‌گوید اگر دوباره فوراً آن را مصرف کنید، ممکن است خوانش بالایی دریافت کنید که چرخه‌ای از اضطراب و خواندن بالا را تغذیه می‌کند.

اندازه‌گیری‌های مداوم و مکرر ارزیابی بسیار مفیدتری نسبت به‌اندازه گیری‌های گاه‌به‌گاه ارائه می‌دهد.

 

 

هر چند وقت یک‌بار باید فشارخون خود را در خانه اندازه بگیرید؟

از پزشک خود بپرسید هر چند وقت یکبار و در چه ساعتی از روز فشارخون خود را اندازه‌گیری کنید.

دکتر ژوراشک می‌گوید: «استاندارد طلایی برای نظارت در خانه، انجام 28 اندازه‌گیری جداگانه است که می‌توانید پس از آن میانگین‌گیری کنید تا یک قرائت نماینده دریافت کنید.

این بدان معناست که فشارخون خود را چهار بار در روز – دو بار در صبح و دو بار در شب – برای هفت روز متوالی اندازه‌گیری کنید. دکتر Juraschek می‌گوید، بااین‌حال، حتی 12 اندازه‌گیری در طول سه روز معقول است، به‌خصوص اگر یک روز آخر هفته را در نظر بگیرید. پزشک شما می‌تواند در مورد اینکه چه چیزی برای وضعیت شما منطقی‌تر است به شما توصیه می‌کند.

 

 

چگونه می‌توان فشارخون دقیقی داشت؟

اشتباهات رایج می‌تواند فشارخون شما را چند نقطه یا تا 10 یا حتی تا 25 امتیاز در برخی موارد افزایش دهد. برای اندازه‌گیری دقیق فشارخون، در اینجا چه کاری باید انجام دهید یا اجتناب کنید – و چرا -.

حداقل 30 دقیقه پس از سیگار کشیدن، مصرف کافئین یا الکل، یا ورزش قبل از فشارخون صبر کنید.

چرا؟ کافئین و نیکوتین رگ‌های خونی را منقبض می‌کنند و ضربان قلب شما را افزایش می‌دهند که می‌تواند فشارخون را افزایش دهد. الکل رگ‌های خونی را گشاد می‌کند و احتمالاً فشارخون را کاهش می‌دهد و ورزش باعث افزایش ضربان قلب و فشارخون می‌شود.

 

 

مثانه خود را خالی کنید

چرا؟ مثانه پر می‌تواند به کلیه‌های شما فشار وارد کند و جریان خون را کاهش دهد. پاسخ طبیعی بدن شما این است که فشارخون شما را بالا ببرد تا مطمئن شوید که کلیه‌های شما خون کافی دریافت می‌کنند.

راحت بنشینید و بازوی خود را نزدیک ارتفاع قلب نگه دارید.

روی صندلی خود بنشینید و پاهای خود را صاف روی زمین قرار دهید، پاها و مچ پاها را روی هم نگذارید، و بازوی خود را دراز کنید، کف دست به سمت بالا، روی میز به‌طوری‌که آرنج شما تقریباً در ارتفاع قلب قرار گیرد.

چرا؟ روی هم زدن پاها، به‌خصوص در ناحیه زانو، به طور موقت فشارخون را بالا می‌برد. اگر پاها یا بازوی شما حمایت نشود، عضلات شما منقبض می‌شوند. حتی همین مقدار کمی ورزش ایزومتریک می‌تواند فشارخون شما را افزایش دهد. همچنین، حمایت از بازو در زیر یا بالاتر از سطح قلب ممکن است بر دقت خواندن تأثیر بگذارد.

 

 

قبل از خواندن چند دقیقه آرام صبر کنید.

ابتدا، اندازه مناسب کاف را دور بازوی برهنه خود حدود یک اینچ بالاتر از خم آرنج خود بپیچید. برای چند دقیقه ساکت و بدون حواس‌پرتی مانند تلویزیون، مطالعه، پیمایش تلفن یا صحبت‌کردن بنشینید. سپس دستگاه را برای اندازه‌گیری فشارخون راه‌اندازی کنید.

چرا؟ قراردادن سرآستین روی لباس – یا بالابردن آستین به‌طوری‌که دور بازوی شما محکم شود – ممکن است در خواندن دقیق اختلال ایجاد کند، اگرچه شواهد در این مورد متفاوت است. در حالت ایده‌آل، شما می‌خواهید فشارخون را درحالی‌که احساس آرامش می‌کنید، بدون حواس‌پرتی ثبت کنید، زیرا حتی استرس یا تنش جزئی می‌تواند فشارخون شما را افزایش دهد.

 

 

چرا تشخیص فشارخون بالا بسیار مهم است؟

تقریباً نیمی از بزرگسالان مبتلا به فشارخون بالا هستند، اما حدود یک‌سوم از این افراد حتی نمی‌دانند که این مشکل را دارند. دکتر ژوراشک می‌گوید که تشخیص و درمان دقیق حیاتی است. موارد کمی در پزشکی چنین نتایج ثابتی مانند مضرات فشارخون بالا را نشان داده است که عامل اصلی حملات قلبی، سکته مغزی، بیماری کلیوی و زوال شناختی است.

او می‌گوید: “به دلیلی به آن قاتل خاموش می‌گویند. ما هیچ یک از اثرات فشارخون بالا را تا زمانی که خیلی دیر نشده احساس یا تجربه نمی‌کنیم.”

 

 

منبع: