دکتر شیرین جوان‌گروه

متخصص بیماری‌های قلب و عروق

چه نوع مشکلاتی در رگ‌ها ایجاد می‌شود؟

نویسنده: دکتر شیرین جوان‌گروه

اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در print

رگ‌ها یک بازیکن کلیدی در بدن هستند: دلیل آن را در اینجا توضیح دهید

قلب شما خون را در سراسر بدن پمپاژ می‌کند – هزاران مایل رگ آن را به عقب برمی‌گردانند.

گردش خون برای سلامتی ما حیاتی است. شریان‌های ما اکسیژن، مواد مغذی غنی از انرژی، هورمون‌ها، سلول‌های ایمنی و سایر مواد ضروری را در سراسر بدن می‌رسانند. هنگامی که زایمان قطع می‌شود، اندام‌ها و بافت‌ها می‌توانند در عرض چند دقیقه به طور غیر قابل برگشتی آسیب ببینند.

اما بخش دوم گردش خون نیز بسیار مهم است: سفر برگشت. پس از اینکه شریان‌های ما کالا را تحویل می‌دهند، خون ما باید به ریه‌ها برگردد تا اکسیژن بیشتری دریافت کند، مواد مغذی را ذخیره کند، از شر دی‌اکسیدکربن خلاص شود و دوباره به قلب برود تا دوباره به بیرون پمپ شود. به‌این‌ترتیب، خون در حرکت مداوم است، و اطمینان حاصل می‌شود که اندام‌ها و بافت‌ها به آنچه نیاز دارند درحالی‌که مواد زائد خارج می‌شوند، می‌رسند.

کشتی‌های طراحی شده برای سفر برگشت، رگ‌های شما هستند. برای پاسخ به سؤالاتی در مورد نحوه عملکرد رگ‌ها، چه چیزی می‌تواند در عملکرد روان آنها اختلال ایجاد کند و پنج راه برای سالم نگه‌داشتن هزاران مایل از این رگ‌های خونی به ادامه مطلب مراجعه کنید.

 

 

رگ‌ها چیست و چه کار می‌کنند؟

شاید زیاد به رگ‌هایتان فکر نکرده‌اید. یا اگر دارید، شاید روی رگ‌های واریسی تمرکز کرده‌اید، آن رگ‌های متورم و ناخوشایند ارغوانی که ممکن است درست در زیر پوست پاها قابل‌مشاهده باشند. یا شاید شما آزمایش خون داده‌اید و فردی که خون می‌گیرد به‌سختی می‌تواند “رگ خوب” پیدا کند. اما اینها فقط بخش کوچکی از دنیای رگ هستند.

سیاهرگ‌ها شبکه‌ای از لوله‌های اتصال‌دهنده در سراسر بدن انسان را تشکیل می‌دهند که اندازه آنها از 1 میلی متر (تقریباً به اندازه یک نقطه مداد) تا 2 سانتی متر (تقریباً اندازه یک چهارم) است که خون را با اکسیژن کم به ریه‌ها برمی گرداند. برای بارگیری مجدد با اکسیژن سپس چهار سیاهرگ ریوی خون غنی از اکسیژن را از ریه‌ها به قلب می‌برند. (واقعیت جالب: برخی افراد سه یا پنج رگ ریوی دارند، اما اکثر ما چهار رگ ریوی داریم.)

اغلب، وریدهای اصلی در کنار شریان‌هایی با نام مشابه، مانند بزرگراهی با اتومبیل‌هایی که در جهت مخالف حرکت می‌کنند، یافت می‌شوند: برای مثال، در قسمت بالای بازو، ورید زیر بغل در کنار شریان زیر بغل قرار دارد. در کلیه، سیاهرگ کلیوی در کنار شریان کلیوی قرار دارد.

 

 

سیاهرگ‌ها چگونه به جریان خون کمک می‌کنند؟

بیایید با تصویرکردن گلبول‌های قرمز کوچک پر از اکسیژن شروع کنیم. حالا تصور کنید شما یک گلبول قرمز هستید که به‌تازگی از قلب از طریق شریان‌ها به ماهیچه ساق پای شخصی که در حال دویدن است، حرکت کرده است. بعد از اینکه اکسیژن بسیار موردنیاز را رها کردید و مواد زائد مانند دی‌اکسیدکربن را جمع‌آوری کردید، باید سریع به قلب خود بازگردید! – زیرا عضلات ورزش به اکسیژن اضافی نیاز دارند.

اما صبر کن همان‌طور که به سمت ریه‌ها می‌روید تا اکسیژن بیشتری را بارگیری کنید و دی‌اکسیدکربن آزاد کنید، یک صعود شیب‌دار مستقیم به بالا وجود دارد. چگونه می‌توانید بدون کمک آن را به ریه برگردانید؟

خوشبختانه، وریدها دارای دریچه‌های کوچکی هستند که به خون اجازه می‌دهند تنها در یک‌جهت جریان یابد. هنگامی که ماهیچه‌ها نزدیک وریدهای بزرگ‌تر منقبض می‌شوند، خون را به سمت ریه‌ها پمپاژ می‌کنند. علاوه بر این، نفس‌کشیدن نوعی مکش ایجاد می‌کند که خون را به سمت ریه‌ها می‌کشد. بدون این نیروها که خون را تشویق می‌کند تا در جهت درست از طریق سیاهرگ‌ها جریان یابد، خونی که در پاها جریان می‌یابد در آنجا جمع می‌شود و باعث فشار و تورم خطرناک می‌شود.

 

 

چرا رگ‌ها آبی هستند؟

در واقع، آنها نیستند. مردم فکر می‌کنند که آبی هستند؛ زیرا اغلب در نمودارها و تصاویر این‌گونه ظاهر می‌شوند. اما این فقط برای متمایز ساختن آنها از شریان‌های قرمز روشن است.

اگر پوستی روشن دارید، رگ‌های پشت‌دست ممکن است آبی به نظر برسند. این یک توهم به دلیل نحوه جذب نور توسط پوست است. در افرادی که رنگ پوست تیره‌تری دارند، رگ‌ها بیشتر با هم ترکیب می‌شوند.

اگر می‌توانستید مستقیماً و بدون هیچ پوستی به رگ‌ها نگاه کنید، رنگ‌پریده به نظر می‌رسیدند؛ زیرا به طور طبیعی بی‌رنگ هستند یا به دلیل خونی که در داخل آنها وجود دارد قرمز تیره هستند.

 

 

چه نوع مشکلاتی در رگ‌ها ایجاد می‌شود؟

لخته‌شدن خون، وریدهای واریسی و نارسایی وریدی برخی از شایع‌ترین شرایط سلامتی هستند که بر رگ‌ها تأثیر می‌گذارند:

ترومبوز ورید عمقی (DVT) زمانی رخ می‌دهد که یک لخته خون در ورید عمیق تشکیل شود و جریان خون را مسدود کند. این وضعیت به طور بالقوه جدی است؛ زیرا لخته‌های موجود در وریدهای عمقی می‌توانند به ریه‌ها بروند و با مسدودکردن سرخرگی که خون را به بخشی از ریه‌ها می‌رساند، باعث آمبولی ریه خطرناک شود.

ترومبوفلبیت سطحی یک لخته خون در یک سیاهرگ کوچک درست زیر پوست است. این باعث التهاب و درد می‌شود.

وریدهای واریسی رگ‌های کوچکی در زیر پوست هستند که متورم می‌شوند و می‌پیچند. اگرچه اینها ممکن است بی‌ضرر باشند، اما می‌توانند باعث درد شوند و گاهی اوقات با لخته‌شدن خون پیچیده می‌شوند.

نارسایی وریدی زمانی اتفاق می‌افتد که دریچه‌های وریدها آسیب‌دیده باشند – به‌عنوان‌مثال به دلیل پیری یا لخته‌شدن خون قبلی. جریان خون در وریدها ممکن است مختل شود و منجر به تورم پا، افزایش فشار، پوست ملتهب و بهبودی ضعیف شود.

یکی از بیماری‌های نادرتر با نام چشمگیر فلگمازیا سرولئا دولنز است. این یک عارضه جدی DVT است که در آن انسداد جریان خون از طریق ورید عمیق منجر به مسدودشدن جریان خون از طریق شریان‌های مجاور می‌شود که می‌تواند باعث قانقاریا و نیاز به قطع عضو شود.

همه این شرایط می‌توانند به طور موقت یا به طور پایدار بر گردش خون تأثیر بگذارند. هدف از درمان در صورت امکان بازگرداندن گردش خون است.

 

 

5 راه برتر برای بهبود سلامت رگ‌ها

رگ‌های سالم به قلب، مغز و هر قسمت دیگر بدن شما کمک می‌کنند. در اینجا پنج راه برای بهبود سلامت رگ‌ها وجود دارد، حتی اگر قبلاً بیماری سیاهرگی دارید:

  • فعال باش. به طور منظم ورزش کنید و از ایستادن یا نشستن طولانی خودداری کنید.
  • غذاهای سالم را انتخاب کنید، مانند غذاهایی که در رژیم غذایی گیاهی و برای قلب سالم هستند.
  • وزن سالم را حفظ کنید.
  • سیگار نکش
  • اگر از قبل بیماری وریدی مانند نارسایی وریدی دارید، از جوراب‌های فشاری استفاده کنید.

 

و البته برای تورم، التهاب یا زخم‌های غیرقابل‌توضیح در پاها، مچ پاها یا پاها به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید.

 

 

سخن پایانی

رگ‌های ما شبانه‌روز مشغول هستند و خون را از نقاط دور به ریه‌ها و قلب می‌رسانند و دوباره خون غنی شده را به بیرون پمپاژ می‌کنند. بدون وریدها، گردش خون نمی‌تواند اتفاق بیفتد. آنها مثال خوبی از این هستند که چگونه بسیاری از قسمت‌های بدن شگفت‌انگیز شما را می‌توان تا زمانی که مشکلی پیش نیاید به‌راحتی نادیده گرفت.

 

 

منبع: