دکتر شیرین جوان‌گروه

متخصص بیماری‌های قلب و عروق

پیوند بای‌پس عروق کرونر چیست؟

نویسنده: دکتر شیرین جوان‌گروه

اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در print
پیوند بای‌پس عروق کرونر چیست؟

پیوند بای‌پس عروق کرونر چیست؟

پیوند بای‌پس عروق کرونر (CABG) برای درمان بیماری عروق کرونر قلب استفاده می‌شود. خون را از اطراف قسمت‌های باریک یا مسدودشدهٔ شریان‌های اصلی منحرف می‌کند تا جریان خون و اکسیژن‌رسانی به قلب را بهبود بخشد. برای آشنایی با این عمل در مجله سلامتی دکتر شیرین جوان گروه با ما همراه باشید.

 

چرا پیوند بای‌پس عروق کرونر انجام می‌شود؟

مانند تمام اندام‌های بدن، قلب نیز به جریان دائمی خون نیاز دارد که توسط 2 رگ خونی بزرگ به نام عروق کرونر چپ و راست تأمین می‌شود.

با گذشت زمان، این شریان‌ها ممکن است به دلیل تجمع رسوبات چربی به نام پلاک تنگ و سخت شوند. این فرایند آترواسکلروز نامیده می‌شود. افراد که در عروق کرونر آترواسکلروز دارند به بیماری عروق کرونر قلب مبتلا هستند. با افزایش سن احتمال ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب افزایش می‌یابد.

 

همچنین در صورت وجود موارد زیر احتمال ابتلا به بیماری بیشتر است:

  • سیگارکشیدن
  • داشتن اضافه‌وزن یا چاقی مفرط
  • رژیم غذایی پرچرب

 

بیماری عروق کرونر قلب می‌تواند باعث آنژین صدری شود، درد قفسهٔ سینه‌ای به دلیل کاهش جریان خون غنی از اکسیژن به قلب اتفاق می‌افتد.

درحالی‌که آنژین را می‌توان اغلب با دارو درمان کرد، در آنژین شدید ممکن است برای بهبود خون‌رسانی به قلب به پیوند بای‌پس عروق کرونر نیاز باشد.

یکی دیگر از خطرات مرتبط با بیماری عروق کرونر، احتمال جدا شدن یکی از پلاک‌های موجود در شریان کرونر و ایجاد لختهٔ خون است.

اگر لختهٔ خون جریان خون به قلب را مسدود کند، می‌تواند باعث حملهٔ قلبی شود.

ممکن است برای کاهش احتمال حملهٔ قلبی، پیوند بای‌پس عروق کرونر توصیه شود.

 

 

پیوند بای‌پس عروق کرونر چگونه انجام می‌شود؟

پیوند بای‌پس عروق کرونر شامل گرفتن یک رگ خونی از قسمت دیگری از بدن (معمولاً قفسهٔ سینه، پا یا بازو) و اتصال آن به شریان کرونر واقع در بالا و زیر ناحیهٔ باریک یا مسدودشده است.

این رگ خونی جدید به‌عنوان پیوند (گرافت) شناخته می‌شود. تعداد گرافت‌های موردنیاز به‌شدت بیماری عروق کرونر قلب و تعداد رگ‌های خونی کرونری باریک‌شده بستگی دارد.

پیوند بای‌پس عروق کرونر با بیهوشی عمومی انجام می‌شود و معمولاً بین 3 تا 6 ساعت طول می‌کشد.

 

 

بهبودی پس از عمل چقدر طول می‌کشد؟

بیشتر افراد پس از انجام پیوند عروق کرونر باید حدود 6 تا 8 روز در بیمارستان بمانند. معمولاً حدود 6 تا 8 هفته پس از عمل باید دوباره ویزیت شوید.

بهبودی زمان می‌برد و افراد مختلف با سرعت‌های متفاوتی بهبود می‌یابند.

به‌طورکلی، می‌توانید بعد از 1 روز روی صندلی بنشینید، بعد از 3 روز راه بروید و بعد از 5 یا 6 روز از پله‌ها بالا و پایین بروید.

وقتی به خانه می‌روید، باید برای چند هفته استراحت کنید.

پس از حدود 6 هفته می‌توانید به بیشتر فعالیت‌های عادی خود از جمله کار، رانندگی و رابطهٔ جنسی بازگردید. اگر کار فیزیکی سنگینی دارید، ممکن است لازم باشد مدت بیشتری از کار دور بمانید.

بیشتر افراد در عرض 12 هفته بهبودی کامل پیدا می‌کنند.

 

 

خطرات جراحی بای‌پس عروق کرونر چیست؟

مانند همهٔ انواع جراحی‌ها، پیوند بای‌پس عروق کرونر نیز عوارضی دارد.

این موارد معمولاً جزئی و قابل‌درمان هستند، مانند ضربان قلب نامنظم یا عفونت زخم، اما خطر عوارض جدی مانند سکتهٔ مغزی یا حملهٔ قلبی نیز وجود دارد.

 

 

بعد از جراحی بای‌پس عروق کرونر چه اتفاقی می‌افتد؟

پس از انجام پیوند عروق کرونر، بیشتر افراد بهبود قابل‌توجهی را در علائمی مانند تنگی نفس و درد قفسهٔ سینه تجربه خواهند کرد و خطر حملهٔ قلبی در آن‌ها کاهش می‌یابد.

اما پیوند بای‌پس عروق کرونر درمانی برای بیماری عروق کرونر قلب نیست.

اگر تغییری در سبک زندگی ایجاد نکنید، مانند رژیم غذایی سالم و ورزش منظم، شریان‌های پیوندشده نیز در نهایت سفت و باریک می‌شوند.

گاهی اوقات، پیوند بای‌پس عروق کرونر ممکن است نیاز به تکرار داشته باشد یا ممکن است به روشی برای گشاد کردن عروق خود با استفاده از یک بالون کوچک و لوله‌ای به نام استنت (آنژیوپلاستی کرونر) نیاز داشته باشید.

 

 

جایگزین‌های پیوند بای‌پس عروق کرونر چیست؟

آنژیوپلاستی عروق کرونر جایگزین اصلی پیوند بای‌پس عروق کرونر است.

این عمل جراحی، کمتر تهاجمی است و در آن یک لولهٔ پلاستیکی بلند، منعطف و توخالی به نام کاتتر در رگ خونی بازو یا کشالهٔ ران شما قرار می‌گیرد.

نوک کاتتر به وسیلهٔ اشعهٔ ایکس به سمت شریان‌هایی که قلب شما را تأمین می‌کنند تا جایی که باریک شدن شریان رخ‌داده است هدایت می‌شود.

سپس بالون متصل به کاتتر برای گشادشدن شریان باد می‌شود و اغلب لولهٔ فلزی کوچکی به نام استنت برای کمک به باز نگه‌داشتن شریان استفاده می‌شود.

معمولاً بهبودی پس از آنژیوپلاستی کرونری نسبت به پیوند بای‌پس عروق کرونر زودتر حاصل می‌شود، اما احتمال بیشتری وجود دارد که این روش نیاز به تکرار داشته باشد.

همچنین، اگر چندین شریان کرونری مسدود و باریک شده باشند یا ساختار عروق خونی نزدیک قلب شما غیرطبیعی باشد، ممکن است آنژیوپلاستی عروق کرونر توصیه نشود.

 

 

منبع: