علائم هشداردهنده ایست قلبی در زنان و مردان متفاوت است

تقریباً نیمی از افرادی که دچار ایست قلبی ناگهانی می‌شوند، 24 ساعت قبل از حمله یک علامت هشداردهنده را تجربه می‌کنند. اکنون، تحقیقات جدید نشان می‌دهد که این علائم هشداردهندهٔ اولیه می‌تواند بسته به جنسیت شما متفاوت باشد.

مطالعه‌ای که در نشریهٔ Lancet Digital Health منتشر شد، نشان داد بیشتر زنانی که ایست قلبی داشته‌اند قبل از حمله دچار تنگی نفس می‌شدند درحالی‌که مردان درد قفسهٔ سینه را تجربه کرده‌اند.

ازآنجاکه ایست قلبی خارج از بیمارستان دارای نرخ مرگ‌ومیر تا 90٪ است، شناسایی و اقدام بر اساس آن علائم اولیه می‌تواند نجات‌دهنده باشد.

محققان امیدوارند که یافته‌های آن‌ها بتواند پیش‌بینی ایست قلبی قریب‌الوقوع را برای افزایش نتایج بقا بهبود بخشد.

دکتر سامیت چاگ می‌گوید: «اکنون که نشان داده‌ایم کدام علائم هشداردهنده مهم‌تر هستند، امیدواریم افراد بیشتری که در معرض خطر مرگ ناگهانی قریب‌الوقوع هستند به علائم خود توجه کنند و زودتر با 911 تماس بگیرند و در نتیجه احتمال زنده ماندن از این وضعیت عمدتاً کشنده را افزایش دهند.»

علائم هشداردهنده شامل تنفس سخت، درد قفسهٔ سینه و تعریق است

برای درک اینکه چگونه می‌توانیم ایست قلبی قریب‌الوقوع را بهتر پیش‌بینی کنیم، محققان داده‌های سلامتی افرادی را که از خدمات فوریت‌های پزشکی برای ایست قلبی استفاده کرده بودند، همراه با گروه کنترلی که از خدمات اورژانس برای علائم مشابه استفاده می‌کردند، ارزیابی کردند.

منبع داده‌ها از دو مطالعهٔ در حال انجام است: مطالعهٔ پیش‌بینی مرگ ناگهانی در جوامع چندقومیتی (PRESTO) که در شهرستان ونتورا، کالیفرنیا انجام شد، و مطالعه مرگ غیرمنتظرهٔ ناگهانی اورگان (SUDS)، مستقر در پورتلند، اورگان.

تیم تحقیقاتی دریافت افرادی که ایست قلبی را تجربه کرده‌اند، بیشتر احتمال دارد که تنفس سخت، درد قفسهٔ سینه، تعریق و علائمی شبیه تشنج را تجربه کنند.

نشانه‌های مختلف در زنان و مردان

مردانی که ایست قلبی داشتند اغلب درد قفسهٔ سینه را که منجر به حملهٔ آن‌ها می‌شد، همراه با مشکل در تنفس و تعریق گزارش کردند.

چاگ می‌گوید: اگر مردان درد قفسهٔ سینه ناگهانی و غیرمنتظره داشته باشند، خطر ایست قلبی ناگهانی قریب‌الوقوع 2 برابر بیشتر است.

زنانی که ایست قلبی داشتند، عمدتاً تنگی نفس را گزارش کردند.

چاگ می‌گوید: «اگر زنان دچار تنگی نفس ناگهانی و غیرمنتظره شوند، سه برابر بیشتر احتمال دارد که ایست قلبی قریب‌الوقوع داشته باشند».

سرگیجه، درد یا ناراحتی شکمی، ضعف و حالت تهوع یا استفراغ در گروه افرادی که ایست قلبی نداشتند بیشتر گزارش شد.

تحقیقات قبلی همچنین تفاوت‌های جنسیتی را در نحوهٔ مراجعه افراد با حملهٔ قلبی شناسایی کرده‌است.

دکتر چنگ هان چن، متخصص قلب مداخله‌ای و مدیر پزشکی برنامهٔ قلب ساختاری می‌گوید: این یافته‌های جدید نیاز به جدی‌گرفتن علائم هشداردهندهٔ اولیه برای بهبود بالقوهٔ پیامد سلامتی افراد را تقویت می‌کند.

این گزارش اولین مطالعه‌ای مبتنی بر جامعه است که علائم هشداردهندهٔ ایست قلبی را در کنار گروه کنترلی‌ای که از خدمات اورژانس برای علائم مشابه استفاده می‌کردند، بررسی می‌کند.

شناسایی علائم هشداردهندهٔ اولیه می‌تواند نتایج بقا را بهبود بخشد

ببیشتر مردم به علائم هشداردهندهٔ اولیهٔ ایست قلبی توجه نمی‌کنند.

بر اساس این گزارش، تنها 19 درصد از مردم برای علائم هشداردهندهٔ اولیه، مانند درد قفسهٔ سینه یا تنفس سخت، قبل از تجربهٔ ایست قلبی ناگهانی با 911 تماس گرفتند.

چن می‌گوید وقتی نوبت به ایست قلبی می‌رسد، سرعت احیا بسیار مهم است.

افرادی که با شروع این علائم هشداردهندهٔ اولیه با اورژانس تماس می‌گیرند، پنج برابر بیشتر شانس زنده‌ماندن از ایست قلبی دارند.

بسیاری از مردم با 911 تماس نمی‌گیرند زیرا علائم اولیهٔ ایست قلبی می‌تواند به راحتی با سایر مسائل سلامتی خوش‌خیم‌تر اشتباه گرفته شود.

نیاز آشکار به شناسایی علائم اولیهٔ ایست قلبی وجود دارد.

چاگ می‌گوید: اگر همهٔ افراد با انواع علائم هشداردهنده شروع به تماس با 911 محلی خود کنند، احتمالاً در عرض چند ساعت سیستم ممکن است بدون هیچ بهبود قابل‌توجهی در بقای ایست قلبی ناگهانی، غرق شود.

داشتن راهی برای شناسایی بهتر علائم هشداردهندهٔ واقعی ایست قلبی می‌تواند به ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی اورژانس کمک کند زودتر به محل بیمار مراجعه کنند.

چن گفت: «سیستمی که به‌اندازهٔ کافی قوی و پیش‌بینی‌کننده باشد، به طور بالقوه می‌تواند حتی بیمارانی را شناسایی کند که می‌توانند به‌موقع مداخلهٔ پزشکی برای جلوگیری از شکتهٔ قلبی دریافت کنند.»

سخن پایانی

تقریباً نیمی از افرادی که ایست قلبی ناگهانی را تجربه می‌کنند، 24 ساعت قبل از حمله یک علامت هشداردهنده را تجربه می‌کنند. این علائم بسته به جنسیت فرد متفاوت است: زنانی که ایست قلبی داشتند بیشتر احتمال دارد تنگی نفس را تجربه کنند، درحالی‌که در مردان درد قفسهٔ سینه بیشتر گزارش شده‌است. شناسایی و اقدام بر روی این علائم اولیه می‌تواند نجات‌دهنده باشد.