تفاوت حمله پانیک و سکته قلبی چیست؟

علائم حمله پانیک و سکته قلبی می‌توانند بسیار شبیه به هم باشند و این تشخیص تفاوت را دشوار می‌کند. شناخت علائم هر دو بیماری می‌تواند به فرد کمک کند تا بداند چه زمانی باید به دنبال کمک فوری پزشکی باشد.

ابتلا به حمله قلبی نیز می‌تواند باعث وحشت فرد شود که ممکن است وضعیت را گیج‌کننده‌تر کند. اگر کسی فکر می‌کند که ممکن است دچار سکته قلبی شده باشد، باید به دنبال مراقبت‌های پزشکی اورژانسی باشد.

علائم حمله پانیک می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

• درد شدید در قفسهٔ سینه
  • سوزن‌سوزن‌شدن در دست‌ها
  • تپش قلب
  • تعریق
  • لرزیدن

حمله پانیک می‌تواند به‌تنهایی یا به‌عنوان علامتی از اختلال پانیک رخ دهد. هر سال، حدود 2 تا 3 درصد از مردم در ایالات متحده اختلال پانیک را تجربه می‌کنند، و تعداد بیشتری بدون داشتن اختلال پانیک، حمله پانیک را تجربه می‌کنند.

هر سال حدود 805000 نفر از افراد در ایالات متحده دچار سکته قلبی می‌شوند. علائم سکته قلبی می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

• درد قفسهٔ سینه
  • تعریق

درحالی‌که علائم این دو بیماری با هم هم‌پوشانی دارند، دانستن اینکه چگونه تفاوت را تشخیص دهید می‌تواند نجات‌دهنده باشد.

چگونه تفاوت را تشخیص دهیم

تشخیص تفاوت بین حمله پانیک و حمله قلبی ممکن است دشوار باشد، به‌ویژه اگر فرد قبلاً علائم هیچ‌کدام را تجربه نکرده باشد.

یک فرد می‌تواند با سنجیدن چندین عامل، از جمله موراد زیر، این دور را از هم تفکیک کند:

ویژگی‌های درد

اگرچه درد قفسه سینه در هر دو حمله پانیک و حمله قلبی مشترک است، اما ویژگی‌های درد اغلب متفاوت است.

در طول حمله پانیک، درد قفسهٔ سینه معمولاً تیز یا کوبنده است و در وسط قفسهٔ سینه قرار دارد.

درد قفسهٔ سینه ناشی از حمله قلبی ممکن است شبیه فشار یا احساس فشردن باشد.

درد قفسهٔ سینه‌ای که به دلیل حمله قلبی رخ می‌دهد نیز ممکن است از مرکز قفسهٔ سینه شروع شود، اما می‌تواند از قفسهٔ سینه به بازو، فک یا تیغه‌های شانه گسترش یابد.

شروع

شروع علائم نیز ممکن است به فرد کمک کند تا تشخیص دهد آیا دچار حمله پانیک شده‌است یا حمله قلبی.

اگرچه هر دو بیماری می‌توانند به‌طور ناگهانی و بدون هشدار ایجاد شوند، برخی از حملات قلبی به دلیل فعالیت بدنی مانند بالارفتن از پله‌ها رخ می‌دهد.

مدت‌زمان

طول مدت علائم نیز ممکن است به تمایز بین حمله قلبی و حمله پانیک کمک کند.

بیشتر حملات پانیک در عرض چند دقیقه پایان می‌یابند، اگرچه ممکن است بیشتر طول بکشند.

در طول حمله قلبی، علائم بیشتر طول می‌کشند و باگذشت زمان بدتر می‌شوند. برای نمونه، درد قفسهٔ سینه ممکن است در شروع حمله قلبی خفیف باشد؛ اما پس از چند دقیقه شدید شود.

آیا حمله پانیک می‌تواند باعث حمله قلبی شود؟

حمله پانیک باعث حمله قلبی نمی‌شود. انسداد یک یا چند رگ خونی قلب که منجر به قطع جریان خون حیاتی می‌شود، باعث حمله قلبی است.

اگرچه حمله پانیک باعث حمله قلبی نمی‌شود، استرس و اضطراب ممکن است در ایجاد بیماری عروق کرونر نقش داشته باشد.

حملات پانیک می‌تواند به‌عنوان رویدادهای مجزا یا به‌عنوان بخشی از یک اختلال اضطراب رخ دهد.

برخی از تحقیقات نشان می‌دهد که افراد مبتلا به اختلالات اضطرابی ممکن است به دلیل تنوع کم ضربان قلب (HRV) در معرض خطر ابتلا به بیماری قلبی باشند.

HRV زمان بین هر ضربان قلب است. سیستم عصبی خودمختار ضربان قلب را کنترل می‌کند. ضربان قلب در طول روز بسته به فعالیت‌ها و احساسات فرد متفاوت است.

HRV بالا نشان می‌دهد که ضربان قلب یک فرد به طور مؤثر در طول روز بر اساس کاری که انجام می‌دهد تغییر می‌کند. همچنین نشانهٔ این است که سیستم عصبی خودمختار او به‌خوبی کار می‌کند.

HRV پایین به این معنی است که قلب یک فرد دنده را به طور مؤثر تغییر نمی‌دهد. برخی مطالعات HRV پایین را با افزایش خطر بیماری قلبی مرتبط می‌دانند.

در تجزیه‌وتحلیل محققان از مطالعاتی که در مورد HRV در افرادی که انواع مختلف اختلال اضطراب از جمله اختلال هراس تشخیص‌داده‌شده بود، نتایج نشان داد که شرکت‌کنندگان HRV کمتری نسبت به افراد بدون اختلال اضطراب داشتند.

درک این نکته ضروری است که داشتن یک حمله پانیک به این معنی نیست که کسی دچار حمله قلبی می‌شود. یک فرد مبتلا به اختلال پانیک ممکن است حملات پانیک مکرر را تجربه کند، اما تحقیقات بیشتری برای تعیین اینکه آیا داشتن اختلال پانیک خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش می‌دهد موردنیاز است.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

ازآنجاکه علائم حملات پانیک و حملات قلبی مشابه‌اند، همیشه بهتر است در صورت شک و تردید فوراً به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید.

در صورت بروز هر یک از علائم زیر ضروری است که به دنبال درمان فوری پزشکی باشید:

• درد ناگهانی و شدید قفسهٔ سینه
  • فشار در قفسهٔ سینه که بیش از 2 یا 3 دقیقه طول بکشد
  • درد قفسهٔ سینه که به بازو یا فک گسترش یابد

بر اساس بنیاد قلب زنان، پزشکان گاهی اوقات علائم بیماری قلبی را با حملات پانیک در زنان اشتباه می‌گیرند. آزمایش‌های پزشکی، مانند نوار قلب (ECG) و آزمایش‌های خون، می‌توانند به پزشک در تشخیص دقیق کمک کنند.

هر کسی که فکر می‌کند ممکن است دچار سکته قلبی شده باشد باید به دنبال درمان فوری باشد. اگر حمله قلبی باشد، درمان شانس آنها را برای داشتن چشم‌انداز خوب و بهبودی کامل افزایش می‌دهد. اگر حمله قلبی نباشد، ممکن است فرد از درمان اضطراب بهره‌مند شود.

چشم‌انداز

بسته به اینکه فرد دچار حمله قلبی یا حمله پانیک شده باشد، چشم‌انداز متفاوت خواهد بود.

اگرچه حمله پانیک ممکن است بسیار ناراحت‌کننده باشد، اما تهدیدکنندهٔ زندگی نیست. افراد همچنان باید به دنبال درمان مناسب برای حملات پانیکی باشند که می‌تواند کیفیت زندگی آن‌ها را مختل کند.

پزشک می‌تواند با روش‌های مختلف، از جمله اصلاح سبک زندگی، داروها و مشاوره، به درمان اضطراب و حملات پانیک کمک کند.

در برخی موارد، حمله قلبی می‌تواند تهدیدکنندهٔ زندگی باشد. پس از حملهٔ قلبی، فرد باید اقداماتی را برای مدیریت بیماری قلبی زمینه‌ای انجام دهد.