دکتر شیرین جوان‌گروه

متخصص بیماری‌های قلب و عروق

تست استرس چیست؟

نویسنده: دکتر شیرین جوان‌گروه

اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در print
تست استرس چیست؟

تست استرس چیست؟

تست استرس می‌تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی را تخمین بزند. یک پزشک یا تکنسین آموزش‌دیده آزمایش را انجام می‌دهد. آنها یاد خواهند گرفت که قلب شما چقدر می‌تواند قبل از شروع یک ریتم غیرطبیعی یا کاهش جریان خون در عضله قلب شما را کنترل کند.

انواع مختلفی از تست استرس وجود دارد. تست استرس ورزش – که به‌عنوان الکتروکاردیوگرام ورزشی، تست تردمیل، تست ورزش درجه‌بندی‌شده یا EKG استرس نیز شناخته می‌شود – اغلب استفاده می‌شود. این به پزشک شما اجازه می‌دهد بداند که قلب شما چگونه به فشاردادن واکنش نشان می‌دهد. روی تردمیل راه می‌روید یا دوچرخه ثابت را پدال می‌دهید. هر چه می‌روید سخت‌تر می‌شود. الکتروکاردیوگرام، ضربان قلب و فشارخون شما در کل ردیابی خواهد شد.

 

 

چرا به آن نیاز دارم؟

پزشک شما از این آزمایش برای موارد زیر استفاده می‌کند:

  • کمک به ارزیابی علائم، مانند درد قفسه سینه، تنگی نفس یا تپش قلب، برای تعیین اینکه آیا آنها از قلب می‌آیند یا خیر.
  • با فعال‌شدن بیشتر، ببینید آیا خون کافی به قلب شما جریان می‌یابد یا خیر
  • نحوه عملکرد داروهای قلب خود را بیاموزید
  • دریابید که آیا احتمال دارد بیماری عروق کرونر قلب دارید و نیاز به آزمایش بیشتری دارید یا خیر
  • ریتم‌های غیرطبیعی قلب را شناسایی کنید
  • به شما کمک می‌کند تا یک برنامه ورزشی ایمن ایجاد کنید

 

مقالات مرتبط:

 

چگونه باید برای تست استرس ورزش آماده شوم؟

به مدت 4 ساعت قبل از انجام آزمایش، به جز آب چیزی نخورید یا ننوشید.

به مدت 12 ساعت قبل از انجام آزمایش چیزی حاوی کافئین ننوشید یا نخورید.

داروهای قلبی زیر را در روز آزمایش خودمصرف نکنید، مگر اینکه پزشکتان چیز دیگری به شما بگوید یا دارو برای درمان ناراحتی قفسه سینه در روز آزمایش موردنیاز باشد:

  • ایزوسورباید دی‌نیترات (به‌عنوان‌مثال، ایزوردیل، دیلاترات SR)
  • ایزوسورباید مونونیترات (به‌عنوان‌مثال، ISMO، ایمدور، مونوکت)
  • نیتروگلیسیرین (به‌عنوان‌مثال، Deponit، Nitrostat، Nitro-Bid)

اگر از دستگاه تنفسی برای تنفس خود استفاده می‌کنید، آن را آزمایش کنید.

همچنین ممکن است از شما خواسته شود که مصرف سایر داروهای قلبی را در روز آزمایش خود متوقف کنید. اگر در مورد داروهای خود سؤالی دارید، از پزشک خود بپرسید. هیچ دارویی را بدون مشورت با آنها قطع نکنید.

 

 

در طول تست استرس ورزش چه اتفاقی می‌افتد؟

ابتدا، یک تکنسین به‌آرامی چندین ناحیه کوچک روی قفسه سینه شما را تمیز می‌کند و تکه‌های کوچک، مسطح و چسبناکی به نام الکترود را روی آنها قرار می‌دهد. آنها به یک مانیتور الکتروکاردیوگرام – به نام EKG – متصل می‌شوند که فعالیت الکتریکی قلب شما را در طول آزمایش نمودار می‌کند.

قبل از شروع ورزش، تکنسین EKG را برای اندازه‌گیری ضربان قلب شما در حالت استراحت انجام می‌دهد. آنها همچنین فشارخون شما را می‌گیرند.

با راه‌رفتن روی تردمیل یا پدال زدن با دوچرخه ثابت شروع به ورزش خواهید کرد. میزان ورزش یا درجه سختی به‌تدریج افزایش می‌یابد. از شما خواسته می‌شود تا زمانی که احساس خستگی نکنید ورزش کنید. اگر از دارو استفاده می‌شود یا یک تست استرس هسته‌ای است، یک IV در بازوی شما قرار داده می‌شود تا دارو تجویز شود.

در فواصل منظم، پرسنل آزمایشگاه از شما می‌پرسند که چه احساسی دارید. اگر احساس می‌کنید به آنها بگویید:

  • ناراحتی قفسه سینه یا بازو
  • تنگی نفس
  • سرگیجه
  • سبک مغز
  • هر گونه علائم غیرمعمول دیگر

 

طبیعی است که ضربان قلب، فشارخون، تعداد تنفس و تعریق شما در طول آزمایش افزایش یابد. پرسنل آزمایشگاه هر چیزی را بر روی مانیتور EKG که نشان دهد آزمایش باید متوقف شود را زیر نظر خواهند داشت.

پس از آزمایش، چند دقیقه به‌آرامی راه می‌روید یا رکاب می‌زنید تا خنک شوید. ضربان قلب، فشارخون و EKG شما تا زمانی که سطح به حالت عادی بازگردد، همچنان کنترل می‌شود.

اگرچه این قرار حدود 60 دقیقه طول می‌کشد، اما زمان تمرین معمولاً بین 7 تا 12 دقیقه است.

اگر در مورد تست استرس ورزش سؤالی دارید از پزشک خود بپرسید.

 

 

انواع دیگر تست‌های استرس چیست؟

تست استرس دوبوتامین یا آدنوزین: این تست برای افرادی است که قادر به ورزش نیستند. شما دارویی مصرف می‌کنید تا قلب به آن واکنش نشان دهد که انگار در حال ورزش هستید. به‌این‌ترتیب، پزشک همچنان می‌تواند تشخیص دهد که آیا انسداد در رگ‌ها وجود دارد یا خیر.

  • اکوکاردیوگرام استرس: اکوکاردیوگرام (که اغلب “اکو” نامیده می‌شود) یک طرح کلی گرافیکی از حرکت قلب است. پژواک استرس می‌تواند حرکت دیواره‌های قلب و عمل پمپاژ را در زمانی که قلب تحت‌فشار است به طور دقیق تجسم کند. ممکن است کمبود جریان خون را نشان دهد که همیشه در سایر آزمایش‌های قلب آشکار نیست.
  • تست استرس هسته‌ای: این تست کمک می‌کند تا بفهمیم کدام قسمت‌های قلب به‌خوبی کار نمی‌کنند. مقدار کمی ماده رادیواکتیو به شما تزریق می‌شود. پزشک شما از یک دوربین مخصوص برای دیدن پرتوهای ساطع شده از ماده در بدن شما استفاده می‌کند. این به آنها تصاویر واضحی از بافت قلب روی مانیتور می‌دهد. این تصاویر در حالت استراحت و بعد از ورزش انجام می‌شود. پزشک شما قادر خواهد بود مناطقی از قلب شما را که خون کافی دریافت نمی‌کند، تشخیص دهد. این آزمایش می‌تواند تا 4 ساعت طول بکشد تا زمان کافی برای عبور ماده رادیواکتیو در بدن شما وجود داشته باشد.

 

نحوه آماده‌شدن شما برای این تست‌های استرس متفاوت است. از پزشک خود در مورد هر دستورالعمل خاصی سؤال کنید.

 

 

اگر دیابت داشته باشم چه؟

اگر برای کنترل قند خون انسولین مصرف می‌کنید، از پزشک خود بپرسید که چه مقدار باید در روز آزمایش مصرف کنید. اغلب، فقط نیمی از دوز معمول صبحگاهی خود را مصرف می‌کنید و 4 ساعت قبل از آن یک وعده غذایی سبک می‌خورید.

اگر برای کنترل قند خون خود قرص مصرف می‌کنید، داروی خود را تا پایان آزمایش مصرف نکنید.

داروهای دیابت خود را مصرف نکنید اما قبل از انجام آزمایش از یک وعده غذایی صرف‌نظر کنید.

اگر مانیتور گلوکز دارید، آن را همراه داشته باشید. شما باید سطح قند خون خود را قبل و بعد از تست استرس ورزش خود بررسی کنید. اگر فکر می‌کنید که قند خون شما پایین است، بلافاصله به پرسنل آزمایشگاه اطلاع دهید.

برای خوردن و مصرف داروهای قند خون خود پس از تست استرس برنامه‌ریزی کنید.

 

 

روز تست استرس چه بپوشم؟

از کفش‌های با کف نرم مناسب برای پیاده‌روی و لباس‌های راحت استفاده کنید. اشیای قیمتی را همراه نداشته باشید

 

 

منبع: