بیماری قلبی و سوزش سر دل چه ارتباطی دارند؟

مشکلات قلبی و معده می‌توانند علل و علائم زمینه‌ای مشترک داشته باشند.

سوزش سر دل و بیماری قلبی یک چیز مشترک دارند: علائم کلاسیک آن‌ها باعث ایجاد ناراحتی در مرکز قفسه‌ٔ سینه می‌شود. سوزش سر دل زمانی اتفاق می‌افتد که اسید معده به مری (لوله‌ای که معده را به گلو متصل می‌کند) برمی‌گردد و احساس سوزش ایجاد می‌کند. جریان ناکافی خون به شریان‌های قلب می‌تواند منجر به آنژین صدری یا حملهٔ قلبی شود که اغلب باعث ایجاد احساس سفتی یا فشار در قفسهٔ سینه می‌شود. اما تشخیص تفاوت این دو همیشه آسان نیست.

دکتر میشل اودوناگو، متخصص قلب و عروق در بیمارستان زنان و بریگام وابسته به هاروارد، می‌گوید: حتی پزشکان اورژانس نیز در تشخیص حملات قلبی و سوزش سر دل بر اساس نحوهٔ توصیف علائم توسط بیماران دچار مشکل می‌شوند. او می‌گوید در مواردی که احتمال سوزش سر دل بیشتر به نظر می‌رسد، پزشکان اغلب یک آنتی‌اسید سریع‌الاثر مانند میلانتا به افراد می‌دهند تا ببینند آیا این دارو علائم آن‌ها را تسکین می‌دهد یا خیر.

از بیش از هشت میلیون مراجعهٔ سالانه به اورژانس برای درد قفسهٔ سینه، سوزش سر دل شدید (معروف به بیماری ریفلاکس معده به مری یا GERD) بیش از نیمی از مواردی است که در آن مشکلات واقعی قلبی رد می‌شوند. اما برای ایمن بودن، اگر علائمی دارید که مطمئن نیستید، همیشه به پزشک مراجعه کنید و اگر علائم حملهٔ قلبی دیگری داشته‌اید به اورژانس مراجعه کنید.

سوزش سر دل یا حملهٔ قلبی؟

درحالی‌که سوزش سر دل بیشتر بعد از یک وعده‌ٔ غذایی پرادویه یا تند ظاهر می‌شود، حملات قلبی پس از فعالیت بدنی یا استرس شایع‌تر است. اما اگر مطمئن نیستید، فوراً به دنبال کمک پزشکی باشید.

علائم شایع در آنژین یا حملهٔ قلبی

• سفتی، فشار، فشردگی، ضربه‌زدن یا درد مبهم، اغلب در مرکز قفسهٔ سینه
  • دردی که به شانه‌ها، گردن یا بازوها سرایت می‌کند
  • ضربان قلب نامنظم یا تند
  • عرق سرد یا پوست خیس
  • سبکی سر، ضعف یا سرگیجه
  • حالت تهوع، سوءهاضمه و گاهی اوقات استفراغ

علائم شایع در سوزش سر دل (GERD)

• درد سوزشی قفسهٔ سینه که از استخوان جناغ شروع می‌شود
  • دردی که به سمت گلو حرکت می‌کند؛ اما معمولاً به شانه‌ها، گردن یا بازوهای شما منعکس نمی‌شود
  • احساس اینکه غذا به دهان شما بازمی‌گردد
  • طعم تلخ یا اسیدی در پشت گلو
  • دردی که هنگام درازکشیدن یا خم‌شدن بدتر می‌شود

هم‌پوشانی قلب و معده

اسید موجود در دستگاه گوارش علاوه بر نقشی که در ریفلاکس معده دارد، می‌تواند پوشش داخلی معده یا رودهٔ کوچک را نیز از بین ببرد و نقاط تحریک‌شده و حساسی را ایجاد کند که ممکن است به زخم‌های دردناک و خونریزی‌دهنده به نام زخم معده تبدیل شود. علامت اصلی بیماری زخم معده، درد مبهم یا سوزش در معده، در هر نقطه‌ای بین استخوان سینه و ناف است.

دکتر اودوناگو می‌گوید: برخی عواملی که افراد را بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی قرار می‌دهند، مانند سیگارکشیدن، مسن‌تر بودن یا اضافه‌وزن، خطر ابتلا به ریفلاکس معده یا زخم معده را نیز افزایش می‌دهند. داروهای رایج، یعنی آسپرین و مهارکننده‌های پمپ پروتون (PPIs)، که برای درمان این شرایط استفاده می‌شوند نیز ممکن است بخشی از علت باشند.

تقریباً همهٔ کسانی که دچار حملهٔ قلبی شده‌اند آسپرین با دوز پایین مصرف می‌کنند که با جلوگیری از چسبیدن اجزای خون به نام پلاکت‌ها و تشکیل لخته‌های خون، از حملات قلبی در آینده جلوگیری می‌کند. برای افرادی که استنت بازکنندهٔ عروق دریافت کرده‌اند، اغلب کلوپیدوگرل (پلاویکس) تجویز می‌شود که یک داروی قوی‌تر ضد پلاکت است. مشکل اینجاست: آسپرین همچنین مادهٔ شیمیایی‌ای را که از پوشش معده در برابر اسید معده محافظت می‌کند، مسدود می‌کند. مصرف کلوپیدوگرل یا داروهای مشابه با آسپرین می‌تواند خطر خونریزی معده را افزایش دهد.

افراد مبتلا به سوزش معده اغلب از PPI استفاده می‌کنند که شامل داروهای بدون نسخه مانند امپرازول و داروهای تجویزی مانند پنتوپرازول می‌شود. این داروها از پمپاژ اسید توسط سلول‌های خاصی در معده جلوگیری می‌کنند. حتی افرادی که سوزش سر دل ندارند نیز ممکن است از این اثر محافظت‌کنندهٔ معده بهره‌مند شوند. دکتر اودوناگو می‌گوید به همین دلیل است که پزشکان گاهی اوقات PPI را برای افرادی که آسپرین، کلوپیدوگرل یا داروهای مرتبط مصرف می‌کنند و ممکن است باعث تحریک معده شوند تجویز می‌کنند. او به طور معمول PPI را برای افرادی که آسپرین یا کلوپیدوگرل طولانی‌مدت مصرف می‌کنند، درصورتی‌که تابه‌حال زخم معده داشته‌اند یا در معرض خطر بالای ابتلا به آن هستند، توصیه می‌کند.

مشاوره در منزل

بااین‌حال، ریفلاکس معده بسیار شایع‌تر از بیماری زخم معده است. اگر برای درمان ریفلاکس معده از PPI استفاده می‌کنید و ناراحتی قفسهٔ سینهٔ ناشی از ورزشی دارید که با آنتی‌اسید برطرف نمی‌شود، حتماً به دنبال مراقبت پزشکی باشید، زیرا این سناریو بیشتر مشخصهٔ یک مشکل مرتبط با قلب است.